וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל: המירוץ הביוטכנולוגי

הארץ

1.8.2001 / 11:29

מדיניות של שת"פ בין 10 החברות שהקים הקונצרן בתחום אמורה לשפר סיכוייהן/ הארץ

מאת אורה קורן

כלל תעשיות ביוטכנולוגיות (כת"ב) נחשבת לספינת הדגל הישראלית של חברות או קרנות המתמחות בהשקעות בתחום הביוטכנולוגיה. ואולם הגלים הגבוהים שהתרוממו כתוצאה מקריסת שוק ההיי-טק מורגשים היטב גם על הסיפון של כת"ב.

החברה הפועלת כחברת אחזקות, עומדת בראש קונסורטיום להשקעות בביוטכנולוגיה שביצע השקעות בכ-95 מיליון דולר, ומנווטת אותו במים הסוערים עם רזרוות מזומנים בסך 45 מיליון דולר. רזרווה זו אמורה להספיק לתחזוק תשע חברות פורטפוליו (העשירית, קומפיוג'ן, גייסה מימון ניכר לפני שנה בהנפקתה הציבורית בשוק ההון האמריקאי); להשקעות חדשות המתוכננות בשתי חברות לפחות; לכניסה כשותפה במכוןהננו-טכנולוגיה של אוניברסיטת תל אביב, ולהפעלת חממה ביוטכנולוגית בבעלותה מסוף 2001.

רקנאטי הקצה 100 מיליון דולר

כת"ב פועלת במסגרת כלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי. החברה הוקמה ביוזמת יו"ר אי.די.בי, ליאון רקנאטי, ב-98', בשלב מוקדם יחסית של התפתחות ההשקעות בתחום בישראל. רקנאטי הקצה לכת"ב את הסכום הגבוה ביותר עד היום להשקעות בביוטכנולוגיה בישראל - 100 מיליון דולר. החברה מנוהלת מאז הקמתה על ידי ד"ר דוד הזלקורן, הנחשב בר-סמכא בהשקעות בתחום.

עם זאת, משבר גיוסי ההון של שוק הביוטכנולוגיה העולמי לא פסח גם על כת"ב. הנפקות ציבוריות כמעט אינן אפשריות, וקרנות הון סיכון נמצאות בשלב של חיסכון ובדיקות קפדניות מבעבר לגבי השקעותיהן. היקף ההשקעות בביוטכנולוגיה ירד ואתו התכווץ שווי חברות הביוטכנולוגיה בשיעורים המגיעים עד 50%.

משבר הגיוס הורגש בחצי השנה האחרונה בכת"ב בעיקר בחברה המבטיחה שלה - די פארם. זו תיכננה לפני כשנה לבצע הנפקה ציבורית ב-2001, אך נוכח מצב השוק החליטה לבצע גיוס פרטי נוסף של 30 מיליון דולר ולדחות את ההנפקה. בנק ההשקעות האירופי אס.ג'י קוון נבחר לבצע את הגיוס, אך ביצועיו היו שנויים במחלוקת, בלשון המעטה, בין כת"ב לדי פארם. נציגי הבנק ציינו, כי הם מתקשים לגייס הון כתוצאה מהמצב הביטחוני בישראל וממצב הענף העולמי. כת"ב החליטה להיכנס לעובי הקורה בעצמה ונרתמה להליך הגיוס.

חברות נוספות בתיק של כת"ב - פוליהיל ופפטור - ערכו גיוסים אחרונים בדצמבר 99' וייתכן שיידרשו לבצע גיוס נוסף בשנה הקרובה. לא מן הנמנע שאם יידרש מימון נוסף לתחזוקת החברות עד לפתיחת חלון ההנפקות הציבוריות, ידאגו רקנאטי והמנכ"ל החדש של כלל תעשיות, מאיר שני, להעמיד אותו לחברה מתוך אמונם בה ובהנהלתה.

תחום עתיר סיכונים

כחברת השקעות בביוטכנולוגיה נחשבת כת"ב להשקעה ברמת סיכון וסיכוי האופייניות לענף. תחום הביוטכנולוגיה עתיר סיכונים לא פחות מענפי התקשורת או האינטרנט, אך סיכויי הרווח בו במקרה של הצלחה גבוהים במיוחד. אמנם הביקוש למוצריו בטוח יותר מהביקוש למוצרי אינטרנט, אך היזם או המשקיע אינם יודעים בדיוק כמה מתחרים יש לחברה שהקימו, מי יגיע לפניהם לשוק עם מוצר דומה וכשכבר יגיעו לשוק, האם יהיה עדיין ביקוש דווקא למוצר שלהם.

עקב אכילס של הביוטכנולוגיה הוא תחום פטנטים לא יציב. פטנטים על גנים שנרשמו לפני שנה-שנתיים, איבדו את תוקפם בעקבות מיפוי גנום האדם וחשיפת המידע בפני כל. בדיקות רישום פטנטים נמשכות כשנתיים, בהן החברות אינן יכולות לדעת אם חברה אחרת לא רשמה לפניהן פטנט על אותו פיתוח.

כמה מחברות הביוטכנולוגיה המתמחות בריפוי גנטי - וחברות כת"ב בכלל זה - פועלות במידה מסוימת במצב של חוסר ודאות מדעית, מכיוון שהריפוי באמצעות תאי גזע עובריים נושף בעורפן. מה יעלה בגורלן אם יתברר שההתקדמות המדעית בתחום תאי הגזע מספקת ריפוי מהיר, יעיל וזול יותר לאותה מחלה? ומעל כולן מרחף הדיון האתי-ציבורי בשאלת השימוש בריפוי גנטי, המוצג על ידי גופים שמרניים בעיקר בארה"ב - השוק הגדול ביותר - כ"התערבות אסורה בעבודת הבורא".

דיונים שנערכו בסוגיה זו בפורום הכלכלי העולמי בתחילת 2001 בדאבוס הובילו למסקנה, כי חברת ביוטכנולוגיה מבטיחה צריכה להתבסס על טכנולוגיה ייחודית (פלטפורמה) שניתן למכור את זכויות השימוש בה לחברות אחרות, רצוי לחברות תרופות גדולות, ולכל הפחות על 3 מוצרים בפיתוח בשלבים שונים, חלקם מתקדמים. על שניהם צריכה החברה להציג פטנטים חזקים. חברות העונות על דרישות אלה, סיכוייהן למשוך משקיעים ולבצע הנפקות גבוהים משל חברות אחרות.

ואולם לא כל חברות הפורטפוליו של כת"ב עומדות בקריטריונים אלה. אחד המשקיעים שבחן באחרונה את תיק ההשקעות של כת"ב, ציין כי רק די פארם עומדת בהם. לדבריו, כמה מהחברות של כת"ב מבוססות על מוצר אחד (מדיוונד, אורלסקאן, MTRE). קומפיוג'ן, הוסיף, מבוססת על תחום הביואינפורמטיקה - פיתוח תוכנה לקידום הפיתוח הגנטי - המתקדם כיום במידה רבה בחברות ביוטכנולוגיה מערביות כחלק מבנייתן ועל פי צורכיהן הייחודיים. לקומפיוג'ן מתחרות רבות בתחום בעולם.

חברות נוספות בתיק ההשקעות של כת"ב נתונות בתחרות עם חברות רבות אחרות, המפתחות תרופות גנטיות לאותן מחלות - סרטן, אלצהיימר, אפילפסיה. ייחודן או סיכוייהן וחוזק הפטנטים שלהן אינם ברורים בשלב זה, ולפיכך סיכויי הצלחתן לפתח מוצר ולכבוש נתח שוק אינם ברורים.

שיתופי פעולה עם חברות משלימות

על מנת לשפר את הסיכויים של חברות הפורטפוליו, נקטה כת"ב מדיניות מכוונת של שיתוף פעולה פנימי בין חברות משלימות. זאת, בהשראת שיתופי הפעולה והמיזוגים בעולם, הנחשבים לאחד האמצעים לשם הבטחת המשך פעילות החברות על רקע צמצום ההון הזמין להשקעות בהן. כך החלו לשתף פעולה על בסיס הסכמים חתומים החברות IDM עם קומפיוג'ן ו-IDM עם קיורטק. קומפיוג'ן וקיורטק בוחנות אפשרות לשתף פעולה ואילו פוליהיל ומדיוונד משתפות פעולה בייצור. כת"ב כינסה לפני שבועיים את חברות הפורטפוליו שלה ליומיים מרוכזים במלון על חוף ים המלח, להצגה הדדית שנועדה לבחון אפשרויות נוספות לשיתוף פעולה.

בשבוע שעבר פירסם בנק ההשקעות יו.בי.אס ורבורג דו"ח שכתב האנליסט סטפן לוי על כת"ב. הדו"ח מכתיר את כת"ב "היהלום שבכתר" של החברה האם, כלל תעשיות, וכהשק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully