וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנדיסק תרכוש את אם סיסטמס ב-1.55 מיליארד ד'

שירלי יום-טוב

31.7.2006 / 7:48

העסקה תיסגר לפי מחיר של 36 ד' למניה - 13% מעל למחיר הנעילה בוול סטריט. זו רכישת ענק שנייה השבוע של חברה ישראלית

לאחר ניסיונות הכחשה לא משכנעים והכחשות של הכחשה בימים האחרונים, מיזוג הפלאש הגדול יוצא לדרך. חברת סנדיסק האמריקאית תרכוש את אם סיסטמס הישראלית ב-1.55 מיליארד דולר בעסקת מניות. שווי העסקה משקף למניית אם סיסטמס מחיר של 36 דולר, פרמיה של כ-13% על מחיר הסגירה שלה ביום שישי בוול סטריט.

אם סיסטמס, אותה ייסד דוב מורן ב-1989, מתמחה במוצרים כמו כונני זיכרון ניידים (דיסק און קי) וכרטיסי זיכרון נשלפים לטלפונים סלולריים. החברה נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 1.2 מיליארד דולר. סנדיסק נוסדה על ידי אלי הררי הישראלי ופועלת מארה"ב, אך מחזיקה בישראל מרכז פיתוח גדול ומייצרת חלק משבבי הזיכרון שלה במפעל של טאואר בו היא השקיעה לפני כשש שנים.

סנדיסק, הנסחרת לפי שווי שוק של 9.2 מיליארד דולר, מתמחה אף היא במוצרים מבוססי זיכרון פלאש אך אינה מתחרה ישירה של אם סיסטמס כי השתיים פועלות בשווקים שונים. את כונני הזיכרון הנייד שלה, למשל, מוכרת סנדיסק בשוק הקמעונאי ללקוחות פרטיים, בעוד שאם סיסטמס מוכרת אותם באמצעות יצרניות מחשבים גדולות. סנדיסק גם מוכרת מאוד בעולם עם כרטיסי הזיכרון שלה למצלמות דיגיטליות.

"מפגש של שתי חלוצות פלאש"

החברות יצאו בהודעה משותפת ובה נכתב כי המיזוג מפגיש שתי חלוצות בתחום זיכרונות הפלאש, שיש להן מוצרים משלימים. "יחד, לחברה הממוזגת יהיו אנשים, טכנולוגיה, ייצור וקניין רוחני כדי להיות חברה מובילה שתאיץ את חדירת הפלאש".

המיזוג בין השתיים הוא משהו עליו דיברו בשוק כבר זמן ארוך. היה זה לפני קרוב לשנתיים - באוקטובר 2004 - אז התארח מנכ"ל חברת סנדיסק, אלי הררי הישראלי, במסיבת עיתונאים ואמר כי "אם סיסטמס היא חברה טובה שבעיקר משלימה אותנו יותר מאשר מתחרה בנו, ולא מן הנמנע שבעתיד נתמזג איתם". מאז, צצה בשוק אחת למספר חודשים הערכה בדבר התמזגות השתיים, שהוכחשה על ידי אם סיסטמס. לפני כשנתיים, החלו שתי החברות בשיתוף פעולה בייצור כונן הזיכרון U3 על ידי חברה משותפת שהוקמה. המוצר משווק כעת בעולם.

אחד הנושאים שעוררו תהיות בימים האחרונים בנושא המיזוג היה התנהלות אם סיסטמס מול התקשורת. מורן ניסה להכחיש את גל השמועות מן הימים האחרונים ואמר בזו הלשון: "שמעתם את זה 15 פעם, זו הפעם ה-16, ותהיה גם פעם 17 ו-18. אנחנו עושים כל הזמן הרבה דברים עם סנדיסק, ומכאן מקור השמועות". תגובה דומה נמסרה לעיתונים אחרים, אך בשוק רחשה השמועה שהעסקה כבר סגורה.

רבים מהמשקיעים פירשו את הדברים כהכחשה, אולם האמירה המעורפלת הביאה את אם סיסטמס לפרסם תגובה שניסתה להיות מסודרת יותר, אך למעשה כמו החריפה את הבלבול: "לחברה אין תגובה על כך והמשקיעים אינם צריכים להניח הנחות כלשהן ביחס לקיומה של עסקה כזו, לאי קיומה או לנכונות כל מידע או הצהרה ביחס לעסקה זו כפי שהופיעו בדיווחים בתקשורת". התחושה שעלתה מייד עם קריאת התגובה היתה כי מדובר באישור מרומז על נכונות הפרטים.

ללא פרמיה על המחיר לפני פרשת האופציות

תג המחיר של העסקה - 1.55 מיליארד דולר, 36 דולר למניית אם סיסטמס - הוא המחיר בו נסחרה אם סיסטמס בתחילת מאי האחרון. אז, עמדה החברה לפני הנפקה שהופסקה במפתיע עם הודעת החברה על בדיקת הקצאות אופציות בחברה בעבר. המניה החלה להידרדר והגיעה עד למחיר של כ-25 דולר, ממנו היא החלה להתרומם במהירות ככל שהתרבו השמועות על העסקה. כמו מרקורי שנרכשה על ידי HP בשבוע שעבר, גם אם סיסטמס אמנם נרכשת בפרמיה על מחירה הנוכחי בשוק, אך בפרמיה אפס אם משווים את מחיר המניה לפני המשבר שהתעורר בגלל האופציות.

לפני כשבועיים, השלימה אם סיסטמס את עריכתם מחדש של דו"חות 2005-1999 ומצאה, כי תיאלץ למחוק מרווחיה בשבע השנים האחרונות כ-19 מיליון דולר בגין האופציות שחילקה בעבר. בנוסף, פירסמה ועדת בדיקה מיוחדת מטעם החברה את מסקנותיה, שהצביעו על תהליך לא תקין שבו חולקו האופציות למנהלים ולעובדים. מסקנות נוספות נגעו לצורך בצמצום הריכוזיות בחברה ובהעברת סמנכ"לית הכספים רונית מאור מתפקידה. אין ספק כי למסקנות אלה יש חלק נכבד בעסקה למכירת החברה לסנדיסק.

סנדיסק סיימה את 2005 עם הכנסות של 2.3 מיליארד דולר ורווח נקי של כ-390 מיליון דולר. אם מצרפים גם את תוצאות אם סיסטמס ב-2005, הרי שמדובר בחברה עם מחזור הכנסות של כ-3 מיליארד דולר ורווח נקי של מעל ל-400 מיליון דולר. ב-2006 צפויה הכנסותיה של סנדיסק להגיע כבר ל-3.1 מיליארד דולר ואילו הכנסות אם סיסטמס צפויות להסתכם בכ-969 מיליון דולר. אם סיטסמס תדווח על תוצאות הרבעון השני ב-7 באוגוסט ורכישתה צפויה להיסגר ברבעון הרביעי של השנה.

אם סיסטמס הצליחה למשוך הרבה אש לעברה בחודשים האחרונים, כשלגלי השמועות על רכישתה ולפרשת האופציות המעכירה הצטרפה גם הכרזה של החברה לפני כחודשיים על ה-x4 - טכנולוגיה בתחום זכרונות הפלאש, פורצת דרך, לפי הגדרתה, שביכולתה להכפיל את הזיכרון הנמצא בכל שבב זיכרון מסוג פלאש. ההכרזה גררה חילופי דברים בין דב מורן לבועז איתן - מייסד ומנכ"ל סייפן, החברה שהציגה אף היא בשנה האחרונה טכנולוגיה להכפלת נפח שבב זיכרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully