וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים הבינלאומיים הקטינו את החשיפה לשווקים מתפתחים בעקבות המשבר בארגנטינה וטורקיה

דפנה מאור

30.7.2001 / 10:11

החשיפה לחברות טלקום צומצמה אף היא, לפי נתוני Bank for International Settlements

הבנקים הבינלאומיים הקטינו את חשיפתם לשווקים מתפתחים בעקבות המשבר הפיננסי בארגנטינה וטורקיה - כך עולה מנתונים של Bank for International Settlements, שפורסמו היום. כמו כן עולה מנתונים אלה כי הבנקים הקטינו את חשיפתם במידה רבה גם לחברות הטלקום האירופיות, השקועות בחובות כבדים.

למרות הירידה בחשיפה לשווקים מתפתחים ולשוקי הטלקום, נרשמה עלייה בהיקף ההלוואות בשווקים הבינלאומיים ברבעון הראשון של 560 מיליארד דולר, לעומת עלייה של 245 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2000. היקף ההלוואות נכון לסוף הרבעון הראשון היה 8.239 טריליון דולר. עיקר הגידול היה בהלוואות לבנקים אירופיים ולחברות אמריקאיות.

העלייה בהלוואות בינלאומיות לחברות אמריקאיות נובעת, לדברי BIS, מהנפילה בשוקי המניות ומהקשחת תנאי ההלוואות בארה"ב.

חששות מהמשבר בארגנטינה וטורקיה

לפי הנתונים, בנקים אירופיים ואמריקאיים הקטינו את חשיפתם לכלכלת ארגנטינה ב-5% ל-66 מיליארד דולר, והקשיחו את מדיניות ההלוואות שלהם כלפי מדינות אחרות באמריקה הלטינית. המשבר התעורר בחודש שעבר, לאחר שממשלת ארגנטינה הזהירה כי היא עלולה שלא לעמוד בפרעונות האג"ח שלה. הממשלה התחייבה להקטין את הגירעון התקציבי הגדול כדי לבלום את הנפילות בשוקי האג"ח והמניות ולהשיב את היציבות הפיננסית.

ההלוואות לטורקיה ירדו אף הן - בעקבות משבר המטבע. החשיפה לטורקיה הצטמצמה ב-3 מיליארד דולר, רובה בהלוואות לטווח קצר לבנקים ולמגזר הציבורי. בפברואר הסירה ממשלת טורקיה את הגנותיה על הלירה, לאחר שמשקיעים משכו 4.5 מיליארד דולר מטורקיה תוך 3 ימים, ובמטבע הטורקי החל פיחות מואץ. בעקבות המשבר החליטו קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי להעניק לטורקיה סיוע חירום של כ-19 מיליארד דולר, בתמורה לרפורמות בכלכלה.

סופו של המשבר לא נראה לעין - בשבועות האחרונים התעוררה מחלוקת פנימית בממשלת טורקיה, שהביאה לעיכוב במתן סיוע בסך 3.2 מיליארד דולר מהסכום המובטח. כלכלנים אומרים כי העלאת הריבית לא תסייע לתמוך במטבע, כל עוד התככים הפוליטיים בטורקיה נמשכים והרפורמה בענף הבנקאות והטלקום מתעכבת.

ענף הטלקום כורע תחת נטל חובות

ענף הטלקום האירופי הפך לגורם סיכון עבור הבנקים, כפי שנראה מהקטנת החשיפה. ירידה של 224 מיליארד דולר נרשמה בהיקף ההלוואות. BIS אמר כי הירידה משקפת את חששותיהם של הבנקים מפני הידרדרות באיכות האשראי של התאגידים הגדולים. בשנה שעברה, לאחר שנטל החובות של חברות הטלקום הגדולות באירופה תפח להיקפים של מאות מיליארדי דולרים, הוציאו הבנקים המרכזיים של צרפת ושל בריטניה אזהרות ממתן הלוואות לחברות אלו.

חברות הטלקום מנסות לצמצם את חובותיהן, שנצברו בעקבות רכישת חברות אחרות ורשיונות יקרים להפעלת רשתות סלולר חדשות. בין הצעדים שנקטו חברות כמו בריטיש טלקום ודויטשה טלקום: מכירת נכסים וארגון מחדש של חטיבותיהן. עם הצטמצמות האשראי הבנקאי הן פנו לשוקי ההון - מתחילת השנה גייסו 36 מיליארד דולר במניות ואג"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully