וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראומת המוסדיים בפמס - לא בפעם הראשונה

עומר שרביט

4.9.2006 / 16:25

ב-1999 פמס פירסמה אזהרת רווח, בלום קנה את המוסדיים וחילק את הדיווידנד הגדול ביותר בפמס

רבים הופתעו אתמול מעצמת הנפילה של פמס, שהסבה הפסדים כואבים למשקיעים המוסדיים הגדולים בשוק ההון. מעבר לאכזבה מההודעה על העיכוב בהזמנה מצבא ארה"ב, המוסדיים זעמו על חוסר השקיפות והגילוי הנאות שנהגה החברה מול משקיעיה. פמס ידעה על האפשרות של העיכוב בהזמנה כבר ביולי ולא דיווחה על כך, בשעה שבעל השליטה, דניאל בלום, מכר מניות וכך ניצל מהצניחה החופשית של אתמול (27% במחזור של 106 מיליון שקל).

בין הפעילים הוותיקים בשוק ההון היו מי שחוו אתמול תחושת 'דז'ה וו' קלה: "כן, היה משהו כזה פעם. לא זוכר בדיוק את הפרטים, אבל זה היה דומה מאוד למה שקרה עכשיו, רק ההיפך", אמרו. אותם פעילים משני בתי השקעות מובילים הוסיפו כי בעקבות האירוע ההוא הדירו עצמם מהשקעה בפמס במשך כמה שנים, וחזרו לרכוש את נייר הערך עבור לקוחותיהם כמעט בלית ברירה: "החברה הזאת אף פעם לא הצטיינה ביתר שקיפות, זה נכון. אבל היא נהנית בשנים האחרונות מהעלייה בביקוש למוצרים בטחוניים ועם זה קשה להתווכח".

כדי לרענן את זכרון המשקיעים, הנה תקציר הסיפור שאירע בשלהי 1999 - מעין תמונת ראי של השערורייה מאתמול - שנסקר במאמר של גיא רולניק - "גם מהשפל והקשיים יש לעתים דיווידנדים" ( 16/02/1999).

בסוף נובמבר 1998, פמס דיווחה כי לקוח מהותי שמהווה כשליש מהכנסותיה החל לייצר את מוצרי החברה בעצמו וקיים חשש שחלקו במחזור פמס יצטמצם, וצפויות השפעות שליליות על התוצאות העסקיות של החברה ב-1999.

בעקבות הדיווח, מניות פמס החלו לאבד גובה וצנחו במהלך החודש שלאחר מכן בכ-40%. בתחילת 1999, בלום הציע למוסדיים לרכוש את חלקם בחברה, ורכש את אחזקות קופות הפועלים בפרמיה של 10% על מחיר השוק ובהיקף של מעל 4 מיליון שקל. באותם ימים חוו הקופות פדיונות גדולים, מחירי המניות היו בשפל והמחזורים בפמס גם ככה היו נמוכים.

לפיכך, המוסדיים שמחו על ההצעה של בלום ומיהרו להיפגש עם מזומנים תמורת המניות הלא סחירות. חודש לאחר העסקה של בלום עם קופות הפועלים, פמס הוציאה הודעה מפתיעה: חלוקת דיווידנד של 20 מיליון שקל - הדיווידנד הגדול ביותר שהחברה חילקה אי פעם. יתרה מכך, בתחילת 1999 התחזיות הקודרות לא התממשו, החברה המשיכה להציג רווחיות והמניה התאוששה.

כך מסיים רולניק את מאמרו: "החברה הודיעה על חלוקת דיווידנד של 20 מיליון שקל טבין ותקילין. מדוע הצמדנו טבין ותקילין ל-20 מיליון השקלים? משום שזה הדיווידנד הגדול ביותר שהחברה חילקה אי פעם, משום שהוא היה בלתי צפוי לחלוטין, משום שהמשמעות שלו היא שמי שקנה מניות החברה לפני חודש ב-22 של למניה, יקבל עכשיו רבע מההשקעה בחזרה באמצעות הדיווידנד. ואם במקרה המישהו הזה הוא יו"ר החברה - שהחליט על הדיווידנד וקנה מניות לפני כן - מה טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully