וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב מטבע חדש של שני שקלים

טל לוי

8.8.2006 / 11:29

שטר ה-20 שקלים סובל מהבלאי הגבוה ביותר ובבנק הוציאו ב-2006 שטרות איכותיים יותר. חלק גדול מהמטבעות בערך נמוך אובדים

בנק ישראל ינפיק בחודשים הקרובים מטבע חדש בערך של שני שקלים. כך עולה מהסקירה השנתית של מחלקת המטבע בבנק ישראל לשנת 2005. הבנק החל בתהליך הנפקת המטבע החדש ב-2004, אולם האיץ אותו בחודשים האחרונים. בבנק מציינים כי תוספת המטבע תביא לייעול הביצוע של תשלומים במזומן, בעיקר על ידי המשתמשים הגדולים, ולחיסכון בהוצאות ההנפקה, כך שהוצאות הייצור והאחזקה של המזומנים יקטנו.

על פי נתוני הבנק, חלקו של מחזור השטרות ממשיך להוות 95% מסך ערך המחזור כולו, ומחזור המטבעות מהווה 5%. יותר ממחצית (51%) ממספר המטבעות שבמחזור הן בערך של עשר אגורות, ובבנק מציינים כי מטבעות אלו משמשים בין היתר לעודף בתחבורה הציבורית העירונית. מטבעות של שקל אחד, שמרבים להשתמש בהם במדחנים ובמכונות הממכר, היוו ב-2005 22% מכלל מחזור המטבעות. חלקם של המטבעות בערכים הגבוהים במחזור (חמישה ועשרה שקלים) קטן: כל אחד מהווה רק 3% מכלל מחזור המטבעות.

עם ישראל מרבה לאבד מטבעות, ומכאן שהצריכה בפועל קטנה מזו הרשומה. האובדנים הם תופעה טבעית הנובעת משימוש שוטף במטבעות כאמצעי תשלום בעל ערך נמוך. בבנק מציינים כי שיעור האבדות עומד על 41%-77% - בעיקר במטבעות ששוויים חמש ועשר אגורות, וכן במטבעות ששווים חצי שקל ושקל אחד.

השטר הסובל מהבלאי הגבוה ביותר הוא שטר ה-20 שקלים. הסיבות לכך הן היעדרו מהמכשירים האוטומטיים, מהירות המחזור שלו ואי הקפדה מצד הציבור על שמירתו. לשם שיפור עמידותם של השטרות הללו, הוציאה מחלקת המטבע בשנת 2006 שטרות בערך זה המודפסים על נייר באיכות משופרת - עם ציפוי נוסף.

עוד עולה מהסקירה, כי מחזור המטבע הסתכם בסוף שנת 2005 ב-24.4 מיליארד שקל, לעומת 20.8 מיליארד שקל בסוף שנת 2004 - גידול של 17.5%. מדובר בגידול גבוה יחסית לשנים קודמות, שכן בשנים 2004-2002 עמד קצב הגידול הממוצע על 7.2%. הגורמים העיקריים לעלייה זו היו עלייה בשימוש במזומן בעסקאות, הצמיחה במשק וגידול האוכלוסייה בשנת 2005.

בבנק מציינים כי כחלק מהמאבק בכסף מזוייף, בנק ישראל, משטרת ישראל, הבנקים ואיגוד הבנקים הקימו פורום משותף למלחמה בזיופים, לגיבוש אמצעים למניעתם ולאיתור כסף מזויף. בישיבות הגוף נדונים מקרי זיוף שאירעו, וכן דרכים לשיפור וייעול המלחמה במזייפים ובמפיצי הכסף המזויף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully