וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה מכתרת את אל-אקצה; נעצרו פלשתינאים

הארץ

29.7.2001 / 18:15

המתפללים ברחבת הר הבית מיידים אבנים על השוטרים; מוקדם יותר פרצה המשטרה למתחם; שוטרים נפצעו

מאת ברוך קרא, נדב שרגאי ושירות "הארץ"

כוחות משטרה הסתערו אחרי הצהריים (ראשון) אל עבר מסגד אל-אקצה ועצרו 20 בני אדם. זאת, לאחר שפלשתינאים על רחבת הר הבית יידו שוב אבנים אל עבר השוטרים שברחבה.

השוטרים עשו שימוש ברימוני הלם ובגז אך לא השתמשו בכדורי גומי. בין העצורים גם בנו של ח"כ עבד אל-מאלכ דהאמשה שעל פי החשד היה בין מיידי האבנים.

בצאתו מהר הבית אמר דהאמשה כי כל האירוע נוצר בגלל פרובוקציה של המשטרה ושכלל לא נזרקו אבנים לעבר רחבת הכותל. כשנשאל על ידי עיתונאים שראו את השלכת האבנים טען כי הוא לא ראה זאת ומבחינתו מי שאשם בכל האירוע היא המשטרה.

מפקד משטרת ירושלים, ניצב מיקי לוי, מפקד באופן ישיר על הכוחות. עימו נמצאים על מתחם הר הבית גם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, ומפקד משמר הגבול, ניצב יעקב גנות.

פלשתינאים יידו אבנים מספר פעמים היום. אנשי הוואקף במקום ניסו להרגיע את הצעירים שהשליכו את האבנים. לפני הצהריים פרץ כוח משטרה למתחם הר הבית לאחר שפלשתינאים השליכו

פונו מרחבת הכותל המערבי, אך הורשו לחזור אליה מאוחר יותר אבנים לעבר המתפללים ברחבת הכותל. המתפללים פונו מהרחבה אך הוחזרו אליה כעבור כשעה. כ-15 שוטרים נפגעו מיידוי אבנים. חלקם קיבלו טיפול ברחבת הר הבית וחלקם פונו לבתי החולים בעיר להמשך טיפול רפואי. עד כה עשו כוחות המשטרה שימוש אך ורק בגז וברימוני הלם, ולא נעשה שימוש בכדורי גומי. על פי דיווחי הפלשתינאים נפגעו כשבעה פלשתינאים כתוצאה מירי גז.

נאמני הר הבית קיימו טקס הנחת אבן הפינה

תנועת נאמני הר הבית קיימה הבוקר טקס הנחת אבן הפינה לבית המקדש השלישי. חברי התנועה הגיעו כפי שסוכם עם המשטרה לחניון גבעתי הסמוך לכפר סילוואן, מחוץ לחומות העיר העתיקה. הם הניחו שם למספר דקות את מה שהם מגדירים כאבן הפינה לבית המקדש השלישי. לאחר סיום הטקס, בליווי משטרתי כבד, הוחזרה האבן למערב העיר. המשטרה הקדימה את מועד העברת האבן במטרה למנוע סיקור תקשורתי של הארוע. לקראת הצהריים ישבו אנשי התנועה וקראו את מגילת איכה ברחבת הכותל בסמוך לשער המוגרבי. המשטרה לא איפשרה להם לעלות כמו בכל שנה בשביל המוביל לפתח השער.

במשטרה טוענים כי כמו בשנים קודמות מנעה המשטרה ב-ט' באב מגרשון סלומון, יו"ר התנועה, להניח את אבן הפינה לבית המקדש בהר הבית. בשבוע שעבר התיר בג"ץ לקיים את הטקס בחניון גבעתי. ההחלטה להתיר את קיום הטקס גררה תגובות נזעמות בעולם הערבי. במערכת הביטחון חששו מהתנגשויות אלימות בין יהודים לפלשתינאים על רקע תפילות ט' באב שיתקיימו היום בכותל המערבי. כוחות הביטחון מחזיקים בהיערכות מוגברת בירושלים.

על אף שלמערכת הביטחון אין מידע ספציפי על פיגועי טרור מתוכננים, גורמים בכירים הביעו "חשש כבד" מפני הצפוי בירושלים. לדבריהם, גם בקרב הימין הישראלי וגם בקרב הקיצונים הפלשתינאים יש "מספיק גורמים בעלי אינטרס" ליצור עימותים אלימים באיזור העיר העתיקה, שעלולים להביא להסלמה חריפה בעימות בשטחים.

מהנהלת הווקאף בהר הבית נמסר כי ננקטו כל הצעדים שעלולים להיות תגובה לכניסת הימין הקיצוני לתוך ההר. בכירים בפתח וברשות הפלשתינית נמצאים בתוך הר הבית ואירגנו הכל כדי להגן על המקום הקדוש, אמר אחד מבכירי הוואקף המוסלמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully