וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו ניתן לסחור בדינר עירקי גם בישראל

טל לוי

27.7.2006 / 15:51

למרות החוק האוסר להשקיע במטבע של מדינת אויב, שר האוצר חידש את ההיתר לסחור במטבע העירקי

על אף קיומה של פקודת המסחר עם האויב, האוסרת בין היתר על מסחר במטבעות של מדינות אויב, חידש שר האוצר השבוע את ההיתר, שוב לשנה אחת, לסחור במטבע העירקי.

העיקרון העומד בפני מי שמעוניין להשקיע במטבע העירקי הוא ירידת ערכו, כאשר מצבה של המדינה גרוע ועלייה מחודשת כאשר המצב מוטב. כך למשל, לפני המלחמה עמד שוויו של דינר עירקי אחד על שלושה דולרים אמריקאיים.

נכון להיום שווה דולר אחד כ-1,500 דינר עירקי. במילים אחרות ערכו של הדינר צנח ביותר מ-99%. עיקרון דומה ראינו גם בשנים האחרונות כאשר הדינר הכוויתי ירד לשפל בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה (כאשר עירק פלשה לכווית) ולאחר מכן זינק ערך במטבע עם יציאת עיראק.

עוד מימי המנדט הבריטי, בשנת 1939, קיימת במדינת ישראל פקודת המסחר עם האויב האוסרת, בין היתר, לסחור במטבעות של מדינות אויב כמו איראן וסוריה. עד לפני שלוש שנים, נכללה גם עירק ברשימה. אולם, בעקבות נפילת סדאם חוסיין והשתלטות האמריקאים על עירק, החליט שר האוצר דאז, בנימין נתניהו לאשר מסחר במטבע העירקי. ההיתר שנתן נתניהו הוא זמני, ומחייב אישור חוזר בכל 21 ביולי. השבוע, למרות המלחמה השוררת בצפון, שר האוצר הירשזון חתם על הארכת היתר הסחר עם עירק לשנה נוספת.

הבעיה העיקרית (למעט ביצועי המטבע המעט בעייתיים כרגע), היא המצב בעירק שאינו מאפשר מסחר מט"ח אלקטרוני של הדינר העירקי. הקנייה של המטבע העירקי מתבצעת ברכישה פיזית של השטרות ושמירתם. אי לכך, נתון המטבע לנסיונות זיוף כך שמומלץ לסחור בו באמצעות חלפנים מורשים מטעם משרד האוצר.

בחינת המטבע הלבנוני בימים אלה מעלה ממצאים מעניינים: 10 שטרי כסף של לבנון שווים בערך 2.95 אגורות אולם טווח המסחר שלהם בשנה האחרונה נע בשנה האחרונה בין 3.1 אגורות ל2.9 אגורות - כלומר התנודתיות במטבע היא אמנם סביב 6% אולם מדובר בשברירי אגורות.

מי שרואה אפסייד בדינר העירקי יכול להשקיע בו באמצעות גופים כמו CashFlow Club Israel ו-Dinar Sale.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully