וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו זיכה אותו מאשמה

דפנה מאור

6.7.2006 / 15:46

חוקי ארה"ב קובעים כי הרשעה של נאשם מתבטלת אם הוא מת לפני הגשת הערעור הראשון - ולפיכך יו"ר אנרון לשעבר ינוח על משכבו כאדם חף מפשע וקורבנותיו לא יזכו לפיצויים

קנת ליי מת כאדם חף מפשע. קיראו זאת שוב: קנת ליי, האדם שהיה אחראי לשערורייה החשבונאית ששינתה את פני המגזר התאגידי באמריקה - נפילתה של אנרון - הלך אתמול לעולמו לאחר שהורשע בהונאה. והוא נחשב לחף מפשע.

לפי החוק האמריקאי, כאשר נאשם בפשע מת, גם אם הדבר ארע לאחר הרשעתו, אך לפני הערעור הראשון על פסק הדין - ההרשעה נמחקת ומתבטלת. מכיוון שעורכי דינו של ליי, שהורשע באוקטובר, לא הגישו את הערעור - ליי יזכה במותו למה שלא הצליח להשיג בחייו - להוכיח את חפותו.

ליי לא היה חף מפשע. הפשעים שהוא ביצע, שכללו הונאות חשבונאיות מתוחכמות, רמיית בעלי המניות של אנרון ותוך כדי כך גריפת רווח אישי, פגעו בעשרות אלפי אנשים. בשורה הראשונה של הנפגעים עומדים עובדי אנרון, אשר לא זכו לקבל את מלוא זכויות הפרישה שלהם עם התמוטטות החברה, ולצידם נמצאים בעלי המניות, שאחזקותיהם נמחקו עם קריסתה של החברה.

בשורות הבאות של נפגעי אנרון עומדים המוניטין של המגזר העסקי בארה"ב, האמון של המשקיעים כולם בשוק, סוכנויות הרגולציה - שגם הן חטאו בכך שלא התריעו על הפשעים ומנעו אותם, ושורה ארוכה של אנליסטים מבנקי השקעות ומחברות דירוג אשראי, שעיניהם טחו מראות. כל חוקי החשבונאות וחוקי החברות בארה"ב עברו רפורמה נרחבת בשנים שלאחר קריסת אנרון.

אנרון הצליחה לערער את יסודות האמונה של שוק ההון האמריקאי, מכיוון שהיתה חברה מצליחה כל כך, ומכיוון שמנהליה רדפו אחר שורת הרווח - והטבות השכר האישיות שגזרו ממנה - בכל מחיר. הם הקימו ישויות עסקיות כוזבות, ערכו עסקות סיבוביות שבהן הלוו לבנקים של החברה נכסים באמתלה של מכירה, וקנו אותם בחזרה ברווח לכאורה, הסתירו הלוואות שקיבלו מחוץ למאזן ובכלל הפכו את ספרי החשבונות שלהם לספרי בישול לרואי חשבון מתקדמים.

ליי היה מייסד אנרון והיושב ראש של אנרון במהלך שנות הזהב של החברה. הפשעים בהם הורשע התרחשו במהלך תקופה קצרה שבה שב לתפקיד המנכ"ל לאחר עזיבת סקילינג וכמה חודשים לפני התמוטטות החברה. ליי הצליח לצבור הון של 43.5 מיליון דולר מהפעילות הבלתי חוקית באנרון. בעלי מניות ותובעים אחרים פוכרים עתה את ידיהם במצוקה - האם הכסף אותו התכוונו לתבוע ממנו כפיצוי ירד לטמיון קופות היורשים של ליי? משרד המשפטים ביקש בשבוע שעבר מבית המשפט המחוזי לאלץ את ליי להחזיר 43.5 מיליון דולר ואת עמיתו לפשעים, המנכ"ל לשעבר ג'פרי סקילינג, לשלם 139.3 מיליון דולר לתובעים.

מכיוון שהרשעתו בדין של ליי אמורה להתבטל, לא יהיה לתביעות הפיננסיות של הממשלה והמשקיעים צידוק משפטי.

לעת עתה הוויכוח על חבותו של ליי הוא תיאורטי. מומחים משפטיים בארה"ב אומרים כי מדובר בתחום שאין בו תקדימים, וכי אלמנתו של ליי וקרובי משפחתו לא יזכו בהכרח לרשת את הנכסים שליי גנב מהחברה והמשקיעים. אחרים אומרים כי "אין עכשיו את מי להעניש". משרד המשפטים לא הגיב בנושא, אולם אמר כי תוך כמה ימים תיפול החלטה בנידון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully