וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן הגידור האמריקאית אמארנת אדוויזרס שהפסידה כ-5 מיליארד דולר השבוע - העבירה נכסי הגז הטבעי שלה לקרן אחרת

TheMarker

20.9.2006 / 18:00

לדברי גורמים, העבירה אמארנת את נכסי האנרגיה שעליהם הפסידה לידי קרן הגידור סיטאדל



קרן הגידור אמארנת אדוויזרס (Amaranth Advisors), אחת מקרנות הגידור הגדולות ביותר בארה"ב, אשר הפסידה החודש כ-4.6 מיליארד דולר בגלל ירידות בשוק הגז הטבעי, העבירה את כל הנכסים שלה בתחום האנרגיה לידי גורם שלישי. כך מסרה הקרן במכתב למשקיעים.



לדברי גורמים המקורבים למגעים, ניהלה אמארנת מגעים לגבי העברת הנכסים לקרן הגידור האמריקאית סיטאדל אינווסטמנט גרופ (Citadel Investment Group), שבראשה עומד קנת גריפין ואשר מנהלת נכסים בהיקף של 12 מיליארד דולר. כך דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.



אמארנת הודיעה שלשום במכתב למשקיעים כי מחלקת המסחר באנרגיה שלה הפסידה 5 מיליארד דולר בשבוע, בעיקר בגלל ירידות בשוק הגז הטבעי. הנכסים שהיא מנהלת ירדו מ-9 מיליארד דולר ל-4.5 מיליארד דולר בתחילת ספטמבר.



ההפסדים הכבדים של אמארנת בהשקעות בגז טבעי, שהשלכותיהם יחצו את גבולות הקרן, הציתו שוב את החששות כי ההימורים הגדולים של קרנות הגידור - כלי השקעה ספקולטיוויים במיוחד הנהנים מפיקוח מועט - עשויים לגרום למשברים פיננסיים נרחבים בעולם, ולמתן את תיאבון המשקיעים להשקעות מסוכנות.



עם המשקיעים של אמארנת נמנות קרנות פנסיה, קרנות תרומות וחברות פיננסיות גדולות כגון בנקים, חברות ביטוח וחברות ברוקראז'.



אתמול החלו להתפשט בשוק שמועות כי אמארנת רשמה הפסדים בהימור על הגז הטבעי, הימור שייצר עבורה רווחים גדולים בשנים האחרונות. מחירי הגז הטבעי נפלו בשבוע שעבר ביותר מ-12%, לאחר שמשרד האנרגיה האמריקאי דיווח על העלייה התלת ספרתית הראשונה זה יותר משנה בעתודות.



אמארנת היא קרן הגידור הגדולה השנייה הנפגעת קשות מהצניחה בשוק הגז הטבעי. בתחילת אוגוסט, אמרה מתר-רוק (MotherRock), המנוהלת על ידי הנשיא לשעבר של בורסת הסחורות של ניו יורק, כי היא נאלצת להיסגר בשל הפסדים כבדים בשוקי הגז הטבעי.



ההיקף הגדול של ההפסדים של אמארנת - והמהירות העצומה בה הם הצטברו - הפכו לשיחת היום בוול סטריט, והציתו הערכות לגבי מידת המינוף של ההשקעות של אמארנת, או איזה שיעור מהן נעשה באמצעות הלוואות. ואולם, לא נרשמו עדיין סימנים של השלכות על השווקים הפיננסיים.



הפסד בסדר גודל שכזה מצד קרן גידור מזכיר את ההתמוטטות של קרן הגידור הענקית LTCM ב-1998. LTCM, שהתבססה על מודלים מתמטיים, השקיעה בצורה ממונפת מאוד וקרסה בעקבות שמיטת חובות של ממשלת רוסיה. קריסתה גררה כמעט קריסה כלכלית בעולם.



ההפסדים של אמארנת נובעים מהירידה במחירי הגז הטבעי שהחלה בדצמבר, הרבה לפני הירידות המסורתיות של מארס-אפריל. הנתח הגדול ביותר של אמארנת היה הימור משולב על המרווח שבין מחירי החוזים על הגז הטבעי למארס 2007 ואלה של אפריל 2007. אמארנת הימרה רבות בעבר כי המרווח הזה, בו השימוש בגז הטבעי יורד והמלאי מתחיל לעלות, יחל לעלות. אבל המרווח החל לצנוח.



העובדה שאמארנת הפסידה סכום גדול כל כך בשוק אחד הפתיעה רבים בוול סטריט, שכן אמארנת היא קרן גידור הפועלת בשווקים רבים. עד סוף אוגוסט, רשמה הקרן עלייה של כ-22%. ההפסדים הפתאומיים של ספטמבר מצביעים על כך שחלק גדול מההון של הקרן הושקע בשוקי האנרגיה.



אף אחד מהברוקרים המהווים מממנים לאמארנת לא הוטרד מכך שקרן הגידור ביקשה מהם להגדיל את העירבון מול ההחזקות המפסידות שלה. ההפסדים של אמארנת צפויים לפגוע בתוצאות הכספיות בספטמבר של המשקיעים המוסדיים והקרנות שהשקיעו בה.



ייתכן כי הפסדיה הגדולים של אמארנת יזרזו את מאמציה של ארה"ב להגביר את הפיקוח על מגזר קרנות הגידור, מאמצים שנתקלו עד כה בקשיים רבים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully