וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגזר הנפט טרם סיים ללקק פצעיו מההוריקנים של השנה שעברה, אך מדווח על עליות של 17 מיליארד דולר

מיכל רמתי

22.8.2006 / 9:38

חברות נפט רשמו רווחי שיא לאחר ההוריקנים, בשל הזינוק במחירי הנפט הגולמי ותוצריו; החברות מזהירות כי עלויות ההוריקנים יפגעו בפעילות החיפוש והקידוח



שנה לאחר פגיעת ההוריקנים קתרינה וריטה, חברות האנרגיה והנפט טרם סיימו לסכם את עלות נזקי הסופות. עד כה, לפי נתוני חברות הביטוח ולובי חברות האנרגיה, הגיע סכום זה ל-17 מיליארד דולר. לשם השוואה, חברות הביטוח שילמו עד כה 41 מיליארד דולר לתושבי האזורים שנפגעו לשיקום בתיהם - וסך הנזקים מוערך בהרבה יותר.



ההוריקן קתרינה פגע בחופי מפרץ מקסיקו בסוף אוגוסט 2005 באחד מריכוזי מתקני הנפט הגדולים בארה"ב, וגרם לנזקים רבים למגזר הנפט ולאוכלוסייה המקומית. בטרם הסתיימה סקירת הנזק הראשונית הגיע כבר ההוריקן הבא, ריטה, ושיתק בצורה משמעותית עוד יותר את מגזר הנפט.



ההוריקנים תלשו אסדות נפט, פגעו בצינורות והביאו לסגירת בתי הזיקוק. שבעה בתי זיקוק נותרו סגורים במשך חודשים, ויותר מ-270 אלף ק"מ של קווי חשמל נפגעו - מה שגרם לאובדן חשמל עבור כ-5 מיליון תושבים. 115 אסדות נפט נפגעו על ידי שתי הסופות. נכון לדו"ח ממשלתי מה-18 ביוני, 10% מתפוקת הנפט והגז טרם חזרו לפעולה.



חברות הנפט הגדולות דווקא רשמו רווחי שיא אחרי ההוריקנים, על רקע מחירי הנפט הגבוהים - אותם גילגלו לפי הערכות על הצרכנים. אך חברות הנפט טוענות כי הסכומים הגדולים שהשקיעו בתיקון הנזקים ככל הנראה יפגעו בפעילות החיפוש אחר מקורות נפט חדשים והקמת מתקנים חדשים. אחת הסיבות לעליית מחירי הנפט היא החשש למיצוי יכולת התפוקה הנוכחית של חברות הנפט ברחבי העולם על רקע העלייה בביקוש העולמי לדלק ולחשמל. מחיר החוזים על הנפט הגולמי מסוג Light Crude נע כיום סביב 70 דולר לחבית.



ככל הנראה הטיעון שיכנע את ממשל בוש בשנה שעברה, שכן הממשל אישר להמשיך להעביר לחברות הנפט מענק מ-1996 שנועד לעודד את המשך פעילות החיפוש והקידוח. אך בשנת 1996 היו מחירי תוצרי הנפט נמוכים יחסית. מאז פגיעת ההוריקנים קתרינה וריטה המריא מחיר הנפט הגולמי לגבהים חדשים, ובעקבותיו גם מחירי התוצרים. הממשל האמריקאי למעשה החליט לוותר על כ-7 מיליארד דולר בשנה של תמלוגים מחברות הנפט על פעילות חיפוש וקידוח בשטחים פדרליים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully