וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורד פוקוס בצו 8

תומר הדר

8.8.2006 / 8:34

גם חברות ההשכרה גויסו ללחימה בצפון. צה"ל שכר כ-2,000 מכוניות שמשמשות להובלת תחמושת ונעות בשטחים קשים ביותר. לא בטוח שמי שיקנה אותן בעתיד יידע מה עבר עליהן

כשהתותחים רועמים, אפילו פורד פוקוס יכולה להפוך לקומנדקר. צה"ל שכר כ-2,000 מכוניות פרטיות שנהפכו בעל כורחן לרכב צבאי, שמוביל ציוד ומטען כבד - כולל ארגזי תחמושת - בשטחים קשים. "הפורד פוקוס של חברת אלדן וניו קופל סיקסט שהוצמדו אלינו נראות כמו קומנדקר אביר שיורד לשטח - חבוטות ומרופטות", מספר חייל מילואים המוצב בסמוך לגבול הלבנוני. "שלחו אותי לצומת גולני לימ"ח כדי להביא צמיג של ג'יפ סיור. מדובר בצמיג גדול מאוד ששוקל יותר מ-50 קילו. יש לי רישיון ב' שמאפשר לי לנהוג רק על הפוקוס השכורה, שניתנה למחלקה שלי - ולא על אביר. כשניסיתי להכניס את הצמיג אל תוך תא המטען נוכחתי שהוא בולט החוצה באופן שמקשה עלי לסגור את דלת תא המטען. קפצתי על הדלת בכל כובד משקלי עד שלבסוף היא נסגרה".

לדברי חייל המילואים לפוקוס השכורה הוכנסו גם ארגזי תחמושת במשקל עשרות קילוגרמים. "הארגזים קרעו את ריפודי הספסל האחורי", הוא מספר. "שמענו את הבד נקרע כשדחפנו את הארגזים פנימה בכוח. הכוחות פרושים בשדות זרועי סלעים, מקומות שניתן להגיע אליהם רק ברכבי שטח צה"ליים. אלה מקומות שאפילו בג'יפ קשה לנסוע בהם. אנחנו עוברים בשטחים האלה במכוניות עמוסות במאות קילוגרמים של ציוד ותחמושת. המשקל הרב של ארגזי החימוש שאנו מעמיסים גורם לגחון להיחבט בקרקע בעוצמה רבה - אפילו בזמן נסיעה בכביש. אפשר לשמוע את השלדה נחבטת בסלעים ואת רצפת המכונית חורקת ונחבטת".

המכוניות שנשכרו על ידי צה"ל משמשות כרכבי סגל בגדודי שיריון, תותחנים והנדסה המוצבים בגליל. לכל יחידה הוקצו כמה מכוניות. על המכוניות אחראי בכל יחידה קצין רכב המקצה אותן לנהגים צבאיים מורשים בלבד. ואולם, הנהגים הצבאיים הספורים שהוקצו לכל יחידה מחויבים בשינה של שבע שעות. לכן, ברוב המקרים קיים מחסור בנהגים זמינים. הפתרון הוא למסור מכוניות שכורות לחיילי מילואים לביצוע משימות שונות הכוללות הובלת ארגזי תחמושת, חלקי חילוף לרכבים המבצעיים ומצרכי מזון.

בחלק מהמקרים מתבצעות הנסיעות במכוניות השכורות מתוך פינוק ולא בגלל מחסור בנהגים צבאיים. החיילים מעדיפים לנהוג במכוניות מודרניות, נוחות וממוזגות כראוי.

בסיום תקופת החיול יוחזרו המכוניות לחברות ההשכרה, יעברו ניקיון יסודי, החלפה או כיסוי של הריפודים הקרועים ויימכרו לקונה, שלא יעלה בדעתו שהמכונית המצוחצחת שימשה רכב קרבי במלחמה. "אני עובד עם משרד הביטחון ב-25 השנים האחרונות", מספר שלמה שמלצר, יו"ר חברת הליסינג וההשכרה ניו-קופל סיקסט. "איני מופתע מן התופעה. אנו מכירים באילוצים ובבעיות שכרוכים בהשכרת מכוניות לכוחות הביטחון. לצערי הרב, המכוניות נתקעות והנזקים אדירים, אך בעת מלחמה איננו עושים חשבונות. אחרי תום הלחימה בצפון יוחזרו המכוניות, הנזקים שנגרמו להן יתוקנו ובעת מכירתן תינתן עליהן אחריות סטנדרטית של ניו-קופל לשנה שלמה".

שי דהן, המשנה למנכ"ל אלדן: "כשהמכוניות נמכרות לציבור הרחב אחרי שסיימו את תקופת ההשכרה, אנו מקפידים על שקיפות מלאה של מצב המכונית בפני הקונה. קיימים מצבים שבהם הגוף ששכר את המכונית נחשב כבעל תדמית בעייתית - כמו במקרה שהמכונית מושכרת לצה"ל. אך לפעמים, בניגוד לתדמית, דווקא שם המכונית נשמרת בקפידה. להבדיל, יש מכוניות שמושכרות לגופים שנחשבים בטוחים מבחינת אופי השימוש, כמו חברות היי-טק שבהן כביכול נשמרות המכוניות ללא דופי ודווקא שם הן עוברות ניצול לרעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully