וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם: מחירי הדיור בארה"ב החלו לרדת

TheMarker

31.7.2006 / 19:39

מחזור העלאת הריבית הנוכחי בארה"ב מיצה את עצמו לנוכח השפעתו על שוק הדיור, כתב ביל גרוס בתחזית ההשקעות החודשית שלו; "המצב בשוק הדיור לא נראה טוב", אמר



ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, פימקו, העריך כי מחירי הדיור בארה"ב מתחילים לרדת. לדבריו, ההאטה הנרשמת זה מכבר בשוק הדיור האמריקאי החלה לגרור גם ירידה במחירי הבתים. "המצב בשוק הדיור לא נראה טוב", כתב גרוס במסגרת תחזית ההשקעות החודשית שלו. "מומחי שטח של פימקו, אשר נודדים זה קרוב לשנה ברחבי ארה"ב ומבצעים בדיקות אקראיות של סוכני נדל"ן בניסיון לאסוף מידע על המגמה בשוקי דיור מקומיים, מדווחים כי המחירים באזורים רבים החלו לרדת", כתב גרוס. "לעובדה זו יש השלכות משמעותיות על הכלכלה, על האינפלציה ועל מגמת הריבית", הוסיף.



"התמקדות פימקו במצב מגזר הדיור נועדה לסייע לה לנבא את עתיד הכלכלה, האינפלציה, ומכאן גם עתידו של שוק האג"ח", ציין גרוס. לדבריו, מחזור העלאת הריבית הנוכחי בארה"ב מיצה את עצמו לנוכח השפעתו על שוק הדיור, וההשלכות על הצריכה הפרטית והפעילות הכלכלית.



נתונים שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו על כך שמכירות בתים חדשים בארה"ב ירדו ביוני ב-3% לקצב שנתי של 1.131 מיליון בתים, ירידה ראשונה מאז חודש פברואר, ומכירות בתים קיימים בארה"ב ירדו ב-1.3% בחודש יוני - הירידה החודשית החדה ביותר זה ארבעה חודשים - לקצב שנתי 6.62 מיליון בתים.



מספר הבתים הקיימים העומדים למכירה בשוק גדל ביוני לשיא של 3.725 מיליון, המשקף היצע המספיק ל-6.8 חודשים בקצב המכירות הנוכחי - השיעור הגבוה ביותר מאז יולי 1997. מספר הבתים החדשים העומדים למכירה בשוק עמד ביוני של 566 אלף - שיא של כל הזמנים.



המחיר החציוני של בתים קיימים עלה ב-12 החודשים החולפים ב-0.9% - העלייה המתונה ביותר זה 10 שנים - לרמה של 231 אלף דולר בחודש יוני. המחיר החציוני של בתים חדשים ירד בחודש יוני ב-1.5% לעומת חודש מאי, לרמה של 321,300 דולר.



הביטחון בענף הבנייה בארה"ב נפל החודש לשפל של 15 שנים על רקע העלייה בריבית על המשכנתאות. מדד שוק הדיור של איגוד קבלני הבתים הלאומי (NAHB) בארה"ב ובנק ההשקעות וולס פרגו ירד ב-3 נקודות בחודש יולי לרמה של 39 נקודות - רמתו הנמוכה ביותר מאז חודש דצמבר 1991. המדד עלה לרמה של 72 בחודש יוני 2005, ומאז ירד 11 חודשים ברציפות. קריאה של המדד ברמה שמתחת ל-50 נקודות מצביעה על כך שמרבית הקבלנים בתחום הדיור מעריכים כי מצב עסקיהם שלילי.



מחקר שפירסמה בחודש שעבר אוניברסיטת הרווארד קבע, כי הגאות שנרשמה בשוק הדיור בארה"ב בשנים האחרונות אינה צפויה להסתיים בקריסה. "על אף שהמחירים בשוק הדיור מופרזים, קשה לזהות זרז כלשהו אשר יביא למשבר בשוק", כתב ניקולס רטסינס, מנהל המרכז המשותף למחקר דיור באוניברסיטת הרווארד. "נראה כי המחירים הגבוהים מאוזנים משום שהם מגלמים גורמים ארוכי טווח, התומכים במחירי הבתים, ולכן ייתכן שפשוט צפויות לנו מספר שנים דלות פעילות בשוק", אמר רטסינס. "הבתים ישובו להיות מקום שבו אתה גר במקום מכונות לייצור כסף".



עם זאת, המחקר של הרווארד ציין, כי מגמות ארוכות טווח תומכות בשוק הדיור האמריקאי. המגמה הבולטת ביותר היא תהליך ההתפצלות של משקי הבית - זוגות שמתגרשים או ילדים שעוזבים את הבית. מגמה נוספות אשר תומכת במחירים בשוק הדיור היא ההגירה לארה"ב, כך נאמר במחקר.



הגיאות שנרשמה בשוק הדיור האמריקאי בחמש השנים החולפות היתה הגדולה ביותר שידעה ארה"ב מעולם, אך ייתכן כי הגורמים בבסיסה היו פסיכולוגיים - כך העריך בחודש שעבר הכלכלן רוברט ג'יי. שילר מאוניברסיטת ייל. התקופה היחידה מאז 1890 שניתן להשוות לגיאות של השנים האחרונות בשוק הנדל"ן לדיור, נרשמה מייד לאחר מלחמת העולם השנייה. כך אמר שילר בהרצאה על מחירי הבתים בארה"ב באירוע שאירגנה חברת סטנדרד אנד פור'ס בניו יורק.



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, העריך בחודש מאי, כי החלה האטה בקצב הצמיחה של שוק הדיור בארה"ב לאחר הנסיקה שנרשמה בשנים האחרונות במחירים בשוק הנדל"ן האמריקאי. "ברור למדי ששוק הדיור מתקרר", אמר ברננקי בפאנל של שאלות ותשובות של הבנק הפדרלי של שיקגו. עם זאת הוסיף, כי "ההתקררות היא הדרגתית ומתונה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully