וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק אני והצוואה שלי

האם באמת אין בישראל מס עיזבון? אתה מוריש רכוש רב לילדיך ? תכנון לא נכון של הצוואה עלול לסבך את יורשיך במיסוי של עד 50% משווי העיזבון


אומרים שבישראל אין מס עיזבון ואין מס מתנות, וזה נכון, אולם הטעויות שעושים מרבית המורישים בישראל, גורמות לכך שחלק ניכר מעיזבונם מחויב בסופו של דבר במס מיותר שלא כצורך.

למראית עין, ישראל היא גן עדן בתחום מיסוי העיזבון. כך למשל, בארה"ב, מס העיזבון מגיע עד ל-60% מסך הירושה, ולכן כשאמריקאי מעניק לאחד מילדיו, בן 21 ומעלה, מתנה ששווייה עולה על 10,000 דולר, הרי שעליו לשלם מס מתנות המבוסס על ההפרש בין שווי המתנה ל- 10,000 דולר. מס זה ומסים דומים אחרים אינם קיימים בישראל- ישראלי זכאי להעניק לילדיו מתנות שסכומן בלתי מוגבל, מבלי שיחויבו ע"י רשויות המס בארץ.

יחד עם זאת, ישראלים רבים נוטים להתמכר לפסטורליית המיסוי, וכלל אינם מודעים להבדל המהותי הקיים בין הורשת רכוש גרידא לבין הורשת רכוש הכרוכה בהחלפת רכוש: בעוד שהורשת רכוש לילדים פטורה ממס, החלפת רכוש בין בני המשפחה- נתפסת בעיני החוק כעסקה החייבת במס.

כתוצאה מכך, עד כמחצית מההון המשפחתי עשוי לרדת לטמיון בעקבות פרוצדורת הורשה לקויה, שמאפייניה ניכרים בבירור בתרחיש השכיח הבא: ישראל ישראלי, קבלן ותיק בן שבעים, נשוי+2, החל את דרכו בענף הבנייה כפועל ועשה את הונו בשתי ידיו. הלה הבטיח לבני משפחתו כי יבוא יום, ומפעל חייו והנדל"ן שברשותו, יעברו לרשותם. לעת עתה, ישראל ובת-זוגו ישראלה ערכו צוואות ההדדיות והורישו את רכושם זה לזה: במות האחרון מבין השניים, יחולק רכושם בין שתי בנותיהם שווה בשווה.

אלא שהזוג ישראלי לא השכיל להתייעץ עם בנותיו כדי לוודא באיזה חלק של הירושה מעוניינת כל אחת מהן.

כך שלאחר מות הזוג ישראלי בשיבה טובה, היה והבנות מעוניינות לחלק את הרכוש, כך שהבכורה תקבל 100% של העסק ואילו הצעירה תקבל 100% של הנדל"ן, הרי שבעיני החוק, נוצרה עסקת החלפה: כל בת קונה 50% מרכוש אחותה. והמחיר? כבד מאוד: מכירת חצי עסק או חצי דירה הן עסקאות הכרוכות במס העלול להגיע ל 48%. כך שגם במדינה שבה אין לכאורה מיסי עיזבון, די בטעות קטנה אחרת בשלב ההורשה, כדי לגרום לאובדן של עד מחצית הרכוש המשפחתי.

יחד עם זאת, ניתן להימנע מאותם מיסי עיזבון משניים באמצעות תכנון נבון של אופי העברת הבעלות בין היורשים: שיתוף פעולה בין היורשים והמורישים ימנע תשלום מסים לאחר פטירת המוריש ויאפשר למשפחה ליהנות מפירות עמלו המוריש.

המכשול העיקרי לעשות כן הוא דווקא מכשול פסיכולוגי: באופן טבעי, משפחות רבות מגלות קושי להתמודד עם מוות, על אחת כמה וכמה עם צוואות הנתפסות כטאבו. משפחות שישכילו לאזור אומץ ולהתגבר על מכשול זה יהפכו את הצוואה מתעודת הבטחה לתעודה בטוחה.

כצעד ראשון, יש להתוודע לצרכי, אילוצי, רצונות ושאיפות הצאצאים. חשוב לזכור שצוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי שקשה עד בלתי אפשרי לתקנו לאחרי פטירת המוריש. מחשבה ותכנון חלוקת העזבונות יבטיחו הן ירושה בגן עדן ללא מיסים, והן את עתיד היחסים המשפחתיים התקינים.



* רו"ח אלון ברוידא הוא יועץ ומרצה בתחום עסקים משפחתיים, ומנכ"ל חברת מחשבה קדימה. ביום שישי בשעה 9:00, יתקיים במלון הילטון ת"א, יום עיון מיוחד שיוקדש לירושות וצוואות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully