וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר אסף יעקב: אין לתת חסינות לעו"ד מפני רשלנות

הארץ

29.7.2001 / 10:26

לדבריו, בתי המשפט אינם צריכים לחשוש מלהתערב ולנקוט מדיניות מחמירה נגד עורך דין שסרח

מאת אסף ברגרפרוינד

"אין מקום להקנות לעורכי דין חסינות מהגשת תביעות משפטיות בשל רשלנות באופן ניהול משפט" - כך סבור ד"ר אסף יעקב, המציג את עמדתו במאמר שאמור להתפרסם בכתב העת "עיוני משפט".

יעקב כתב את הדברים בעקבות עמדתו של שופט בית משפט השלום בתל אביב עדי אזר, כפי שהציג אותה ב"הארץ" לפני שבועיים; אזר טען כי האינטרס הציבורי מחייב לתת לעורך דין המייצג לקוח במשפט חסינות מהגשת תביעות נזיקין נגדו בשל רשלנות באופן ניהול המשפט.

יעקב סבור כי המצב המשפטי הקיים כיום בישראל, שמאפשר הגשת תביעות רשלנות, הוא מצב רצוי, שכן מצד אחד קשה להגיש תביעות נזיקין נגד עורכי דין על אופן ניהול המשפט, ומצד שני בית המשפט יכול להתערב במקרים קיצוניים שבהם מדובר בפעולות חריגות של עורכי דין. עם זאת, יעקב הוסיף במאמרו כי "מטריית ההגנה שמספק בית המשפט רחבה מדי, ויש לשקול את צמצומה על מנת שהצדדים לדיון לא ייצאו נפגעים".

לדעת יעקב, מדיניות האי-התערבות של בתי המשפט בישראל לגבי תביעות נזיקין נגד עורכי דין בגין פעולות שהתבצעו בדיונים משפטיים היא נכונה. אך לדבריו, בתי המשפט אינם צריכים לחשוש מלהתערב ולנקוט מדיניות מחמירה נגד עורך דין שסרח.

יעקב ער לקושי שיש בהוכחת תביעת נזיקין שכזאת, מאחר שהלקוח נמצא לדבריו בעמדת נחיתות מובנית כלפי עורך הדין - על מנת לקבל פיצויים הוא יצטרך לבסס ולהוכיח, מלבד את חוסר הסבירות הקיצונית בפעולותיו של עורך הדין, גם את הקשר הסיבתי בין פעולותיו לבין תוצאות המשפט.

אחד מהפתרונות שמציע יעקב הוא הגשת תביעה המבוססת על עילה חוזית; יעקב סבור כי במסגרת החוזה שעו"ד חותם עם לקוח, הוא מתחייב להעניק ללקוח שירותים מסוימים, כשחלק מהתנאים בחוזה מוכתבים על ידי חוקי לשכת עורכי הדין. לדבריו, במידה שעורך הדין אינו מקיים את החוזה, הלקוח יכול לתבוע את הכספים ששילם לעורך הדין אם לא קיבל את השירות המגיע לו.

גם עורך הדין יאיר בן דוד תקף את עמדתו של אזר להעניק חסינות שכזו לעורך דין; "האם מישהו מעלה על דעתו להקנות לרופא חסינות מוחלטת מתביעות נגדו בשל רשלנות במהלך ניתוח?", הוא אומר.

"דווקא בימים אלה", מוסיף בן דוד, "כשהתחרות המקצועית בין עורכי הדין מעפילה לשיאים חדשים, וכשעורכי דין נאבקים על פרנסתם ומתקשים לוותר על תיק חדש הנופל לידיהם גם כשזה עוסק בתחום שבו אין להם די בקיאות וניסיון, יש חשיבות רבה לשמירת זכותו של הלקוח לתבוע את פרקליטו בגין רשלנות על אופי ניהול המשפט".

כמו כן סבור בן דוד כי פרקליט שיהיה מודע לכך שהוא חשוף לתביעה מלקוח בגין רשלנות בניהול המשפט, יימנע מייצוג בתחומים שבהם הוא חסר את הידע והנסיון הדרושים, ויקפיד על דרך ניהול המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully