וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל: העלאת תעריפים - הכרחית

שרון קדמי

6.9.2006 / 14:32

סמנכ"ל הכספים של החברה: כבר בשנת 2008 יירשם חוסר יכולת לספק חשמל בימי שיא במקרה של תקלה

"אנחנו לא חושבים שיש תוכנית להקמתן של תחנות כוח פרטיות הפועלות על גז טבעי - זאת בשל חוסר היכולת שלהן להתחרות מול מחירי הפחם הזולים בעולם", כך אמר היום סמנכ"ל הכספים של חברת החשמל, אבנר יהודאי. לדבריו, חברת החשמל חייבת להקים תחנת כוח פחמית אחת נוספת על מנת שמשק החשמל יוכל לתפקד וחברת החשמל תעמוד בציפיות הביקוש בעתיד.

לדברי יהודאי, בשנת 2009 חברת החשמל לא תוכל לעמוד בהיקף הביקוש לחשמל בשיא ימי הקיץ בכל מקרה. על פי תחזיות חברת החשמל, אם לא תוגדל יכולת הייצור של החברה, אזי כבר בשנת 2008 יירשם חוסר יכולת לספק חשמל בימי שיא במקרה של תקלה בתחנת כוח גדולה אחת, ובשנת 2009 יירשם חוסר יכולת אספקה גם ללא תקלות כלשהן, כמו אלו שהתרחשו בראשית חודש יוני השנה וגרמו להפסקות חשמל ברחבי הארץ.

החברה מבססת את טענותיה על שורה של הנחות יסוד, בהן גידול ממוצע שנתי של 2.3% בתוצר לנפש בשנים 2030-2007; עם זאת, חברת החשמל לא כללה פעילות של תחנות כוח פרטיות, שברגע שיחלו לפעול - ישנו את התמונה. לפי שעה, מתוכננות שורה של תחנות כוח פרטיות בעלות כושר ייצור מצרפי של למעלה מ-2,000 מגהוואט.

יהודאי התייחס גם לדו"חות חברת החשמל שפורסמו בשבוע שעבר, ומתוכם עלה כי החברה רשמה הפסד רבעוני של 98 מיליון שקל. "על פי חוק החשמל, חברת חשמל צריכה להניב תשואה על ההון של 6.5%, מה שאמור לבוא לידי ביטוי ברווח של מיליארד שקל בשנה. לעומת זאת, התשואה כיום היא אפס". יהודאי מאשים את מדיניות הרשות לשירותים ציבוריים: חשמל, במצבה הפיננסי של החברה. לדבריו, התעריף שקבעה רשות החשמל מעוות ולא מביא לידי ביטוי את התשואה המתבקשת, והוא נמוך ביחס למה שמקובל בעולם. "הלכה למעשה, אין לחברת החשמל שליטה על הכנסותיה. החברה היא חברה מפסידה נומינלית ומאוזנת בקושי בדו"חות ריאליים המצויים בהחרגה", ציין. החברה ציינה בדו"חותיה כי במידה שתקן חשבונאי 12 היה מיושם, לפיו הדיווח נומינלי (כזה שאינו מותאם למדד) היתה החברה רושמת הפסד של 456 מיליון שקל.

"מצבה הפיננסי של החברה דורש טיפול יסודי"


מבנה ההון של חברת החשמל ממשיך להיות בעייתי. לחברה חוב לטווח ארוך בהיקף של כ-45 מיליארד שקל. יחס תזרים המזומנים מפעילות שוטפת לכיסוי החוב, מה שמצביע על יכולת שירות החוב של החברה, ירד ל-3.7 לעומת 4.1. היחס השוטף של החברה - מדד המצביע על יכולת החברה לפרוע בטווח זמן קצר את התחייבויותיה השוטפות - ירד אף הוא והוא עומד על 1.115 לעומת 1.23.

לדברי יהודאי, מצבה הפיננסי של החברה דורש טיפול יסודי. "החלטות מגמתיות של הרשות הביאו למצב הפיננסי הקשה שלה. ההחלטות המגמתיות באו על מנת לכפות על החברה הסכמים חד צדדים". לראשונה הציגה החברה בדו"חותיה רשימה ארוכה בת 16 סעיפים שונים, בה מוצגות המחלוקות של רשות החשמל אל מול עמדת חברת החשמל. מחלוקות אלו, ציין יהודאי, הסבו ויסבו בחברה הפסדים של מאות מיליוני שקלים, בשל מחלוקות בהכרה בעלויות תעריף החשמל, ובכלל זה גם עלויות הגז הטבעי והשימוש בו. גם משרד רואי החשבון של החברה, משרד ברייטמן-אלמגור, ציין בדו"חות את השגות החברה מול רשות החשמל וההשלכות על המצב הפיננסי של החברה.

לדברי יהודאי, החברה הציעה מספר פתרונות לבעיות במתווה הרפורמה שהציג מנכ"ל החברה, אורי בן נון. "הזרמת הון פנימה על ידי מכירת 49% מהחברות הבנות שיוקמו במסגרת השינוי המבני, הוא פיתרון אחד להזרמת הון פנימה ותיקון תעריף החשמל הוא פיתרון נוסף". יהודאי סירב להתייחס לשיעור הגידול בתעריף, אך מנכ"ל החברה אמר בעבר כי לדעת החברה יש צורך בייקור של 10% בתעריף החשמל, הנחשב לאחד הנמוכים בעולם, ולמעשה מוחזק מלאכותית ברמתו הנמוכה.

יהודאי התייחס גם למכתבו של הממונה על השכר באוצר, אלי כהן, בו הוא דורש מעובדי החברה להשיב תשלומים חריגים שקיבלו ולעדכן את השכר מיידית - מכתב שגרר תגובות נזעמות מצד ועד העובדים, שאף איים בעיצומים. לדבריו, ההנהלה החדשה של חברת החשמל לא היתה מודעת לבעיות בהסכמי השכר והתגמולים. "הנושא נמצא כעת בבדיקה, אך יחד עם זאת יש לנו בעיה באופן ובעיתוי של שליחת המכתב", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully