וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

HP עקבה אחרי שיחות טלפון של עיתונאים

10.9.2006 / 8:50

בין העיתונים: "וול סטריט ג'ורנל", "ניו יורק טיימס" ו"ביזנסוויק". HP נסתה לחשוף מקור הדלפות לתקשורת

ענקית המחשבים והמדפסות האמריקאית היולט פקארד (סימול HPQ) ניהלה מעקב אחר שיחות טלפון של שורת עיתונאים בארה"ב, בין השאר מהעיתונים "וול סטריט ג'ורנל", "ניו יורק טיימס" ו"ביזנסוויק", במסגרת ניסיונותיה לחשוף מקור הדלפות.

HP אף עשתה שימוש בנוהל מפוקפק המכונה "פרה-טקסטינג", במסגרתו מתקשרים החוקרים לחברת הטלפון ומזדהים כאדם שאת פירוט השיחות שלו הם מבקשים לקבל, במסגרת המעקב שניהלה אחרי עיתונאים.

בין העיתונאים שאחריהם עקבה החברה נכללים פואי-וינג טם וג'ורג' אנדרס מ"וול סטריט ג'ורנל", ג'ון מרקוף מ"ניו יורק טיימס", ופיטר באראוס, בן אלגין ורוג'ר קרוקט מהשבועון "ביזנסוויק".

יו"ר HP, פטרישה דאן, התנצלה ביום שישי בפני שני עיתונאים מאתר חדשות הטכנולוגיה ניוז.קום של חברת CNet, ואמרה כי נודע לה רק יומיים קודם לכן כי נעשה שימוש בנוהל "פרה טקסטינג" במסגרת המעקב אחרי השיחות שלהם.

ביום שישי הודיעה דאן כי תתפטר במידה שדירקטוריון החברה יבקש זאת, בעקבות מעקב על שיחות הטלפון של דירקטורים בחברה שבוצע לפי דרישתה במטרה לחשוף מקור הדלפות. עם זאת, הוסיפה כי אין בכוונתה להתפטר על דעת עצמה, וכי לא היתה מודעת לשיטות שבהן בוצע המעקב על שיחות הטלפון של הדירקטורים בחברה כדי למצוא את מקור ההדלפות לעיתונות - מהלך שהוביל לפרישתו של אחד הדירקטורים ולסירובו של אחר להתפטר.

"אני משרתת את הדירקטוריון", אמרה דאן. "במקרה שחברי הדירקטוריון יגיעו למסקנה שכהונתי כיו"ר אינה משרתת עוד את טובת בעלי המניות, אפעל בהתאם".

עוד אמרה דאן, כי "נדהמה" לגלות בדיעבד שבמסגרת החקירה שהזמינה, נעשה שימוש בנוהל מפוקפק המכונה "פרה-טקסטינג", במסגרתו מתקשרים החוקרים לחברת הטלפון ומזדהים כאדם שאת פירוט השיחות שלו הם מבקשים לקבל. דירקטוריון HP צפוי לקיים היום ישיבה טלפונית מיוחדת כדי לדון בהשלכות האירועים האחרונים.

פרשיית מעקב השיחות שערכה HP אחר בכיריה במטרה לחשוף מקור של דליפות לתקשורת הסתבכה אתמול, לאחר שהתובע הכללי של מדינת קליפורניה פתח בחקירה נגד החברה בחשד כי הטקטיקות שנקטה לא היו חוקיות. בין היתר, הוציא התובע הכללי, ביל לוקייר, צווי זימון לכמה מבכירי החברה, אך סירב לומר אם יוגשו כתבי אישום פליליים נגד היו"ר דאן ודירקטורים אחרים של HP.

החשש החל פני פיטוריה של קרלי פיורינה


HP חשפה ביום רביעי, במסמכים שהגישה לרשות ני"ע, כי יו"ר HP, פטרישה דאן הזמינה מעקב על שיחות הטלפון של הדירקטורים בחברה כדי למצוא את מקור ההדלפות לעיתונות. החשש מהדלפות החל בחודשים שקדמו לפיטוריה של קרלי פיורינה מתפקיד מנכ"ל החברה בשנה שעברה. עם זאת, העימות עם הדירקטורים התגלה השנה לאחר שדו"ח פנימי של החברה חשף כי ג'ורג' קייוורת' השני, הדירקטור הוותיק ביותר בחברה, הוא המקור להדלפות.

"אם יו"ר של חברה חושבת כי ככה צריך לנהל עסקים, אולי הגיע הזמן שתצא לשבתון", אמר פיטר מוריצ'י, פרופסור בבית ספר סמית לעסקים באוניברסיטת מרילנד. "זוהי התנהגות יהירה ובלתי נאותה".

התובע לוקייר אמר, כי הוא עשוי לתבוע את HP בתביעה אזרחית ולהטיל על החברה קנסות. "עדיין לא החלטתי אם מדובר בהתנהגות לא חוקית, אך ללא ספק מדובר בטפשות קולוסלית", אמר לוקייר בראיון טלפוני לרויטרס ביום רביעי.

ב-18 במאי דנה מועצת המנהלים בתוצאות חקירת ההדלפות הנרחבת שערכה היו"ר פטרישה דאן, זמן קצר לאחר עזיבתה של פיורינה. החקירה, שהסתמכה בחלקה על שיחות טלפון פרטיות, הצביעה על קייוורת', שהיה בעבר יועץ מדעי לנשיא רייגן, כמקור ההדלפות על דיוני מועצת המנהלים. החשיפה עוררה מהומה בחדר הישיבות, במהלכה התקיימה הצבעה של מועצת המנהלים שקבעה כי על קייוורת' להתפטר. קייוורת' סירב, בטענה כי נבחר על ידי בעלי המניות. מנהל ההון סיכון טום פרקינס, חברו של קייוורת', התפטר במהלך הישיבה בכעס.

בשבועות שלאחר הפגישה, סיפק פרקינס מידע ל-SEC ועודד אותה לחקור את הנושא. פרקינס הביע מורת רוח מכך שהחקירה כללה הקלטות של שיחות טלפון אישיות של הדירקטורים, והוא הטיל ספק בחוקיות הדבר.

עתה, אומרים מומחים כי פטרישה דאן, שהיתה זו שהכריזה על פיטוריה של המנכ"לית הקודמת, קרלי פיורינה, נמצאת בדרכה החוצה מהחברה. HP מסרה, כי תשתף פעולה עם החקירה, וכי לא ביצעה כל ציתות או הקלטה של שיחות.

דאן, בת 52, היתה עד 2002 מנכ"לית ברקליס קפיטל אינווסטורס ופרשה בשל בעיות בריאות. עם זאת, שימשה כיו"ר פעילה של HP, החברה ה-11 בין חברות הפורצ'ן 500. ב-2004 היתה בין הדירקטורים שהחליטו לדרוש את התפטרותה של פיורינה, והכריזה עליה בפברואר 2005.

בעולם העסקי והמשפטי חלוקות הדעות בנוגע ללגיטימיות של חקירת HP. יש האומרים כי לחברה היתה זכות מלאה להגן על ענייניה, אך מומחים לאתיקה טוענים, כי HP הראתה בכך היא מוכנה להרחיק לכת כדי להגן על עצמה, ובכך שולחת מסר שלילי לעובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully