וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבראון-חברון לבמב"י

הארץ

30.7.2001 / 11:31

השותפות בין דרור חוטר-ישי לדוד אפל מתפרקת לאחר 10 שנים / הארץ

מאת בן-ציון ציטרין

ירח הדבש של עו"ד דרור חוטר-ישי, לשעבר ראש לשכת עורכי הדין, ואיש העסקים דוד אפל, לשעבר איש הליכוד וכיום מקורב לאריה דרעי, שנמשך כעשור עומד להסתיים.

השניים, שברבות השנים נהפכו משותפים לעסקים לידידים, גם ברמה המשפחתית, נהפכו באחרונה ליריבים עד כדי כך שאינם מדברים ביניהם, ונדרש בורר, המוסכם על שניהם, כדי שיהיה ניתן להמשיך בניהול השוטף של עסקיהם המשותפים עד לפירוד הרשמי.

בתגובה לפניית "הארץ" הכחיש אפל נמרצות כי יחסיו עם חוטר-ישי אינם הדוקים כפי שהיו בעבר. "אין שום בעיה ביחסים בינינו", אומר אפל, "לפחות לא מבחינתי. השבוע דיברתי איתו". אפל מנמק את הרקע ל"רכילויות", כדבריו, בכך שעסקי הנדל"ן מצויים כיום בשפל, ומכיוון שממילא הענף משותק, הרי שאינם פעילים יחדיו בתחום כפי שהיו בעבר.

הקרע בין השניים מעורר גלים רבים, מכיוון שאט אט נחשפת זהותם של בעלי קונצרן הנדל"ן שלהם. בשיחה עם "הארץ" חושף אפל כי לפני כשמונה חודשים רכש 50% בחברת מגדל הזוהר, שהיא ספינת הדגל בקונצרן המשותף שלו ושל חוטר-ישי - בניגוד למוצג כל השנים, ולפיו, אפל הוא רק יועץ לחברה. אפל סירב למסור נתונים מיהם שותפיו האחרים בחברה וכמה השקיע תמורת מחצית המניות. לשאלה מדוע נכנס עכשיו אמר אפל: "אף פעם לא נכנסתי לדבר שהוא בשיא, רק בשפל".

לאורך שנים הציג עצמו חוטר-ישי כנאמן של קבוצת משקיעים עלומי שם מצרפת שמינו אותו לנציגם בישראל בעסקי נדל"ן. אפל, לשעבר שותף של הקבלן שלום גניש, הוצג כיועץ בתחומי השיווק והבנייה של חברות הבנייה שבהן שימש חוטר-ישי נאמן.

חוטר-ישי הגן בקנאות חסרת תקדים לכל אורך השנים על המשקיעים עלומי השם ועל זהותם; הוא אף העדיף שלא להמשיך בהליכי תביעת לשון הרע שהגיש בשעתו נגד פעילים בחברה להגנת הטבע, כאשר בית המשפט הורה לו, בהליך ביניים, לחשוף את זהות המשקיעים שהוא מייצג.

במשך השנים רווחו שמועות כי המשקיעים בקבוצה היו אפל וחוטר-ישי בעצמם. השניים ויועציהם דחו בהחלטיות אפשרות כזו. ההערכה היתה כי הם בנו את מבנה הנאמנות המורכב כדי להרחיק את אפל מקו האש שכוונה אליו בשל פרשיות שונות שבהן היה מעורב קודם לכן.

תשלומי מס מכווצים

מי שעקבו כל השנים בתשומת לב אחרי מבנה הבעלות בקבוצה שיצרו חוטר-ישי ואפל היו רשויות המס. לאור ניסיונן עם משפחת חוטר-ישי בתיק אחר, של קרקע משפחתית באזור, התעורר חשדן כי המבנה המפותל של קבוצת חברות הנדל"ן של השניים שיוחסו, כביכול, למשקיעים זרים, נועד לאפשר תכנוני מס מורכבים שהשורה התחתונה שלהם היא תשלומי מס מכווצים למס הכנסה ומס שבח מקרקעין לעומת החבות האמיתית.

דוגמה לכך מהווה תביעה שהגיש בנובמבר 2000 עו"ד מנחם אנבר, המחזיק ב-25% ממשרד עוה"ד א. חוטר-ישי ושות', נגד חוטר-ישי. אנבר טען בתביעתו כי חוטר-ישי חייב לו מיליוני שקלים בגין התחשבנות ביניהם שלא הושלמה. בתביעה הוא מספר כי מ-1992 סיפק חוטר-ישי שירותים משפטיים לחברות כגון א. חוטר-ישי השקעות ופיתוח, א. חוטר-ישי החזקות בנאמנות (המוחזקות אצלו ואצל אשתו תמר). לדברי אנבר, כששאל את חוטר-ישי לגבי השירותים הניתנים לחברות אלה והתמורה עבורם, הוסבר לו כי מדובר בעניינים קטנים וזמניים.

כיצד כל זה קשור לענייני מס? בשתי חברות הבנייה הבולטות של חוטר-ישי ואפל החזיק חוטר-ישי מניה אחת, ובכל שאר המניות החזיקה חברת א. חוטר-ישי החזקות בנאמנות (בבעלותו ובבעלות אשתו). חוטר-ישי ואשתו אף נרשמו כמנהלי חברות שמאחוריהם משקיעים זרים, כביכול, הנהנים מהטבות מס על השקעותיהם בישראל.

השיטה, שעל פיה חוטר-ישי מחזיק בחברות בנאמנות ואפל משמש יועץ, ליוותה אותם כל השנים, בתחילה בחברת הבנייה פפו שבנתה בדרום-מזרח תל אביב, ואחר כך במגדל הזוהר המזוהה עם פרויקט הענק של גני אביב ליד לוד. לשאלה, האם הוא יכול להסיר את המסתורין האופף את חברות הנאמנות של חוטר-ישי, בעליהן וקשריהם עמו מגיב אפל בפליאה: "חברות שדרור נאמן? אולי יש לו חברות משלו".

ימי הזוהר

ההתחלה היתה אחרת. בראשית שנות ה-90 היה אפל באחת מתקופות חייו הקשות; הוגשו נגדו כתבי אישום בשל עבודות שביצע כקבלן פינויים של משרד השיכון וחריגות בנייה, שותפות הבנייה שלו עם גניש הסתיימה והותירה בו פצעים, שמו לא קידם אותו בעולם העסקים.

אפל, חבר הליכוד, שהתחיל את דרכו בעולם העסקים ב-1977, אחרי המהפך בבחירות, מצא עצמו בתום הסיבוב העסקי שלו מחוזק במרכז הליכוד, אך לא מקובל בקרב הקהילה העסקית. חברו, אלי נטף, לשעבר בכיר במשרד הבינוי והשיכון, הכיר בינו לבין חוטר-ישי, עו"ד פעיל בלשכת עורכי הדין אשר נבחר ב-1991 לראש הלשכה. משרדו של חוטר-ישי לא היה מוכר בקהילת העסקים. חוטר-ישי התמחה בתביעות נזיקין ובנדל"ן, אך היה מוכר בזכות פעילותו הציבורית והרקע המשפחתי שלו; אביו היה מאושיות מערכת המשפט לפני ואחרי קום המדינה.

בין השניים נוצרה כימיה. חוטר-ישי נתן לאפל את מטריית כבוד, ואפל הזרים למשרדו של חוטר-ישי עסקי נדל"ן לרוב. המבנה שהם יצרו איפשר לאפל להישאר בעסקי הנדל"ן, אך כביכול מאחורי הקלעים. אפל הציע לחוטר-ישי שליש בשותפות. לימים, כאשר היחסים ביניהם העמיקו, הוגדל חלקו של חוטר-ישי ל-50%. עתה, לראשונה מודה אפל, כי זה שמונה חודשים הוא בעלים, שותף ב-50% במגדל הזוהר.

שנים ישב חוטר-ישי במשרד משפחתי קטן ברחוב טוסקניני בסמוך להיכל התרבות. בעקבות החבירה לאפל עבר חוטר-ישי ב-1995 לקומת משרדים מפוארת בקומה 32 במגדל היהלום ברמת גן שנחלקה לשניים: משרד עורכי הדין שלו ומשרדי חברת הבנייה, מגדל הזוהר, שבה שימש נאמן המשקיעים, ואפל - יועץ החברה.

העסקים המשותפים הראשונים של השניים היו עם חברת חלמיש בדרום תל אביב באמצעות חברת הבנייה פפו. לצד פרויקט מגדל דירות שנבנה ופרויקט בכפר שלם, שבו הועברה זכות הבנייה לאחר תוך גריפת מיליוני שקלים, התארגנו חוטר-ישי ואפל להמשך עסקיהם.

בכסף שהרוויחו מפרויקט דרום תל אביב, הם רכשו קרקעות בכפר שמואל בואכה לוד, ושם בנו את שכונת גני אביב, אלפי יחידות דיו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully