וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזק החלה לשווק טלפון עם יכולות שיחה בווידיאו

ערן גבאי

13.9.2006 / 15:36

ישווק תחילה לכבדי שמיעה. גלברד: הקו הנייח מפגר עדיין בכ-20 שנה מאחורי הקו הנייד

בזק השיקה מסחרית טלפון קווי ראשון עם יכולות שיחה בווידיאו. המכשיר של חברת leadtek, שמיובא לארץ על ידי חברת Accel Telecom, ישווק תחילה לאוכלוסיית כבדי השמיעה בישראל, אך בשלב השני מתכוונת בזק להתחיל לשווקו גם לארגונים עסקיים ולקהל הרחב. בזק מנסה להגיב בכך לכניסת הדור השלישי בסלולר, שמאפשר שיחות וידיאו באמצעות המכשיר הסלולרי, ומסייעת בכך גם לחברה הבת פלאפון, שהטכנולוגיה שלה מוגבלת בכל הקשור לשיחות הווידיאו ברשת.

עם זאת, אנשי בזק הבהירו כי בחודשים הקרובים הם יתמקדו בעיקר במכירת המכשירים לכבדי השמיעה בישראל. בבזק יש מי שמצפה כי הרגולטור ישנה את כללי התחרות, כך שהחברה תוכל לספק שירותי וידיאו וקול שלא באמצעות שני קווים מקבילים (קו ה-ADSL וקו ה-Voice), כפי שהשירות יינתן כעת. בבזק חתמו אומנם על הסכם עם גוף רפואי גדול להזמנת 500 מכשירים, אך גם בחברה לא מציבים בינתיים לשירות תחזית מכירות גבוהה.

מחיר המכשיר גבוה - כ-2,200 שקל אליהם מתווסף גם מחיר התקנה - ועל כן, ללא סבסוד במחיר תתקשה בזק לבצע מכירות משמעותיות. אוכלוסיית כבדי השמיעה בישראל מונה אומנם עד 10% מסך האוכלוסיה בישראל, אך המכשיר החדש דרוש לאחוזים בודדים בלבד מתוך כלל כבדי השמיעה. כמו כן, מנכ"ל ארגון כבדי השמיעה "בקול", אחיה קמארה, מציין כי כבד שמיעה בישראל זוכה לסל סיוע של כ-3,000 שקל אחת ל-4 שנים, ואחוז קטן בהרבה מהם זוכה גם לסיוע כספי נוסף של כ-300 שקל בחודש. מכאן שללא סבסוד, מחיר הטלפון של בזק עשוי להיות יקר עבורם.

ההשקה של טלפון הווידיאו הקווי הראשון בבזק מהווה המשך להשקת מכשירי הטלפון הדיגיטליים בבזק (DECT), שכבר הגיעו למכירות של מיליון מכשירים בתוך שנתיים. ב-2005 כולה נמכרו כ-625 אלף מכשירים, כך שבזק מכרה עד כה במהלך 2006 יותר מ-375 אלף מכשירים. בזק קיבלה את האישור להפעיל שירותי SMS ברשת בזק מול רשתות מפעילי תקשורת אחרים בתחילת 2004, על ידי שר התקשורת דאז, אהוד אולמרט, אך החלה בשיווק המכשירים ובאספקת השירות רק ברבעון השני של 2004.

גורמים בחברות הסלולר לא ראו במכשיר איום על שוק הסלולר, וטענו כי מדובר במכשיר טלפון נייח בלבד, בעל יכולות שונות רק במעט מהטלפונים שהיו קיימים עד כה. לעומת זאת, מבחינת בזק, היתה זו השקה של טלפונים דיגיטליים שנחשבה כמהלך אסטרטגי, כדי לעצור את השחיקה בהכנסות מטלפוניה קווית, שנגרמה על ידי מהפכת הסלולר. ב-2005, הכנסות בזק עדיין נשחקו מדי רבעון ברמה של 4%-3% משירותים הקווים הנייחים.

בזק ממשיכה להפסיד קווים ודקות שיחה, בעיקר לטובת חברות הסלולר. במשרד התקשורת לא נבהלו גם בעבר מהתופעה של משקי בית המעדיפים התחברות לקו סלולרי על פני התחברות לקו בזק. במשרד נהגו לומר כי קיימת השפעה הדדית בין שני השווקים - הסלולרי והנייח - אך אין מדובר בשוק אחד ובמוצרים שניתן להליף אותם זה בזה.

בתוך שנתיים הצליחה בזק להפחית את המחירים של מכשירי הטלפון הדיגיטליים בכשני שלישים, לרמה של כ-200 שקל, אלא שבמקביל ירדו גם מחירי מכשירי הסלולר המתקדמים בעשרות אחוזים, והקשו על התחרות מצד בזק.

מנכ"ל בזק, יעקב גלברד, אמר היום כי הקו הנייח בישראל עדיין מפגר בעד 20 שנה לעומת הקו הנייד, והפנה בכך אצבע מאשימה למשרד התקשורת, שמגביל את בזק מלפתח ולספק שירותים לטובת צרכן הטלפוניה הביתי. גלברד אמר עוד, כי בזק בחרה להשיק את הטלפון הווידיאו באופן שישים דגש על יתרונותיו לכבדי השמיעה, על מנת לציין את מחויבותה של בזק לתרומה לקהילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully