וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודות בין חברות: AOL תוכל להציע הצעת רכש דיסקרטית לאמזון

הארץ

26.7.2001 / 8:35

מאת יובל דרור

ביום שני הודיעה ספקית האינטרנט אמריקה אונליין (AOL) כי תשקיע 100 מיליון דולר בענקית המסחר האלקטרוני אמזון - בתמורה לתשתית הטכנולוגית שלה, שתיושם בחנויות שתפתח AOL-טיים וורנר בעבור לקוחותיה. מבדיקת ההסכם בין החברות עולה כי AOL שומרת לעצמה את הזכות להציג הצעה לרכישת אמזון, כל עוד זו תיעשה בדיסקרטיות. האם אמזון, הנחשבת למובילת המסחר האלקטרוני באינטרנט, מחפשת קונה?

השבוע של אמזון התחיל בדו"ח רבעוני חיובי, או לפחות לא גרוע כפי שחשבו רבים שתפרסם. מהדו"ח עולה כי ברבעון השני של 2001 הפסידה החברה 168 מיליון דולר, או 47 סנט למניה, וזאת לעומת הפסד של 317 מיליון דולר, או 91 סנט למניה, ברבעון המקביל ב-2000. עוד דיווחה החברה על הכנסות של 668 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת הרבעון המקביל, אז דיווחה על הכנסות של 578 מיליון דולר.

ואולם עסקי הליבה של החברה, מכירת ספרים, קלטות מוסיקה ווידיאו, צמחו רק ב-1% ברבעון האחרון. האנליסטים המסקרים את החברה ובדקו את הדו"ח טענו כי אמזון עלתה על דרך המלך להבאת החברה למסלול של רווחיות כבר ברבעון הרביעי.

במקביל לפרסום הדו"ח חשפה החברה, יחד עם AOL, את קיומו של הסכם הדדי ביניהן, שבמסגרתו תשקיע האחרונה 100 מיליון דולר באמזון בתמורה לכ-2% ממניותיה. ואולם אין המדובר בהשקעה פיננסית גרידא. במסגרת ההסכם תרכוש AOL מאמזון את הפלטפורמה הטכנולוגית שפיתחה, במטרה להקים בשיתוף עמה שירותי מסחר אלקטרוני בעבור לקוחות AOL, וזאת עד לתקופת החגים של 2002 במסגרת קטגוריית Shop@AOL של AOL. בתמורה תקדם אמזון את שירותי החיבוריות לאינטרנט של AOL באתר שלה ותציע לגולשים להוריד את תוכנת ההתחברות של החברה.

ב-AOL הסבירו כי ההסכם מהווה המשך טבעי להסכם קודם בין החברות שנחתם ב-1997. על פי הסכם זה שילמה אמזון 19 מיליון דולר ל-AOL, ובתמורה מיקמה AOL כפתור מיוחד במסך הפתיחה של תוכנת ההתחברות שלה ששלח את לקוחותיה אל החנות המקוונת של אמזון. ההסבר להסכם מיוחד זה טמון בעוצמת הקנייה של לקוחות AOL, שרכשו ברבעון השני של השנה מוצרים בהיקף של 7.8 מיליארד דולר.

אמזון מעניקה ל-AOL את היתרון

ואולם, מכיוון שרוב הפרטים הפיננסיים נותרו חסויים, האנליסטים המסקרים את AOL לא הצליחו להסביר מדוע היא מוכנה להשקיע סכום כסף כה גדול באמזון. "נראה כי AOL זקוקה לאמזון, ואמזון זקוקה ל-AOL", אמרה קתרין סטיפונס, אנליסטית בחברת פרודנשל סקיוריטיס, בראיון לרשת CNet. לג'ון קורקורן, אנליסט בחברת CIBC וורלד מרקטס, היה הסבר אחר: "זה נראה כאילו AOL מבצעת השקעה אסטרטגית בגוף שעמו היא מעוניינת לעשות עסקים".

אתמול נחשף בהסכם בין החברות מרכיב נוסף. סוכנות הידיעות דאו-ג'ונס ניוזווייר דיווחה כי בנוסף להעברת המניות בין החברות כלול בהסכם ההשקעה סעיף נוסף ולפיו AOL יכולה להציע לאמזון לרכוש אותה כל עוד הצעת הרכישה תועבר באופן דיסקרטי לחברה והדבר ייעשה בהסכמת שתי החברות. דובר אמזון אמר בתגובה: "בהתחשב בהיקף ההשקעה של AOL באמזון, נראה היה כי התנאים שנחתמו ראויים".

מעבר לעובדה שאמזון מקבלת על עצמה, בהסכם רשמי, את הרעיון שמישהו ירכוש אותה, נראה כי היא מסכימה לסכן את היתרון היחסי הגדול ביותר שלה: הטכנולוגיה שפיתחה. טכנולוגיית ה-Click-1 של אמזון, המוגנת בפטנט, מאפשרת ללקוחות לרכוש מוצרים במהירות וביעילות.

עם ריבוי הלקוחות הנוטשים את "עגלת הקניות הווירטואלית" בשל עומס הפרטים שעליהם למלא במהלך הקנייה באינטרנט, לטכנולוגיה מעין זו יש יתרון ממשי. ההסכם עם AOL מחסל בשלב זה את סיכוייה של אמזון למכור את הטכנולוגיה שלה לחברות דוגמת יאהו או MSN, וזאת בשל התחרות החריפה שבה הן נמצאות מול AOL. פרשנים טוענים כי הצעד של AOL מבריק, ולו משום שהיא המרוויחה הגדולה ממנו; בעוד AOL תצא נשכרת מהחיבור עם קמעונית האינטרנט הפופולרית, תאבד אמזון את העצמאות שעליה נלחם בעבר מנכ"ל החברה, ג'ף בזוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully