וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר: בשנת 2001 יצמח המשק בפחות מ-1%; עד כה איבד המשק כ-1.5% מהתוצר עקב המצב הבטחוני

גולן פרידנפלד

1.8.2001 / 19:20

ב-UBS מציינים כי ההישג הכלכלי של המשק הישראלי הוא בעצם העמידה אל מול הגורמים המקרו כלכליים השליליים שתקפו אותו; ב-2002 הוא צפוי לצמוח ב-3.4%

במשרד האוצר מפרסמים היום את התחזית הכלכלית למצב המשק בשנים 2001-2002, ובכלכלה כמו בכלכלה, תחזיות מתבססות על הנחות שהסבירות לקיומם היא לא בהכרח גבוהה יותר מהסבירות לאי קיומם.

משרד האוצר צופה צמיחה של פחות מ-1% בשנת 2001 ושל 4% בשנת 2002, אולם הנחה זו תלויה ב-3 יסודות: רמת האלימות במדינה, רמת השיפור בכלכלה העולמית בכלל ובארה"ב בפרט, ורמת השיפור במצבן של חברות הטכנולוגיה ובמניותיהן הנסחרות בבורסת הנאסד"ק.

בשנת 2001 איבד המשק כ-1.5%-2% מהתוצר כתוצאה מהידרדרות המצב הבטחוני ואובדן נוסף של כ-2%-2.5% מהתוצר כתוצאה מהמשבר בענפי הטכנולוגיה וההאטה שבאה בעקבותיו במשקי העולם.

במצב של אי ודאות מציינים במשרד האוצר כי תפקיד המדיניות הכלכלית בחזרה לצמיחה מהירה חשובה מאי פעם, שכן מצופה מן הממשלה שתמשיך לעמוד ביעדים לטווח הרחוק שהציבה לעצמה. באוצר מציינים כי למרות אי הוודאות הכלכלית הותירו חברות דירוג האשראי את דירוגה של ישראל בעינו ולא מצאו לנכון לשנותו.

מניתוח מצבו של המשק, סבורים באוצר כי התמונה הרבה פחות עגומה מכפי שמצטייר ממבט ראשון. הגורמים להאטה, כאמור, הם חיצוניים ואינם קשורים במבנה לקוי של המשק או במדיניות כלכלית שגויה. מכאן, סבורים במשרד האוצר, כי שינוי בגורמים שצויינו לעיל יוכל להחזיר את המשק למסלול של צמיחה מהירה יותר בתוך פרק זמן קצר יחסית.

גם בבית ההשקעות UBS וורבוג סבורים כי התמונה המצטיירת אינה גרועה כל כך, במיוחד אם משווים אותה למשברים שתקפו את המדינה בשנות השמונים, בהם האינפלציה דהרה ויציבותו של המשק הוטלה בספק. גם בבית ההשקעות מציינים כי אין ספק שהמשק הישראלי נמצא במיתון אולם הוא בהחלט צלח את המשבר הבטחוני-מדיני בהצלחה. ב-2002 צופים ב-UBS צמיחה של 3.4% וב-2001 ההישג הכלכלי, להערכתם, הוא בעצם העמידה של המשק הישראלי אל מול הגורמים המקרו כלכליים השליליים שתקפו אותו.

במשרד האוצר סבורים כי למשק ניתנה הזדמנות חד פעמית לנצל את המצב הבטחוני ולהוריד את אחוזי האבטלה, זאת במידה שיאוישו המשרות שנתפסו בעבר על ידי פלשתינאים. ההנחה שכל המשרות יאוישו על ידי הישראלים אינה הגיונית, אולם במשרד האוצר סבורים שגם הנתון כי כל המשרות לא יאוישו על ידי ישראלים, גם הוא אינו הגיוני. לכן צופים באוצר כי בשנת 2001 תסתכם האבטלה ב-8.2% לעומת 8.8% בשנת 2000 וב-2002 יירד שיעור זה ל-6.6%.

בעניין מדיניות הריבית, קובע משרד האוצר כי המשך התהליך של הורדת הריבית הוא חיוני ליציאתו של המשק ממיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully