וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון בארה"ב קבע: המשפטים בגואנטנמו לחוקיים

הארץ

29.6.2006 / 20:58

הפסיקה קובעת כי המשפטים הצבאיים בכלא מנוגדים לחוק האמריקאי ולאמנת ז'נווה ואינם בסמכותו של נשיא ארה"ב; בפסיקה לא נאמר אם יש לסגור את מחנה המעצר



בית המשפט העליון של ארה"ב פסק היום כי הנשיא ג'ורג' בוש חרג מסמכויותיו, כשהורה לערוך משפטים צבאיים לעצורים בכלא גואנטנמו על פשעי מלחמה. בפסיקה, שהינה נזיפה חמורה לממשל ולמדיניות המלחמה בטרור שלו, קובע השופט ג'ון פול סטיבנס שהמשפטים מנוגדים לחוק האמריקאי ולאמנת ז'נווה.



התיק התמקד בסלים אחמד חמדאן, תימני ששימש בעבר כנהגו ושומר ראשו של אוסמה בן לאדן. חמדאן, בן 36, מוחזק זה 4 שנים בכלא האמריקאי בקובה. הוא מואשם בקשירת קשר נגד אזרחים אמריקאים מ-1996 ועד נובמבר 2001.



חמדאן טען כי הוועדות הצבאיות, שהוקמו על ידי הפנטגון לפקודת בוש, מפירות את ההגנות המשפטיות הצבאיות הבסיסיות שהוא זכאי להן. לדבריו, הוא חף מפשע ועבד כנהג לבן לאדן רק כדי להתפרנס.



בפסיקה לא נאמר אם יש לסגור את מחנה המעצר, אך בעקבותיה שוררת כעת אי-ודאות באשר למעמדם המשפטי של כ-450 אסירים המוחזקים עדיין בגואנטנמו, ובשאלה כיצד, מתי והיכן הם יועמדו למשפט. הפסיקה גם מעניקה גיבוי לביקורת הבינלאומית על הממשל ועל דרך טיפולו בעצורי המלחמה בטרור. החודש התאבדו שלושה מהעצירים במחנה, ומותם עורר ביקורת גוברת ודרישה לפקח על הנעשה בו ולסגור אותו.



בית הכלא במפרץ גווטנאמו הוקם כמה חודשים אחרי מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001, ומאות בני אדם שנחשדו בקשר לארגוני אל-קאעידה והטליבאן - ובכללם בני נוער - הובאו בספינות אל בית הכלא.



לפני שנתיים דחה בית המשפט את טענת בוש, שיש לו סמכות לתפוס ולעצור חשודים בטרור, להחזיקם במעצר בלא הגבלת זמן ולמנוע מהם גישה לעורכי דין ולבתי משפט. במשפט הנוכחי, שהוא המשך של המשפט הקודם, השופטים התרכזו אך ורק בנושא משפטיהם של אחדים מהעצורים.



דוברו של בוש, טוני סנואו, אמר כי הבית הלבן יגיב רק לאחר שעורכי דינו יבדקו את ההחלטה. בכירים בפנטגון ובמשרד המשפטים האמריקאי הודיעו שימסרו הודעות בקרוב. באחרונה רמז הממשל שהוא צופה כי בית המשפט יפגע בתוכניותיו לשפוט את עצורי גואנטנמו. בוש עצמו אמר שברצונו לסגור את המחנה, אך הוסיף: "אני יודע שאנחנו מחזיקים שם כמה אנשים מסוכנים מאוד".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully