וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד פישר: האינפלציה תעלה בעקבות הלחימה בצפון

נתן שבע

2.8.2006 / 12:00

כך אמר נגיד בנק ישראל במסיבת עיתונאים. ההפסד בהכנסות ממסים יגיע ל-0.3% במונחי תוצר. הגירעון השנתי צפוי לגדול ב-0.6%

"בנק ישראל מעריך כי שכתוצאה מחודש לחימה יאבד המשק 0.7%-0.9% תוצר", כך אמר היום נגיד בנק ישראל סטנלי פישר במסיבת עיתונאים שערך בבנק ישראל. "בבנק מעריכים כי בכל שבוע של לחימה מאבד המשק 750 מיליון עד מיליארד שקלים במונחי תוצר", אמר פישר. לדבריו, ההפסד בהכנסות ממסים יגיע ל-0.3% במונחי תוצר. בהנחה שהפיצוי על הנזקים יגיע ל-3 מיליארד שקלים - יגדל הגירעון התקציבי השנתי ב-0.6%.

פישר ציין כי שוקי ההון והמטבע התייצבו בימים האחרונים לרמות דומות לאילו שנרשמו לפני פרוץ הלחימה והעריך כי אמון המשקיעים במשק הישראלי נותר איתן. שער הדולר הנוכחי נמוך מ-4.40 שקלים - דומה מאד לרמתו לפני כ-3 שבועות ואילו הבורסה רחוקה רק 2.5% מרמתה ערב פרוץ הלחימה.

בבנק ישראל מעריכים כי גורם הסיכון המרכזי שעשוי להביא להיחלשות השקל הוא החרפה במצב הגיאופוליטי אשר עשוי לגרום ליציאת הון מישראל הן מצד המשקיעים המקומיים והן מצד הזרים – ובכך להגדיל את פרמיית הסיכון של ישראל.

מנגד, שיבח פישר את נתוני המקרו הטובים של ישראל ואת מצבה הפיסקלי החזק של המדינה במחצית הראשונה של 2006 וציין כי הצפי להיחלשות הדולר בעולם תומך בהתחזקות השקל עוד יותר.

פישר התייחס לאמון המשקיעים הזרים במשק הישראלי ואמר כי עד כה לא היה גידול של ממש בפרמיית הסיכון של ישראל והאמון במדינה נותר איתן למרות הלחימה. פישר ציין לחיוב את הסקירות של סוכנויות דירוג האשראי ואת סקירות בתי ההשקעות הזרים שפורסמו לאחר פרוץ הלחימה ואשר שידרו יציבות ולא שינוי המלצות השקעה. בין היתר ציין לחיוב את העסקות לרכישת מרקורי בידי HP ואת רכישת אם סיסטמס הישראלי בידי סנדיסק האמריקאית המשקפות אמון במשק הישראלי.

לדבריו, פרמיית הסיכון של ישראל התרחבה ב-3 ימי הלחימה הראשונים ב-0.08% ל-0.38% אולם לאחר מספר ימים הצטמצמה ל-0.35%.

מכתבו של פישר

"בגלל האירועים בצפון צפויה עלייה של האינפלציה בטווח הקצר", כתב נגיד בנק ישראל סטנלי פישר במכתב המצורף לדו"ח האינפלציה שסוקר את העלייה במחירים במחצית הראשונה של שנת 2006 שהסתכמה בעלייה של 1.6%.

השפעת האירועים הביטחוניים על הפעילות הריאלית, על שער החליפין, וכפועל יוצא מכך על האינפלציה, תלויה במידה רבה באופיו של העימות הנוכחי ובתוצאותיו הגיאופוליטיות. כבר בשלב זה ניתן לקבוע כי לאירועים תהיה השפעה שלילית על הפעילות הריאלית, הן מצד הביקושים והן בשל פגיעה בהיצע. למרות העלייה בסיכון המשק, התגובה לאירועים בשווקים הפיננסיים ובכלל זה בשוק המט"ח היתה עד כה מתונה. בנק ישראל, במדיניות המוניטרית של החודשים הקרובים, יצטרך להתייחס לעלייה באינפלציה מחד ולהאטה בפעילות מאידך".

עוד כתב נגיד בנק ישראל, כי בעקבות האירועים הבטחוניים צפויה פגיעה מסוימת בהכנסות ממסים ועלייה בהוצאה הממשלתית, עקב הגדלת הוצאות הביטחון והפיצויים לתושבים שנפגעו מהעימות. עם זאת, נקודת המוצא של התקציב לפני האירועים תאפשר לממשלה לעמוד ביעד הגירעון ב-2006 גם בתנאים אלה - אם הלחימה תסתיים בתוך זמן קצר.

הנגיד ציין, כי העמידה ביעדי התקציב ומחויבות הממשלה לשמירתם גם בשנים הבאות הן אלה שתרמו ליציבות בשווקים למרות האירועים. "לקראת הדיונים בממשלה על התקציב לשנת 2007 חשוב כי הממשלה תעשה כל מאמץ לדבוק במסגרת התקציבית שעליה הוכרז לפני העימות, זאת בהנחה שהעימות בצפון לא יהיה ממושך ולא יתרחב", כתב הנגיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully