וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

GM ופורד שוקלות מיזוג

טלי גולדשטיין

18.9.2006 / 12:08

כך על פי דיווח של "אוטומטיב ניוז". היצרניות האמריקאיות מתקשות להסתגל לירידה בביקוש רכבי שטח

ג'נרל מוטורס (GM), יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם, ופורד, שוקלות מיזוג או שיתוף פעולה, מסר המגזין "אוטומטיב ניוז" (Automotive News). לא ברור עדיין האם המו"מ יניב תוצאות ונראה כי הסיכוי לכך נמוך, דיווח מגזין הרכב. שתי החברות עדיין לא מנהלות שיחות ולא הגיבו על הפרסום במגזין.

יצרניות הרכב האמריקאיות מתקשות להסתגל לכך שהצרכנים כבר אינם אוהבים את רכבי השטח זוללי הדלק, שתרמו רבות למכירות בשנות ה-90' ובתחילת העשור הנוכחי. וכך, בהדרגה, המותגים האמריקאיים מאבדים נתח שוק לטובת יצרניות כלי רכב האסיאתיות השונות. אנליסטים טוענים כי לא רחוק היום שבו השליטה של מותגים אמריקאיים בשוק הרכב של ארה"ב תסתיים.

בעקבות הירידה בביקוש רשמו שתי החברות הפסדים. ג'נרל מוטורס רשמה ירידה של 23% במכירות כלי רכב בארה"ב ביולי לעומת הרבעון המקביל ב-2005 ורשמה הפסד של כ-3.18 מיליארד דולר ברבעון השני של 2006. בשנת 2005 הפסידה ג'נרל מוטורס 10.6 מיליארד דולר. בחודש יולי קיצצה ג'נרל מוטורס את תוכניות הייצור לרבעון הרביעי ב-12%.

פורד דיווחה לאחרונה על הפסד של 254 מיליון דולר ברבעון השני - גבוה כפליים מכפי שדיווחה מוקדם יותר, בעקבות הוצאות גדולות מהצפוי בגין תשלומי פנסיה. הפסדיה של פורד ברחבי העולם צפויים להגיע ל-9 מיליארד דולר ב-2006 - כפול מאשר ב-2005, לפי הערכות. בנוסף, איבדה פורד את מקומה כיצרנית המכוניות השנייה בעולם לטובת טויוטה היפאנית.

ג'נרל מוטורס ופורד פצחו בתוכניות קיצוצים על רקע ההפסדים. פורד הודיעה כי תפטר 10,000 עובדים - כשליש מעובדי הצווארון הלבן בשכר חודשי. זאת, בנוסף ל-4,000 המשרות שקוצצו ברבעון הראשון השנה. הפיטורים וקיצוצים אחרים צפויים לחסוך לפורד כ-5 מיליארד דולר בשנה, עד 2008. הפיטורים באים בנוסף לתוכנית הארגון מחדש הקודמת של פורד, "הדרך קדימה" (Way Forward), במסגרתה התחייבה לפטר 30 אלף עובדים ולסגור 14 מפעלים עד 2012. פורד הציעה חבילות פרישה מוקדמת ותמריצים אחרים בשווי של 140 אלף דולר כל אחד, ל-75 אלף העובדים המקבלים שכר לפי שעה בארה"ב.

ג'נרל מוטורס הציעה ל-35 אלף מעובדיה תוכנית פיצויים. העובדים המאוגדים הסכימו לחבילת פיצויים ויעזבו מוקדם מן הצפוי. החברה הודיעה בחודשים האחרונים, כחלק מתוכנית התייעלות, כי היא מתכוונת לפטר 30 אלף עובדים עד שנת 2008. הסכם הפיטורים-פיצויים הרחב והמוקדם מהצפוי יאפשר ליצרנית הרכב הגדולה בעולם לחסוך עלויות בסך 5 מיליארד דולר בשנה. הצעה דומה הוגשה על ידי ג'נרל מוטורס מוקדם יותר השנה, וכשליש מעובדיה החברים באיגוד הסכימו לקבלה.

ביל פורד, מנכ"ל פורד לשעבר, הציע בחודש אוגוסט למנכ"ל רנו-ניסאן, קרלוס גון, לחתום על ברית אסטרטגית, במקרה שהמגעים בין רנו-ניסאן לענקית הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורס יגיעו למבוי סתום.

היוזמה של פורד הגיעה לאחר ניהול משא ומתן קודם של GM לשיתוף פעולה גלובלי עם יצרנית הרכב הצרפתית רנו (סימול RENA.PA) ועם ניסאן מוטור היפאנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully