וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע מוצלח למניות המוליכים למחצה

עפרה שלו

5.8.2001 / 11:39

המגזר עלה ב-20% ב-7 ימים, והפיח תקווה בלב המשקיעים

מניות המוליכים למחצה הוסיפו 20% במשך שבעה ימים, רצף העליות הארוך ביותר מזה זמן רב, והפיחו בלב המשקיעים תקווה כי ההתאוששות בענף מקדימה התאוששות בשוק כולו. המוליכים למחצה משמשים במגוון רחב של מוצרים, החל ממכוניות וכלה במחשבים וטלפונים סלולריים. לכן, עלייה בביקוש למוליכים למחצה עשויה להעיד על צמיחה בענפים אחרים.

ב-1 באוגוסט הוציא בית ההשקעות מריל לינץ' הוציא דו"ח חיובי על תעשיית המוליכים למחצה, באמרו כי למרות הירידה בביקוש, נראה כי הגרוע מכל כבר מאחורי הענף. הבנק ממליץ על מניות של יצרניות שבבים, ביניהן ST האירופית, TSMC ו-UMC מטייוואן, וטקסס אינסטרומנטס (סימול TXN).

צירוף של התייצבות ברווחי החברות, התייצבות בהשקעות ההון וירידה בהיצע השבבים עשוי לדחוף את מניות השבבים לביצועים טובים מהממוצע בשוק, במהלך 6-12 החודשים הבאים, נאמר בדו"ח.

בשבוע שעבר עלה מדד המוליכים למחצה של בורסת פילדלפיה ב-6.6%. עד יום שישי, אז ירד ב-2.5%, רשם המדד עליות במשך 7 ימים רצופים, רצף העליות הארוך ביותר מאז נובמבר 1996. גם אחרי הירידות של יום שישי, רשמו יצרניות המוליכים למחצה עליות נאות בשבוע שחלף. אינטל עלתה ב-9%, מתחרתה AMD (סימול AMD) עלתה ב-5.7%, ומיקרון (סימול MU), יצרנית שבבי הזיכרון ל-PC, הוסיפה 5%.

מדד המוליכים למחצה של בורסת פילדלפיה (SOXX), המכיל מניות מתחום השבבים וציוד המוליכים למחצה הנסחרות בוול סטריט, נפל ב-60% משיא של 1,240 ביולי 2000 לשפל של 487 באפריל 2001, לאחר שמחזור העלייה הידוע של התעשייה הסתיים. מאז, רשם מגזר המוליכים למחצה עליות קצרות טווח בלבד. ה-SOXX לא הצליח לעלות מעל ל-61% מערכו בתקופה המקבילה לפני שנה.

שנת 2000 היתה שנת השיא, אז הגדילו יצרניות ציוד המבוסס על מוליכים למחצה - החל ממחשבי כף יד וטלפונים סלולריים, דרך מחשבים אישיים וכלה במערכות תקשורת - את יכולת התפוקה שלהן, עד שעלה ההיצע על הביקוש. עודפי המלאי שהצטברו במחסני יצרניות הציוד וההאטה במכירות פגעו בביקוש למוליכים למחצה וצימקו את רווחיהן של החברות בתחום.

משקיפי שוק אחדים מאמינים כי מעגל ההאטה לא ייפרץ בכל ענפי מגזר המוליכים למחצה. התחזיות לשוק לשבבי התקשורת אופטימיות פחות מאלו של שוק השבבים למחשבים אישיים. מנכ"ל אינטל, קרייג בארט, אמר בשבוע שעבר כי תעשיית המחשבים ברחבי העולם מתחילה להתאושש ואילו ענף הטלקום ממשיך לדשדש.

על סמך נתונים שיש לחברה על פעילויות חברות מחשבים רבות ברחבי העולם, העריך בארט כי במחצית השנה השנייה של 2001 יראו חברות ענף המחשבים צמיחה נורמלית. בארט אמר כי יצרניות רבות בענף הצליחו לצמצם את המלאי המצטבר לרמה המאפשרת חזרה לעבודה לצמיחה. עם זאת, ציין בארט כי "ענף הטלקום הוא סיפור אחר לגמרי". לדבריו, המצב בענף הטלקום חלש עדיין.

ספקיות שירותי התקשורת, שהוציאו סכומי כסף אדירים על רכישת רשיונות הפעלה לדור השלישי של הטלפונים הסלולריים ועל תשתיות מתאימות, החלו את מעגל ההאטה. הן החלו להקטין את השקעותיהן בציוד תקשורת, ופגעו בתוך כך בעסקיהן של יצרניות ציוד התקשורת, בהן סיסקו לוסנט ונורטל . חברות אלה הצטיידו במלאים גדולים של רכיבים ומוצרים מוגמרים, ונאלצו למחוק מיליארדי דולרים מהמאזן כנגד מלאים מיותרים אלה.

ענקית ציוד התקשורת סיסקו צפויה לפרסם השבוע את הדו"ח הרבעוני שלה. מצב המלאי עליו תדווח סיסקו ותוכניותיה לגבי המשך השקעות הון בשבבים יהיו אינדיקטור טוב להתאוששות בשוק שבבי התקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully