וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר מעלה את הריבית ברבע אחוז ל-5.5%

עומר שרביט

24.7.2006 / 18:30

הסיבה העיקרית להחלטת הנגיד היא העלייה בגורמי הסיכון של המשק. בשוק ההון העריכו כי אין מקום להעלאת הריבית


נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מעלה את הריבית במשק בחודש אוגוסט ברבע אחוז לרמה של 5.5%. ריבית הפריים תגיע לפיכך לרמה של 7%. הסיבה העיקרית להעלאה היא עלייה בגורמי הסיכון של המשק, שפוגעים ביכולתו לגייס הון בחו"ל ועשויים לערער את היחס בין השקל לדולר - שער החליפין. בבנק ישראל מעריכים שאם המלחמה תיגמר בימים הקרובים הפגיעה במשק תהיה אחוז תוצר לכל היותר ויותר מכך אם המלחמה תימשך.


העלאה זו מהווה הפתעה מסוימת ומנוגדת להערכות והמשאלות של חלק מהגורמים במשק. כך למשל, באקסלנס נשואה סברו כי לפי נתוני המשק נגיד בנק ישראל צריך להותיר את הריבית ללא שינוי. להערכתם, הריבית אמורה לעמוד על שיעור של 4% בלבד, כלומר נמוך יותר משיעורה הנוכחי. בין הנימוקים התומכים בהעלאת הריבית, ניתן למנות את ההעלאה הצפויה של הריבית בארה"ב בשבוע השני של אוגוסט. אז צפוי נגיד הבנק הפדרלי האמריקאי בן ברננקי להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 5.5%.

בין הנימוקים להותרת הריבית בלא שינוי, ניתן למנות את האיזון הפיסקלי, ההאטה הצפויה במשק בעקבות המלחמה בלבנון והיציבות היחסית בשער הדולר ביחס לציפיות להתחזקותו בעקבות ההסלמה הבטחונית. בדומה לכלכלני אקסלנס, גם במשרד האוצר ובהתאחדות התעשיינים סברו כי הנגיד צריך להותיר את הריבית בלא שינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully