וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווחי בז"ן ירדו ב-18% ברבעון השני ל-330 מ' שקל

שרון קדמי

21.9.2006 / 13:19

הנפקת בית הזיקוק בחיפה נדחתה לראשית 2007 בשל עיכובים בלוחות הזמנים

שחיקה ברווחי בתי הזיקוק ברבעון השני של השנה. מדו"חות החברה המאוחדים, שכן שני בתי הזיקוק עדיין פועלים כגוף אחד עד השלמת מכירת בית הזיקוק לפז, עולה כי בתי הזיקוק רשמו ברבעון השני רווח של 330 מיליון שקל לעומת רווח של 400 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, מה שמהווה שחיקה של כ-18% ברווחים. גם במחצית השנה הראשונה נשחקו רווחי בז"ן ובמחצית הראשונה של 2006 רשמה בז"ן רווח של 679 מיליון שקל לעומת 681 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

עיקר שחיקת הרווחים מיוחס לירידה ברווחיות החברות הבנות, בהן כרמל אוליפינים וגדיב וכן להוצאות תפעול גדולות מהמצופה ושחיקה בעקבות פיחות הדולר בו נרכש הנפט הגולמי אל מול השקל בו נמכרים מוצרי בית הזיקוק. עוד תרמו לשחיקת הרווחים הוצאות המימון שלא נרשמו ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח מפעולות במחצית הראשונה לשנת 2006 הוא כ-1.032 מיליארד שקל לעומת כ-1.069 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל החברה ישר בן מרדכי מציין כי המגמה בעולם, המתמשכת מזה כשנתיים, של ירידה בעודף כושר הייצור של מוצרי הנפט שנבעה כתוצאה מהביקושים למוצרי נפט (בעיקר בכלכלות המתפתחות באסיה ובארה"ב) מצד אחד, מול היצעי הפקה וזיקוק קשיחים מצד שני - גרמה לעליית מחירה הממוצע של חבית נפט גולמי BRENT מרמה ממוצעת של כ-50 דולר בחצי הראשון של השנה הקודמת וכ-55 דולר בשנה הקודמת כולה, לכ-66 דולר בתקופת הדו"ח.

המתיחות עם איראן (המייצאת כ-2.5 מיליון חביות ביום) והתסיסה כנגד חברות הנפט הזרות בניגריה תרמו גם הם בתקופת הדו"ח להגברת התנודתיות הגבוהה ממילא, במחיר החבית. בחודש האחרון של ברבעון השני, תחילתה של "עונת הנסיעות" בארה"ב, נסקו המחירים עד לשיא של 74.5 דולר לחבית. המחיר הממוצע לטון של סל המוצרים העיקריים באיזור הים התיכון הדומה לסל המיוצר על ידי החברה נמכר בתקופת הדו"ח בכ-2,474 שקל לעומת 1,821 שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ולעומת כ-2,000 שקל בשנה הקודמת.

מאז חודש יוני רוכשת בז"ן נפט מאזרבייג'ן המגיע דרך צינור ה-BTC (באקו-טביליסי-ג'ייהאן) היוצא מאזרבאייג'אן דרך ג'ורג'יה עד למפץ ג'ייהאן בדרום מזרח טורקיה ומשם במכליות לישראל. לדברי מנכ"ל בז"ן, ישר בן מרדכי, הנפט האזרי יהווה בין 10%-5% מהנפט שבתי הזיקוק רוכשים. לדברי בן מרדכי, בעתיד יגיע גם נפט מקאזחסטאן דרך ה-BTC גם כן. היתרון הגדול מיבוא הנפט דרך ה-BTC הוא משך ההובלה הקצר של 12 שעות לעומת 7 ימים של יבוא נפט מהים השחור דרך מיצרי הבוספורוס והדרדנלים. "עלות הובלה פחות מחצי מהים השחור והמרחק קצר מאפשר להחזיק כמות מלאי נמוכה יותר, לא יכולנו לקוות למשהו סימפטי יותר", ציין.

יו"ר הדירקטוריון, אוהד מראני, התייחס להנפקת בית הזיקוק בחיפה הצפוי להתקיים בחודש ינואר או פברואר 2007, לאחר דחייה של מספר חודשים בעקבות עיכוב בלוחות הזמנים. לדבריו, לא יהיה זה נכון להשליך מכירת בית זיקוק אשדוד על בית הזיקוק בחיפה. בית הזיקוק באשדוד נמכר לפז תמורת 3.5 מיליארד שקל מעל לכל הציפיות ערב המכרז. לדברי מראני, אין להשוות רכישה של משקיע אסטרטגי כמו חברת דלק של בית זיקוק להנפקה בה ייטלו חלק בעיקר משקיעים פינסיים".

בתוך כך, בז"ן השלימה את התאמת תיק אגרות החוב שלה למהלך מכירת בית הזיקוק באשדוד. מתווה הפיצול של בז"ן ומכירת בז"א כלל גם את פיצול ההלוואות לזמן ארוך של החברה. במסגרת זו טופל תיק האג"ח של החברה בשני שלבים. בשלב הראשון, במסגרת הצעת רכש חליפין שפירסמה בז"ן, נענו כ-31% מבעלי איגרות החוב והמירו את איגרות החוב של בז"ן, באיגרות חוב של בז"א. בשלב השני במסגרת אסיפת מלווים שנערכה אתמול בהשתתפות נציגי רוב מחזיקי האג"ח של בז"ן התקבלה החלטה לשנות תנאי מקורי לפיו יהיו רשאים בעלי החוב לדרוש פירעון מיידי במקרה בו יופסק חלק מהותי (25%) מסך הייצור או המסחר של החברה לתקופה של 60 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully