וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מט"ח במלחמה

איתן אבריאל

13.7.2006 / 17:02

גם המשקיעים הזרים וגם המקומיים קנו הבוקר דולרים "כמו משוגעים". אבל אחר הצהריים החלו בנקים בניו יורק למכור

"יום משוגע" עובר היום על שוק המט"ח הישראלי, כך על פי הניסוח של פעילים מובילים. הכל כמובן בתגובה לאירועים בצפון, שנכון לשעה זו רק הולכים ומחריפים.

מה בדיוק קרה? עם פתיחת המסחר הבוקר הוזרמו לשוק ביקושים אדירים של דולרים - מכל קצוות השוק. משקיעים זרים מכרו מניות בבורסה וביקשו להמיר את השקלים שקיבלו לדולרים, כדי להחזיר אותם הביתה - הרחק מכל הבלגן במזרח התיכון. משקיעים ישראלים ביקשו לרכוש דולרים כהימור ספקולטיווי על המשך הלחימה. אפילו הציבור הישראלי רכש מט"ח, על ידי מכירה של קרנות נאמנות המשקיעות בנכסים שקליים וקנייה של קרנות נאמנות המשקיעות בניירות ערך שמחירן צמוד לדולר.

ביקושים אלה למטבע חוץ, בעיקר לדולרים, הזניקו את שער הדולר לרמה של 4.55 שקלים - רמה שכמותה לא נרשמה מזה חודשים ארוכים. אלא שברמות אלה הופיעו לפתע כמה גופים גדולים שהחלו למכור מט"ח. סוחרים בשוק ידעו לדווח על חברת החשמל שהיתה בין הקונים, וגם על בנק זר גדול אחד. בהימור שנראה ברגע זה ספקולטיווי לחלוטין, החליטו אותם גופים שהעלייה היום מיצתה את עצמה, למרות המהומה. נכון לשעות אלה, נראה שהם צודקים - הדולר נסוג מעט חזרה אל רמה של 4.50שקלים, ועם פתיחת המסחר בניו יורק, החלו להופיע בחדרי העסקות בתל אביב גם היצעי דולרים מכוונם של בנקים בניו יורק. בנקים אלה פועלים בעיקר כברוקרים של קרנות גידור - גופים בעלי התנהלות השקעות נועזת, אשר מוכנים להמר שהדולר לא ימשיך לעלות בישראל בימים הקרובים.

לקראת סיום יום המסחר, מדווחים בשוק כי היקפי המסחר היו "ענקים", פי 3 עד 4 מהממוצע היומי. אם נתונים אלה נכונים, הרי שהמסחר יסתכם ביום חמישי ה-13 ביולי, ביותר מ-5 מיליארד דולר - שיא חדש לשוק המט"ח הישראלי. מה לעשות, שיאים כאלה תמיד נרשמים סביב אירועים לא נעימים.

לאף אחד אין ספק לגבי מקור ה"טירוף" שאחז בשוק, ולכולם ברור שכל הימור בשוק - בעד או נגד השקל - הוא הימור על המצב הביטחוני שישרור בימים הקרובים. הנוסחה היא זו: אם הפעולה של צה"ל תירגע ותתייצב, כמו גם מטחי הקטיושות בצפון - שער הדולר ירד, וכדאי למכור היום דולרים כדי ליהנות מהירידה העתידית. אם, לעומת זאת, ההסלמה תחריף - כדאי לקנות היום דולרים, שכן שערו של הדולר יהיה בעתיד הקרוב אפילו גבוהה יותר.

אבל יש עוד אסטרטגיה לימי מלחמה כמו אלה העוברים עלינו, והיא לא דורשת הימור על ההתפתחויות הביטחונית בימים הקרובים. ההימור הוא קנייה של "תנודתיות" - volatility בלעז. כלומר, הימור על תקופה של אי ודאות ושל עליות וירידות, בלי לקחת הימור על כיוון מסוים. עם זאת, הימור כזה ייכשל ויוביל להפסד, אם שער הדולר דווקא יישאר יציב בימים ובשבועות הקרובים. אסטרטגיה זו, כך מתברר, היתה היום אחת הפופלריות בין הגופים הגדולים, קרנות הגידור והספקולנטים הכבדים הפועלים בשוק המט"ח.

איך בדיוק עושים זאת? ישנן כמה שיטות, אבל רובן מבוססות על רכישה וקנייה במקביל של אופציות מסוג פוט ואופציות מסוג קול. מבחינת כיוון שער הדולר, שני הכיוונים ההפוכים של האופציות מבטלים אחד את השני. אלא שאחד המרכבים המרכזיים במחיר של האופציות הוא ה"תנודתיות" (סטיית התקן), ואם זו תעלה - יעלו המחירים של האופציות, ומי שקנה אותן בעוד מועד, יגרוף רווח. ואכן, בשוק מדווחים שבמקביל למחזורים הגדולים בשוק הספוט, בשוק הדולרים ה"רגילים" היו היום מחזורים גדולים במיוחד ועליות מחירים גם בשוקי האופציות - ראיה לביקושים הערים לאסטרטגיה הזו.

זו אסטרטגיה מעניינת לימי מלחמה, אבל היא לא מתאימה לכל אחד. כאן צריך לדעת לקנות את האופציות בזול, לתאם היטב בין סוגי האופציות ומחירי המימוש, ולדעת כיצד לגלגל אותן ומתי למכור אותן בזמן. מי שינסה את מזלו בלי להכיר את הפרטים הקטנים של המשחק הזה - יגלה קרוב לוודאי, שהוא הפסיד כסף, על אף שההימור שלו היה נכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully