וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפרשות למיסוי של פרדיים קפצו ב-100 א' ד' ברבעון השני אך פוצו ע"י הנמכת הפחתות מוניטין

גתית פנקס

29.7.2001 / 18:26

מנכ"ל החברה: "שיערכנו את המוניטין מאחר שראינו כי כמה נכסים שמתקרבים לתקופת ההיוון עדיין מניבים"; העלייה במס: בעקבות הגדלת ההכנסות בארה"ב וקנדה

"צרות של עשירים" - זו ההגדרה שבחר בית ההשקעות אופנהיימר (CIBC) להעניק להגדלת הפרשות המס שביצעה חברת פרדיים גיאופיזיקל , הנסחרת בבורסת הנאסד"ק ובבורסת תל אביב, ברבעון השני של השנה.

"הסיבה לכך שהפרשות המס שלנו רשמו עלייה של 100 אלף דולר ברבעון השני היתה פשוטה מאוד: הרווחנו יותר כסף", מסביר אלדד וייס, יו"ר ומנכ"ל החברה. "ההכנסות שלנו בקנדה וארה"ב עלו, והיתה שם הצטברות של הפסדים שהצלחנו לחסל, ועל כן אנחנו 'נאלצים' להפריש כעת יותר לצרכי מס".

שיעור המס של פרדיים ברבעון השני קפץ לכ-20% מרמה של 12.5%-14% בה היה קודם לכן. יחד עם זאת, ברבעון השני של השנה נוצר עבור פרדיים מצב מעניין, שכן העלייה בהפרשות המס פוצתה על ידי 100 אלף דולר אותם "חסכה" החברה בזכות שיערוך שביצעה בהפחתות המוניטין שלה (הפחתות שהיא צריכה לבצע לאור הרכישות הרבות שביצעה).

מסע הרכישות של פרדיים

במאי השנה השלימה פרדיים את רכישת חברת סיסדריל הסקוטית, ולפניה היא הספיקה לרכוש כ-8 חברות מאז 1997. בין הרכישות הבולטות של פרדיים עד כה ניתן לציין את פעילותה של חברת Oilfield הבריטית, שבסיסה בסאות' האמפטון, חברת קוגניסייס המתמחה בגיאופיסיקה, חברת ג'יאוטק מבריה"מ, PTM האוסטרלית וחטיבת פלגשיפ של חברת CGG הצרפתית.

לדברי וייס, פרדיים ביצעה שיערוך שנתי של המוניטין מאחר שראתה כי ישנם מספר נכסים שמתקרבים לסוף תקופת ההיוון שלהם ועדיין מניבים, ועל כן החליטה לפרוש את ההפחתות הלאה. התרגום למספרים היה חיסכון של כ-100 אלף דולר, שפיצו על אותם 100 אלף דולר שנוספו להפרשות ממיסוי.

פרדיים מספקת פתרונות תוכנה גיאו-מדעיים, הדרכה טכנית, ניתוח מאגרים ועיבוד נתונים, המעניקים ערך מוסף למאגרי תעשיית הנפט והגז, והיא משרתת את אזורי הפקת הנפט והגז המרכזיים בעולם. פרדיים נסחרת לפי שווי שוק של כ-95 מיליון דולר.

בדו"ח החדש של בית ההשקעות אופנהיימר (CIBC) מעריכים האנליסטים אלן ברוקס וג'ורדן הורושק כי שיעור המס בשנת 2002 צפוי להמשיך ולעמוד על כ-20%, ולאור זאת הם מנמיכים את התחזיות שלהם בשורת הרווח למניה לשנת 2002.

לדבריהם, מאחר שהפחתות הנכסים מתבצעות בצורה טובה ("פרדיים עושה עבודה מצוינת בניהול עלויות הנכסים" - זה הציטוט המדויק), הרי שהרווח השנתי למניה צפוי לרדת ל-70 סנט מהערכות קודמות ל-75 סנט בשנת 2002.

תוספת של 3.5-4 סנט לרווח למניה בשנה

נקודה מעניינת נוספת אליה לא מתייחסים באופנהיימר היא התקנות החדשות של Financial Accounting Standards Board, הנוגעות לתקינה הקשורה להפחתות מוניטין. וייס: "כלל לא בטוח שהתקנות הללו ייכנסו לתוקף, אבל אם כן, תהיה לזה משמעות גדולה עבורנו, שכן החל משנה הבאה לא יהיו לנו כלל הפחתות מוניטין קבועות, אלא בכל שנה ייערך שיערוך מחדש של המוניטין ונבדוק כל הפחתה לגופה".

הוא מעריך כי קרוב לוודאי שפרדיים לא תבצע כלל הפחתות מוניטין, שכן כל הרכישות שלה עד כה היו של מוצרים שפועלים גם היום ומייצרים עבורה הכנסות. "אם לא, נפחית בהתאם לשווי שנשאר", הוא אומר ואף מספק מספרים: האפקט הצפוי של התקנות הללו יהיה להערכתו תוספת של 3.5-4 סנט לשנה בשורת הרווח למניה.

באופנהיימר מסבירים כי אומנם יש מקום להוריד קלות את התחזיות מהחברה - שמדברות כעת על רווח של 6 סנט למניה ברבעון השלישי (במקום 10 סנט) ורווח של 40 סנט למניה בשנת 2001 כולה (לעומת תחזיות קודמות של 41 סנט) - אולם הערכות השווי לחברה לא השתנו כלל.

פרדיים מתומחרת בחסר - מחיר יעד גבוה ב-85% ממחירה היום

הם מותירים למניה המלצת "קנייה" ומחיר יעד של 12 דולר - 85% מעל למחיר המניה היום. "המניה אטרקטיווית על אף הורדת התחזיות", מציינים באופנהיימר, "הערך במניות פרדיים נמצא כבר היום, אולם קשה להעריך מתי השוק יכיר בכך".

ויש עוד גוף שמאמין כי מניות חברת פרדיים יכפילו עצמן ב-12 החודשים הקרובים וממליץ על קניית המניה. המדובר בבית ההשקעות Hibernia Southcoast Capital, שהוא בוטיק קטן המכסה חברות אנרגיה קטנות-בינוניות.

"פרדיים מספקת את האינטליגנציה לברזלים 'הטיפשים'", הכריז בית ההשקעות לפני כחודשיים וחצי כאשר החל לכסות את החברה, ובדו"ח החדש מוסיפים האנליסטים רוברט טרייס ומייקל דריקמייקר להיות אופטימיים.

לדבריהם, הדו"חות שפירסמה החברה לרבעון הראשון בשבוע שעבר היו טובים מאוד, שעה שדיווחה על רווח של 6 סנט למניה (לעומת תחזיות ממוצעות לרווח של 5 סנט) ועל הכנסות של 18.5 מיליון דולר ברבעון - עלייה של 31% מהרבעון המקביל ב-2000 ושל 5% מהרבעון הקודם.

ההכנסות ממוצרים יוסיפו לצמוח

"ההכנסות ממוצרים צפויות להמשיך ולצמוח במהלך השנה לפחות ב-10.6 מיליון דולר או 28% בהשוואה ל-2001", אומרים האנליסטים. הם מסבירים כי השקת ה-PG2.0 - תוכנה חדשה שתיתוסף למערך תוכנות האנליזה הקיימות של החברה - צפויה אף היא לשפר את המכירות של החברה.

הלקוחות הקיימים של פרדיים - אלה שהיא זוכה להכנסות מהם בזכות תחזוקה שוטפת (דבר שתורם לצפיות שלה) - יזכו לדברי האנליסטים בשדרוג חינם למודולים הקיימים אצלם כיום. ואולם, מאחר שהתוכנה כוללת אף תכונות חדשות, הם מעריכים כי הלקוחות הקיימים של פרדיים יבקשו לרכוש גם אותן, מה שיגדיל את ההכנסות שלה.

אך מעבר לכך שהתוכנה החדשה תתמוך בתחזיות הקודמות של החברה, מותירים בבית ההשקעות Hibernia Southcoast Capital את התחזיות לשנה בעינן, ומדברים על רווח של 5 סנט ברבעון השלישי (התחזית הממוצעת אופטימית יותר ומדברת על רווח של 7 סנט למניה) ועל רווח של לא פחות מ-27 סנט למניה ברבעון הרביעי. בסיכום כללי, הרווח למניה בשנת 2001 צפוי להסתכם ב-43 סנט ובשנת 2002 כבר מדובר על רווח של 99 סנט למניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully