וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטוריון חברת החשמל: אנחנו בעד שינוי מבני במשק החשמל שיבוצע בהדרגה ותחת בקרה

שרון קדמי

31.8.2006 / 16:25

הדירקטוריון תומך בהשארת ניהול המערכת בידי חברת החשמל



דירקטוריון חברת החשמל תומך בשינוי מבני במשק החשמל, במטרה שיבוצע בהדרגה ותחת בקרה מלאה - כך החליט היום הדירקטוריון, שפירסם לראשונה את עמדתו בנוגע לשינוי המבני.



בחברת החשמל ציינו היום, כי הדירקטוריון בחן לעומק את הסעיפים הרלוונטיים בחוק משק החשמל, כמו גם הצעות חלופיות שונות לשינוי מבני במשק החשמל, כפי שהוכנו על ידי גורמי ממשלה, הנהלת החברה בעבר ובהווה ומומחים חיצוניים שונים. הדירקטוריון החליט לאמץ את הצעת ההחלטה שהונחה לפניו על ידי חבר הדירקטוריון משה גביש.



בהחלטת הדירקטוריון, עליה הוסכם בישיבה, מובעת תמיכה בשינוי מבני במשק החשמל. הדירקטוריון החליט לאמץ מעבר למבנה של חברת אחזקות וחברות בת, וקורא לממשלה להשלים מוקדם ככל האפשר, בשיתוף עם החברה, את ההשוואה בין שלוש חלופות שהוצעו לשינוי בתחום הייצור, כדי לבחור בחלופה העדיפה. "הדירקטוריון קובע כי בטווח הנראה לעין, ובוודאי כל זמן שטרם נוצרה תחרות אמיתית ומתמשכת במשק החשמל, והוא עוד לא התייצב בתנאים החדשים, השליטה בחברות הייצור תישאר בידי חברת החשמל, ורצוי שיחד עם שותפים פרטיים או בשיתוף הציבור".



לדעת הדירקטוריון, הולכת החשמל וניהול המערכת צריכות להתקיים תחת קורת גג אחת. נקודה זו היא המחלוקת הקשה ביותר בין המדינה לחברת החשמל, ולמעשה קובעת האם הרפורמה היא רפורמה אמיתית או קוסמטית.



עם זאת, הדירקטוריון קובע כי מטרות השינוי המבני יושגו רק אם השינוי יתבצע בהדרגה ותוך בקרה. עוד קובע הדירקטוריון בהחלטתו, שיש להבטיח תנאי שוק שיביאו לתשואה נאותה על ההון, ללא תלות בהחלטות רגולטוריות או שיקולי תקציב, כך שהכדאיות להתחרות ורמת ההשקעות יהיו יציבות לאורך זמן. לפי הדירקטוריון, השינוי חייב להבטיח, כי רזרוות החשמל תעמוד בקריטריונים המקובלים בעולם המערבי, כלומר 30%-20% לפחות - דבר שיצריך השקעות גדולות מאוד בהקמת תחנות כוח, שכן הרזרווה של החברה היום עומדת על כ-10% בימי השיא.



הדירקטוריון מצא כי למעט הערכה כללית של חברת KPMG, לפיה תעמוד עלות השינוי על כ-500 מיליון דולר, ללא עלויות הסדרת ענייני העובדים, אין בידי הגורמים מקבלי ההחלטות הערכות עלות, או שאלה לא הוצגו בפני הדירקטוריון.



עוד קבע הדירקטוריון, כי חברת החשמל לא תוכל לשאת בעלויות הישירות והעקיפות הדרושות ליישום השינוי המבני ולפיכך יש לתקצבן, רצוי בחקיקה. "הדירקטוריון הנחה את הנהלת החברה להקים מינהלה שתכין ותיישם את השינוי המבני כפי שיוחלט עליו, ולהביא את ההצעה לאישורו. עוד קובעת ההחלטה, שהשינוי המבני, לאחר שיגובש סופית, מחייב שינויי חקיקה".



הדירקטוריון קורא למקבלי ההחלטות בממשלה להתחיל בביצוע השינוי רק לאחר שיוגדרו היטב מדדי הצלחה לכל שלב ושלב. "ללא קביעת מדדים כאלה וכן מדדי ביקורת אליהם יושווה הביצוע מעת לעת, לרבות הנעשה במשקים יעילים בעולם, ייתכנו כשלים", קובעת החלטת הדירקטוריון. עוד נכתב בהחלטה, שבישראל שלא כמו במדינות רבות אחרות אין דרך לתקן כשלים בייצור חשמל על ידי יבואו ממדינות שכנות.



בין התנאים ההכרחיים להצלחת השינוי, קובע הדירקטוריון שיש חשיבות רבה לביצוע השינויים המתבקשים בתיאום עם עובדי החברה, אשר מפעילים אותה כיום ושיפעילו בעתיד גם את החברות השונות.



הדירקטוריון מבהיר כי לחברת החשמל, כמונופול, יש עתה אחריות רבה בנושאים שונים, בימי שלום כבשעת חירום. "בכל שלב, בעת ביצוע השינוי המבני ולאחריו, יש צורך להגדיר מראש ובאופן מדויק מי אחראי על ייצור, הולכה וחלוקה השוטף, במקרי חירום ובמקרי כשל", נאמר בהחלטה.



הדירקטוריון ממליץ כי ממשלת ישראל תפעל להגברת הכדאיות של יצרנים פרטים לכניסה למשק החשמל, אך בתנאים תחרותיים ולא בסבסוד על ידי החברות שיוקמו תחת חברת האחזקות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully