וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מירס הפסידה בשנת 2000 וממשיכה להפסיד במחצית הראשונה של השנה"

ערן גבאי

5.8.2001 / 14:58

כך מגלה סמנכ"ל הכספים של מירס ל-TheMarker.com; "הקישוריות והתשלום עבור שיחות נכנסות שחקו הרווחים שלנו עד דק; לא נשרוף כספים על גניבת לקוחות"

"מירס הפסידה בשנת 2000 וממשיכה להפסיד במחצית הראשונה של השנה", כך אומר היום רון איילון, סמנכ"ל הכספים של מירס, ל-TheMarker.com, ומוסיף כי "ההפסד אומנם גדל וממשיך לגדול, אך הוא קטן מאוד במונחי השוק".

מירס היא חברה פרטית המוחזקת על ידי אמפל ומוטורולה ולכן אינה מפרסמת את דו"חותיה הכספיים, אולם מנתוניה הכספיים של אמפל ניתן היה, לדעת אנליסטים, להבין כי החברה רווחית.

כשקוראים את תשובתה של מירס לבג"צ, שניתנה לפני למעלה משבוע, כתגובה לעתירת פרטנר - להוציא צו על תנאי או צו ביניים נגד החלטת שר התקשורת להעניק למירס רישיון כללי - מתגלה לפתע כי החברה, שנחשבה לאחת משלוש חברות התקשורת היחידות שהשורה התחתונה שלהן אינה נתונה בסוגריים, "עמדה על סף פגיעה כלכלית קשה ופיטורי עובדים".

יתרה מכך, מתשובתה של החברה, שהוגשה על ידי בא כוחה, עו"ד רנאטו יאראק, עלה כי באם החברה לא היתה מקבלת את הסרת המגבלות האדמיניסטרטיוויות שהוטלו עליה ברשיונה המיוחד ובאם בג"צ היה נענה לעתירת פרטנר - אפילו היענות לשעה, על ידי מתן צו ביניים - מירס היתה חוזרת ל"מצב בו לא יהא לה קיום כלכלי ותביא לסגירתה ולהיעלמות שירותיה החיוניים".

"הקישוריות וה-CPP שחקו את הרווחים שלנו עד דק", אומר איילון, "החברה הפכה יקרה למשתמש הסופי, למרות היתרונות הטכנולוגיים הרבים שסיפקנו. בראייה קדימה הגענו למסקנה שעם המגבלות האלה מצבנו מאוד קשה", אומר איילון.

מירס, על פי הרישיון המיוחד, נדרשה שלא לגבות תשלום מהמתקשר למכשיר המירס להבדיל משלוש מתחרותיה (סלקום, פלאפון ופרטנר) המקיימות שיטת גבייה הנקראת CPP - Calling Party Pays, ועל כן בעל המכשיר שילם גם את מחיר השיחה הנכנסת.

תשלם תמלוגים למדינה בגובה 8% בשנה

כמו כן, חויבה מירס בהסדרי תשלום בקישוריות (קשר ממירס דרך הרשת הציבורית של בזק אל מנויי הרשת הזו או אל מנויי החברות הסלולריות) שהיו גבוהים, לדבריה, פי ארבעה מאלה של מתחרותיה.

משרד התקשורת, לאחר בחינה, הכיר באי נחיצותן של המגבלות האדמיניסטרטיוויות והסירן, ופרטנר משכה את עתירתה. "בכך תמו מבחינתנו שתי הסוגיות שהכבידו עלינו וכעת פנינו קדימה", מסכם איילון.

על פי הרישיון הכללי של מירס, שאינו מוסיף בשירותי תקשורת על אלה שהותרו למירס על פי הרישיון המיוחד, היא תחויב בתשלום תמלוגים למדינה בגובה 8% לשנה ובדמי רישיון של 25 מיליון דולר (שהופחתו באחרונה על ידי משרד התקשורת מסכום של 47 מיליון דולר). למירס יש כיום, לאחר חמש שנות קיומה, כ-180 אלף מנויים.

לאחרונה התבטאו גורמים בחברה כי הרישיון הצריך מהחברה "שינויים בלתי הפיכים". על כך אומר איילון כי השינויים, שכוללים שינוי מספרים (קידומות), שינוי בחיבורים לבזק (יותר נקודות והחלפת פרוטוקולים למרכזיה) ומערכות התחשבנות, עלו לחברה כסף רב, ולזאת היתה הכוונה באמירה 'מצב בלתי הפיך'".

באשר להתמודדות במכרזי התדרים, אומר איילון כי עדיין "אין החלטה" האם להתמודד גם במכרז לתדרי הדור השני. "אנחנו למעשה מעניקים שירותי דור 2.5 בקצב 99 קילו ביט לשנייה כבר מקיץ 1999, ומבחינה טכנולוגית אנחנו המובילים בשוק והדבר מוכח מסחרית".

"כניסת המתחרות לתחום השירותים לשוק המוסדי, תיטיב עם השוק ובדרך זו גם איתנו. אני צריך עוד שחקנים כדי שמחירי התוכן והשירותים יירדו", הוא מציין.

"אמיגו אינו הצלחה בקנה מידה סלולרי"

ל-TheMarker.com נודע כי ההקלות אותן דורשת מירס ממשרד התקשורת אינן מתבטאות במחיר או בפרישת התשלומים, כי אם ברוחב הפס של רצועת התדרים. במשרד התקשורת מבקשים למכור מיד רוחב פס של 10 מגה הרץ למפעיל, בעוד מירס מבקשת לה כמחצית מרוחב הפס האמור.

בבית ההשקעות נשואה זנקס טענו באחרונה כי רצון החברה לחדור לשוק הפרטי שהוא רווי ביותר, גורמת לחברה להשקיע כספים רבים בהחדרת המותג "אמיגו" לשוק הפרטי, אולם ככל הנראה ללא הצלחה מרובה.

איילון טוען כי "אמיגו אינו הצלחה בקנה מידה סלולרי, וזאת מאחר שהצבנו לעצמנו יעד ריאלי. היום שוקי ההון לא תומכים ואנחנו מראש פונים ללקוחות בעלי ARPU (עלות הכנסה ממוצעת פר לקוח) גבוה. השוק היום מתמחר פחות את היתרון לגודל ואנחנו לא נשרוף כספים על גניבת לקוחות.

"הדור ה-3 מתעכב גם בגלל הטכנולוגיה, אך גם מאחר שהוא דורש תיאום מול סביבת גורמים ענפה וקצב הפיתוח לשם כך ייארך זמן רב משנצפה".

"מירס רואה עצמה מגיעה לחצי מיליון מנויים בתוך מספר שנים", אומר איילון. לדבריו, בשוק המוסדי המנויים הם לא שוליים ונספרים באופן ברור ומכאן "שנשיג יותר כסף פר מנוי מהממוצע. אנחנו עדיין שומרים על החלק העליון של השוק במונחי הכנסות למנוי".

נשואה זנקס: מירס תיבלע ע"י אחד מגושי התקשורת הגדולים

"אין לנו כל בעיה של אשראי", טוען איילון ומוסיף כי "הדיבורים כאילו בעלי המניות (מוטורולה ואמפל) מתכוונים למכור את חלקם בחברה אינו עומד על הפרק יותר. מוטורולה רואה בנו השקעה אסטרטגית".

לדעתו של חיים ישראל, אנליסט התקשורת של נשואה זנקס, השוק המוסדי קורץ לשאר חברות הסלולר שינסו לנגוס ממנו נתח. "כדי להגיע למסה קריטית של מנויים במצב השוק היום מירס תזדקק לכמיליון מנויים. הסיכוי לכך הוא נמוך ביותר", אומר ישראל.

איילון טוען בתגובה כי "לא רק שאני לא סבור שתהיה לנו פגיעה בשוק המוסדי, אלא שאני מאמין שנמשיך להגדיל את הנתח שלנו בשוק זה. צה"ל ממשיך להרחיב את השימושים שלו בשירותים שלנו וזה יימשך".

באשר לוויתור על התדרים לטובת פרטנר ואי קבלת תשלום או תמורה עבורם, אומר איילון כי "עלתה מאיתנו דרישה למשרד התקשורת בנושא זה". כמו כן, לדבריו "התשלום בגין רישיון כללי הוא לוגיקה מופרכת מבחינה כלכלית ורגולטורית. ממתי המדינה גובה תשלומים על הזכות לעשות כסף?".

בנשואה זנקס מאמינים כי סביר שמירס תיבלע על ידי אחד מגושי התקשורת הגדולים שיתפתחו עם פתיחת השוק לתחרות: הגוש של בזק, הכולל את פלאפון, גוש הכבלים והגוש שיורכב סביב סלקום.

איילון טוען כי "ספק גדול אם תיאוריית שלוש חברות העל אכן תתגשם,

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully