וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחקני המעו"ף משחקים במדדים פעם נוספת

הארץ

30.7.2001 / 8:39

ביום רביעי שעבר, יום המסחר האחרון באופציות המעו"ף ליולי, לפני תום המסחר וקביעת השער, חלה ירידה תלולה במדד המעו"ף - ומיד אחריה נרשמה עלייה חדה; הרווח של שחקני המעו"ף בא תמיד על חשבון מישהו אחר; במקרה זה מדובר אולי בקרנות המנייתיות

מאת אורי וינברגר

מי שעקב אחרי פקיעת אופציות המעו"ף בשבוע שעבר הופתע לגלות תופעה מעניינת, שאינה מתרחשת לראשונה. אחד משחקני המעו"ף בשוק, ש"גזר קופון" בפקיעת האופציות על מדד המעו"ף בחודש מארס, החליט ככל הנראה ביום רביעי האחרון לפעול שנית. 12 מיליון שקל - זה כל הסכום שלו נזקק אותו שחקן כדי להעלות את השוק ולרשום רווח נאה.

לפני כמה חודשים, בעקבות תלונות רבות שהגיעו להנהלת הבורסה בנוגע להשפעה על השער הקובע ביום פקיעת אופציות המעו"ף, שנקבע עד אז בשעה 9:45 בדיוק, החליטה הנהלת הבורסה כי המדד הקובע לפקיעה ייקבע באופן אקראי, בין 9:45 ל-9:50 בבוקר יום ה' האחרון בכל חודש. השינוי שעליו החליטה הבורסה העביר את ה"קרב" על הפקיעה לימים שלפני כן, כשעיקר המאבק מתרחש ביום רביעי שלפני הפקיעה - אז משנסים שחקני המעו"ף מותניים ומתכוננים לאירוע הגדול.

ירידה של 10% בתוך דקות במארס

כך למשל נתקלו המשקיעים בתופעה מעניינת בפקיעת האופציות על מדד המעו"ף במארס, אז ירד המדד ביום הפקיעה ב-10% בתוך כמה דקות. ואולם, סיפור הפקיעה החל כבר יום קודם לכן, ביום רביעי ה-28 במארס, שבסופו אמורות היו האופציות לפקוע, ב-16:45. כרבע שעה לפני סיום המסחר וכמה שניות לפני קביעת המדד הקובע, הוזרמו לשוק בבת אחת פקודות קנייה לסלי מעו"ף בסכום של כ-35 מיליון שקל. פקודות אלו לא הספיקו לזכות למענה מיידי של מכירות, ומדד תל אביב 25, ששייט עד אז בירידה של 1.5%, עבר בתוך דקות לעלייה של כ-2%.

בבוקר שלמחרת, עם פתיחת המסחר, לפני שהספיקו המשקיעים לשפשף את עיניהם, הופיעו מוכרים גדולים בשוק. בתוך כמה דקות נלחץ מדד המעו"ף מטה וירד בשיעור חד של 4%, במחזור נמוך של 10 מיליון שקל. מיד לאחר מכן, בשעה 9:15, הוזרמו לשוק פקודות מכירה גדולות יותר, בסכום של כ-50 מיליון שקל, שגררו את השוק לירידה של 10%. כמה דקות לאחר מכן הופיעו קונים גדולים, והירידות התמתנו ל-%5 בתוך גידול חד במחזורים.

חמש דקות לפני השעה 9:49, בה נקבע השער הקובע לפקיעה, הגיע גל מכירות נוסף, בסך 150 מיליון שקל, שנקלט במהרה על ידי הקונים. גל זה הצליח להוריד את המדד ב-0.5% נוספים. לבסוף נקבע השער הקובע לפקיעת אופציות המעו"ף למארס בירידה של 4.4% - פער גדול בהשוואה ליום הקודם (יום רביעי), אז סיים המדד בעלייה של 2%.

למחרת יום הפקיעה מסרה רשות ניירות ערך את התגובה הבאה: "העיתוי של הפעולות ועוצמת השינוי במדד המעו"ף עוררו בנו תהיות, ולכן הרשות תבדוק את הנושא". פרטים נוספים על החקירה לא פורסמו. חלפו כמה חודשים, והנה, ביום רביעי שעבר, דקות ספורות לפני קביעת השער הקובע, ביום שלפני הפקיעה - הופיע ככל הנראה אותו שחקן שנית.

המדדים ביום רביעי נסחרו במשך כל יום המסחר בעצבנות, כשמדד המעו"ף עולה בשיעור של 0.5%-1% (ראו גרף). בשעות אחר הצהריים החלו לזרום לשוק פקודות מכירה שהתעצמו לקראת סיום המסחר והורידו את השוק ל-0.8%- (כלומר, 0.8% מתחת לרמת הפתיחה) כמה דקות לפני הסיום, כשמיד לאחר מכן, בתוך שניות ספורות, הוזרמו לשוק פקודות קנייה שהעלו את המדד בחזרה ל-+0.8%; זינוק של כ-1.5% בתוך שניות אחדות מסב ללא ספק רווח גדול לעומד מאחורי פעולה זו.

הטכניקה פשוטה למדי: ככל הנראה אחד משחקני המעו"ף החזיק נכסים בקרן נאמנות. נניח שהוא החזיק בכ-50 מיליון שקל (מתוך סך נכסי הקרן, שמוערכים בכ-400 מיליון שקל).

טכניקה פשוטה

לקראת סוף יום המסחר ביום רביעי מבקש אותו שחקן למכור את אחזקתו בקרן. מנהל הקרן חייב למלא אחר הוראת המוכר ולמכור נכסים עוד באותו יום. בקרנות הנאמנות המנייתיות ניתן להעביר את הוראות הקנייה והמכירה עד השעה 15:30, כך שבקשת פדיון ליחידות השתתפות סמוך לשעה זו מותירה למנהל הקרן מעט מאוד זמן על מנת לבצע את המכירות.

מכירות נכס בסיס על ידי מנהל הקרן בפרק זמן קצר לוחצות את השוק מטה - ביום רביעי האחרון נלחץ המדד סמוך למועד קביעת השער הקובע עד לירידה של כ-1%; זו היתה הזדמנות מעולה עבור אותו שחקן לרכוש חוזים על המדד.

נניח שאותו שחקן רכש חוזים ב-35 מיליון שקל (מתוך הסכום שהוא צפוי לקבל) בירידה ממוצעת של 0.8%; ב-15 מיליון שקל הנוספים הוא רוכש מניות - והרכישה מעלה בחזרה את השוק לרמות חיוביות. ביום רביעי האחרון הספיקו לאותו שחקן 12 מיליון שקל בלבד על מנת להעלות את השוק בחזרה. קניית סל אחד (קניית מניות המעו"ף כשיעורן במדד) הזניקה את השוק בכמעט 1.5% לרמה של +0.8%. בסוף יום המסחר נקבע המדד הקובע בעלייה של 0.5%.

שחקן המעו"ף שמכר את יחידותיו בקרן הנאמנות זכאי לקבל את כספו בהתאם למחיר שנקבע בסוף היום. כלומר, הקרן, שמכרה את נכסיה בירידה ממוצעת 0.8%, תיאלץ להעביר את הכסף לשחקן המעו"ף לפי מחיר פדיון גבוה יותר, שכן מדד המעו"ף לאותו יום סיים בעלייה של 0.5%. הרווח, אם כן, הוא כ-1.5% מ-50 מיליון שקל; הרווח על החוזים גבוה שבעתיים. משך הפעולה כמה שניות; הטכניקה פשוטה למדי; רק לגבי מידת ההגינות נותרת תמיהה, או כפי שהגדירה זאת הרשות באופן מתון למדי לפני כמה חודשים: "העיתוי של הפעולות ועוצמת השינוי מעוררים תהיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully