וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל פייזר הנק מקינל התפטר מתפקידו

דפנה מאור

30.7.2006 / 8:30

נפילת מנייתה של ענקית התרופות וכעס המשקיעים על חבילת השכר הגדולה שלו, הביאו לפרישה המפתיעה

הנרי (הנק) מקינל, מנכ"ל חברת התרופות הגדולה ביותר בעולם, פייזר, התפטר מתפקידו שנתיים לפני המועד המתוכנן, עקב סכסוך עם הדירקטוריון ואי שביעות המשקיעים מביצועיה של מניית החברה ושכרו הגבוה של מקינל. בתקופת כהונתו איבדה פייזר - יצרנית התרופה הנמכרת ביותר בעולם, ליפיטור, ותרופת הוויאגרה - 41% משווי השוק שלה, וביום שישי נסחרה ב-190 מיליארד דולר.

מקינל אמנם הפך את פייזר לחברת התרופות הגדולה ביותר בעולם, אולם תיאור אחד חוזר ונשנה בכל ההתייחסויות אליו: יהירות. לפני כמה חודשים הכריזה החברה כי מענק הפרישה של מקינל יהיה 83 מיליון דולר, וכך עוררה את זעם המשקיעים, שקראו למקינל לוותר על הכסף. שכרו היה הגבוה ביותר בתעשיית התרופות - 2.27 מיליון דולר במשכורת ו-3.7 מיליון דולר בבונוסים. מקינל כיהן גם כחבר דירקטוריון באקסון מוביל ומודי'ס, וכיו"ר ארגון המנכ"לים ביזנס ראונדטייבל.

דירקטוריון פייזר מינה את ג'פרי ב' קינדלר, היועץ המשפטי של פייזר, לתפקיד המנכ"ל. מקינל ימשיך לכהן כיו"ר עד פרישתו פברואר 2007, שנה לפני פרישתו המתוכננת. קארן קייטן, ראש חטיבת בריאות האדם של החברה, ודיוויד שדלארץ, ראש תחום המימון, מונו לתפקידי סגן יו"ר. מקינל, אשר החל לכהן כמנכ"ל פייזר בתחילת 2001, היה אחראי במהלך שנותיו הממושכות בחברה לרכישות הגדולות שבנו את פייזר לכדי הענקית המובילה בתחומה במונחי מכירות, אולם לא הצליח לחלץ את החברה מהקשיים אליהם נקלעה: צמיחה מואטת, מחסור בתרופות חדשות וירידה במחיר המניה.

מקינל הצטרף לפייזר ב-1971 במשרדיה בטוקיו, והתקדם במעלה הדרגות דרך תפקידים באסיה וכסגן מנכ"ל בתחומי התפעול והכספים לתפקיד נשיא החברה ב-1999, לצידו של המנכ"ל ויליאם סטיר. באותה שנה הובילו השניים את פייזר לרכישתה של המתחרה וורנר-למברט ב-114 מיליארד דולר, באחד המיזוגים הגדולים ביותר בהיסטוריה, והפכו בכך את פייזר לחברת התרופות החמישית בגודלה בעולם.

המיזוג נתן בידיה של פייזר בעלות מלאה על תרופה שהיא שיווקה במשותף עם וורנר-למברט עד אותה עת - ליפיטור, המשמשת לטיפול בהפחתת כולסטרול. ליפיטור נהפכה במרוצת הזמן לנמכרת ביותר בעולם, והטיסה את צמיחת הרווחים של פייזר. כיום נמכרת ליפיטור ביותר מ-12 מיליארד דולר בשנה.

שנתיים אחרי שמקינל התמנה למנכ"ל פייזר בינואר 2001 הוא הוביל את החברה לרכישת פרמסיה הספרדית, בסכום של 60 מיליארד דולר. הרכישה נתנה בידיה של פייזר עוד רב מכר - סלברקס, תרופה לא אנטיביוטית לטיפול בדלקת וכאבים, והזניקה את מכירותיה של פייזר ליותר מ-45 מיליארד דולר בשנה. אולם באותה עת כבר החלו בעיות, שפגעו בכל יצרניות התרופות הגדולות, להעיק על פייזר: תפוגת פטנטים על תרופות ישנות, מחסור בתרופות חדשות, ודעיכה של צמיחת הרווחים. המצב החמיר לאחר שהחיסכון שהושג ממיזוגי הענק מיצה את עצמו. פייזר השקיעה 7 מיליארד דולר בשנה בפיתוח ומחקר, אולם רבי מכר חדשים - החיוניים להצלחתה של כל חברת תרופות - לא הופיעו.

ב-2004 נפגעה פייזר מגלי ההלם ששילחה פרשיית הוויוקס של מרק בעולם התרופות. לאחר שהתגלה כי מרק הסתירה את נזק הלוואי החמור העלול להיגרם משימוש בתרופת ויוקס, נפגעו גם מכירות תרופת סלברקס, המקבילה של פייזר לוויוקס. בה בעת נאלצה פייזר למשוך מהמדפים את התרופה לטיפול בארתריטיס, בקסטרה. התוצאות לא איחרו להגיע, עם פגיעה ברווחי החברה והכנסותיה ב-2005. ברבעון השלישי של השנה דיווחה פייזר על נפילה של 52% ברווח ומשכה את תחזיותיה ל-2006 ו-2007. פייזר איבדה בשנתיים האחרונות גם את ההגנה על הפטנטים של התרופה האנטיביוטית זיתרומקס והתרופה לדיכאון זולופט.

החודש הודיעה פייזר כי תדחה את השקת אקזוברה (Exubera), אינסולין הנלקח בשאיפה, מיולי לספטמבר, לאחר אישור התרופה על ידי מינהל התרופות והמזון בינואר ושנתיים של עיכובים.

קינדלר היה בחירה מפתיעה כיורשו של מקינל, ולפי דיווח של "ניו יורק טיימס" התקבל אצל הדירקטוריון השבוע מכתב אנונימי מגורם בפייזר שהפציר בדירקטוריון לא למנותו לתפקיד. קינדלר היה מתמחה של שופט ביהמ"ש העליון ויליאם ברנן, שותף בפירמת ויליאמס אנד קונולדי ויועץ משפטי ב-GE ובמקדונלד'ס, ואף מנכ"ל החברה הבת שלה, בוסטון מרקט. ב-2002 הצטרף לפייזר כיועץ משפטי. בתפקיד זה היה אחראי להצלחות משפטיות של פייזר, כולל הגנה על הפטנט לליפיטור בארה"ב ובבריטניה.

פייזר, בהובלתו של קינדלר, תמשיך לחפש מקורות לצמיחה מחוצה לה. החברה כבר הודיעה על כוונה להוציא 17 מיליארד דולר על רכישות. אחת התרופות המבטיחות ביותר של פייזר היא התרופה הנסיונית torcetrapib לטיפול במחלות קרדיווסקולריות (מערכת כלי הדם והלב). לפי הערכת אנליסטים עשויה תרופה זו להאפיל במכירותיה על מכירות הליפיטור, אולם היא לא תגיע לשוק לפני סוף העשור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully