וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הורסת, ארה"ב משקמת? תחנת הכוח בעזה שהותקפה על ידי חיל האוויר בוטחה על ידי הממשל האמריקאי

נמרוד הלפרן

30.6.2006 / 11:45

התחנה, שהוקמה במקור על ידי חברת אנרון ואיל הבנייה הפלשתיני סעיד חורי, היתה מבוטחת על ידי הסוכנות לביטוח סיכוני סחר חוץ של ארה"ב בסך 48 מיליון דולר



תחנת הכוח הפלשתינית שהותקפה השבוע על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי, היתה מבוטחת על ידי סוכנות הממשל האמריקאית OPIC, הזרוע הפדרלית של ממשלת ארה"ב לביטוח סיכוני סחר חוץ, בסך 48 מיליון דולר. עם זאת, כיסוי התביעה עשוי להוות בעיה לממשל האמריקאי אשר הפסיק לממן פרויקטים בתחום התשתיות בעזה ובגדה המערבית בעקבות ניצחון חמאס בבחירות בתחילת השנה. כך דיווח אתמול העיתון האמריקאי "בוסטון גלוב".



עלות הקמת תחנת הכוח - שהספקה 140 מגהוואט - הסתכם בכ-150 מיליון דולר, והקמתה ארכה יותר מחמש שנים. חברת האנרגיה האמריקאית אנרון (אשר פשטה מאז את הרגל) ואיל הבנייה הפלשתיני סעיד חורי, החלו בגיבוש התוכניות להקמת התחנה בשנת 1999, מתוך מטרה לצמצם את תלות הפלשתינים ברכישת חשמל מישראל.



הפרויקט נקלע לקשיים בתחילת העשור עם פרוץ האינתיפאדה ופשיטת הרגל של אנרון, אולם חורי המשיך לקדם את הקמת תחנת הכוח, לאחר שהחברה הבת האמריקאית מורגנטי גרופ (Morganti) של חברת הבנייה שלו רכשה את חלקה של אנרון בפרויקט.



תחנת הכוח החלה לפעול בשנת 2002, וכעבור שנתיים ביטחו בעליה את התחנה - שהיא היחידה ברצועת עזה - נגד "סיכונים פוליטיים", בסך 48 מיליון דולר. חברות ביטוח מסחריות בדרך כלל נמנעות מביטוח פרויקטים כנגד אלימות פוליטית, אולם הזרוע הפדרלית של ממשלת ארה"ב לביטוח סיכוני סחר חוץ מספקת פוליסות מסוג זה בניסיון לעודד פיתוח בכלכלות מתפתחות, אמר דובר OPIC, לורנס ספינלי. פוליסת הביטוח של חברת מורגנטי מכסה "אלימות פוליטית" ובכלל זה "מלחמות, פעולות טרור, ודברים מסוג זה", אמר ספינלי.



הריסת תחנת הכוח השבוע מאיימת לגרור אסון הומניטרי, שכן התחנה סיפקה חשמל לשני שליש מ-1.3 מיליון תושבי רצועת עזה, וסיפקה בין השאר חשמל למשאבות האחראיות על אספקת המים לרצועה. "אם לוקחים שני שליש מהחשמל במקום כמו עזה, ואם מדובר במקור של החשמל שמפעיל את משאבות המים, אז צפוי להתפתח משבר גדול בתוך זמן קצר", אמר אד אבינגטון, יועץ לשעבר של הרשות הפלשתינית בתחום החשמל.



סוכנות OPIC ביטחה בשנה שעברה את מימון הנחת צינור הגז הטבעי הימי של חברת החשמל של ישראל להעברת הגז מתחנת הכוח באשדוד לתחנת הכוח חגית בצפון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully