וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדעני בריטניה קוראים לענקית הנפט אקסון מוביל להפסיק לערער על הראיות המדעיות בדבר התחממות כדור הארץ

נמרוד הלפרן

20.9.2006 / 20:47

רויאל סוסייטי קרא לחברה להפסיק לממן עשרות גופים שתכליתם לערער על המחקר המדעי



רויאל סוסייטי, הגוף המדעי המוביל בבריטניה, קרא לחברת אקסון מוביל האמריקאית, חברת הנפט הגדולה בעולם, להפסיק לממן גופים שתכליתם לערער על מסקנות חד משמעיות של הקהילה המדעית בדבר התחממות כדור הארץ. כך דיווח העיתון הבריטי "גארדיאן".



בצעד חסר תקדים, שלח רויאל סוסייטי מכתב לענקית הנפט ובו דרישה כי תפסיק לממן עשרות גופים "המציגים באופן שגוי מחקרים מדעיים הנוגעים לשינויים אקלימיים ואף מתכחשים כליל לראיות הקיימות". הגוף המדעי אף ביקר בחריפות את עמדתה הרשמית של החברה ביחס להתחממות כדור הארץ, אשר אותה הגדירו כ"לא מדויקת ומטעה".



לדברי רויאל סוסייטי הזרימה אקסון מוביל בשנה שעברה מימון בסך 2.9 מיליון דולר ל-39 ארגונים שונים - בהם מכון אינטרנשונל פוליסי נטוורק בלונדון ומכון ג'ורג' סי. מרשל בוושינגטון - שמציגים תמונת מצב מטעה בכל הקשור לשינויים אקלימיים.



רויאל סוסייטי גם תקף בחריפות דו"חות שהוציאה אקסון מוביל שבהם נטען כי קשה מאוד לייחס את השינויים האקלימיים בעולם לתוצאות התנהלות בני אדם דוגמת פליטות גזי חממה. "טענות החברה אינן עולות בקנה אחד עם המחקרים המדעיים. קשה מאוד ליישב את הסילופים של המחקרים המדעיים לגבי שינויים אקלימיים עם יומרתה של אקסון מוביל להיות מובילת המגזר שלה", כתב רויאל סוסייטי.



העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" חשף בשנה שעברה מסמכים מהם עלה כי אקסון מוביל מימנה קבוצת לובי שמטרתה היתה להכשיל את אמנת קיוטו, המכוונת להאטת ההתחממות הגלובלית על ידי קיצוץ פליטת גזי חממה.



התוכנית, שאותה גיבש כריס הורנר, לוביסט שממלא תפקיד בכיר במכון למיזמות תחרותית (CEI) בארה"ב - גוף אשר זכה למימון של קרוב ל-1.5 מיליון דולר מחברת אקסון - נועדה להכשיל את אימוץ אמנת קיוטו על ידי מדינות אירופה באמצעות גיוס שורת חברות רב-לאומיות, אנשי אקדמיה, צוותי מחקר, עיתונאים ולוביסטסים ברחבי אירופה.



לפי התוכנית, גוף בשם "הקואליציה למדיניות אקלימית אירופית יציבה" (ESCPC), שהמטה שלו מוקם בבריסל, היה אמור לפרסם ניירות עמדה נגד אמנת קיוטו, להעסיק דוברים מקצועיים, ולהפעיל שדולות בקרב פוליטיקאים וחברות שהביעו ביקורת נגד אמנת קיוטו וצמצום פליטת גזי חממה. בין החברות שהביעו עניין בתוכנית היו החטיבה האירופית של יצרנית הרכב האמריקאית פורד, חברת התעופה לופטהנזה וחברת החשמל הגרמנית RWE.



"בארצות הברית, הצליחה קואליציה בלתי רשמית למנוע מהממשל לאמץ תוכניות ברוח קיוטו. יש לחקות מודל זה גם באירופה בניסיון להשיג תוצאות דומות", כתב הורנר, במכתב ששלח לחברה אירופית גדולה. "קואלציה אשר תצביע על ההשלכות הכלכליות והחברתיות של סדר היום האקלימי של האיחוד האירופי חייבת להיות מבוססת על מגזרים רבים, ושורשיה צריכים להיות נטועים במדינות החברות באיחוד. חברות נוספות (בהן לופטהנזה, אקסון ופורד) כבר הביעו עניין", כתב הורנר במקום אחר.



ארגונים ירוקים בארה"ב טוענים מזה זמן כי תאגידים אמריקאים הצליחו למנוע במהלך שנות ה-90 מהממשל האמריקאי לתמוך באמנת קיוטו באמצעות לובי רב עוצמה שהפעילו. מרבית המדענים גורסים כיום כי פליטת גזי חממה היא הסיבה העיקרית להתחממות כדור הארץ, שעשויה לחולל הוריקנים, שטפונות ובצורות חמורות ברחבי העולם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully