וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוגו צ'אווס למען עניי ארה"ב: התחייב להכפיל כמות הנפט להסקה המוזל שימכור לעניים בארה"ב החורף

נמרוד הלפרן

22.9.2006 / 12:33

ונצואלה תמכור 100 מיליון גאלון לקהילות עניות ב-19 מדינות בארה"ב



נשיא ונצואלה, הוגו צ'אווס, התחייב להכפיל את כמות הנפט להסקה במחירים מוזלים שארצו תמכור החורף לקהילות עניות בארה"ב. צ'אווס אמר את הדברים במסגרת ביקור שערך אתמול בכנסיה בשכונת הארלם בניו יורק.



ונצואלה, אשר לה עתודות הנפט המוכחות הגדולות ביותר בעולם מחוץ למזרח התיכון, מכרה בחורף שעבר באמצעות חברת הנפט הממשלתית של ונצואלה (PDVSA) - המפעילה 16 אלף תחנות דלק ברחבי ארה"ב - 40 מיליון גאלונים של נפט מוזל להסקה לתושבים קשי יום בערים בחוף המזרחי של ארה"ב. במהלך החורף הקרוב מתכננת PDVSA למכור 100 מיליון גאלונים, אמר צ'אווס, אשר ציין כי מכירת הנפט המוזל תתבצע בלא פחות מ-18 מדינות בארה"ב.



צ'אווס, אשר יזם בחורף שעבר את מכירת הנפט המוזל בטענה כי נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, מזניח את עניי ארה"ב, כינה את בוש "השטן בעצמו", במהלך נאומו שלשום באו"ם. "השטן בעצמו נמצא ממש בבניין הזה. השטן בא הנה אתמול." אמר צ'אווס. "יומרות ההגמוניה של האימפריה האמריקאית מסכנות את קיומו של המין האנושי", המשיך, והוסיף כי מהדוכן שממנו דיבר בוש יום לפני כן, "עדיין נודף ריח גופרית".



ונצואלה, שמחיר הבנזין בה זול יותר ממחירם של מים מינרליים, ואשר תושביה יכולים למלא את מיכל הדלק של מכוניתם עבור פחות מ-2 דולרים, אינה דואגת רק לצרכני הנפט בארה"ב. בחורף שעבר סיפקה ונצואלה נפט מוזל גם לקהילות דלות אמצעים באירופה, ובשנת 2000 חתמה ונצואלה על הסכם ל-15 שנה עם 13 מדינות במרכז אמריקה ובאיים הקריביים, שבמסגרתו היא מספקת למדינות אלו נפט במחיר של 20 דולר לחבית - שליש פחות מהמחיר בשווקים באותה עת.



בשנים האחרונות נרשמה הסלמה מילולית ביחסי ונצואלה וארה"ב. מזכירת המדינה האמריקאית, קונדליסה רייס, הגדירה בשנה שעברה את צ'אווס כ"כוח שלילי" באמריקה הלטינית, בעוד שנשיא ונצואלה האשים את ארה"ב במעורבות בנסיון ההפיכה נגדו לפני ארבע שנים.



בחודש אפריל 2002 התבצע ניסיון הפיכה נגד צ'אווס, אשר עורר אצל רבים באמריקה הלטינית את אימת החונטות הצבאיות הרודפת אותם מאז ההפיכה בצ'ילה בשנת 1973. ראשי האוליגרכיה הוותיקה של ונצואלה השתלטו על המדינה למשך 48 שעות, אשר במהלכן הספיקו לפזר את הפרלמנט, לבטל את בית המשפט העליון ולמנות איש עסקים מקומי לתפקיד הנשיא במקום צ'אווס. ארה"ב מיהרה להכיר בשלטון החדש, שכמה מראשיו נפגשו זמן קצר לפני ההפיכה עם נציגי הממשל האמריקאי, אולם רק קומץ מדינות הלך בעקבות ארה"ב, ונאמניו של צ'אווס הצליחו להשיב את השלטון לידיו, כעבור זמן.



סוגיית הנפט היא מקור החיכוך העיקרי בין ממשלת צ'אווס לבית הלבן. ונצואלה היא בעלת עתודות הנפט המוכחות הגדולות ביותר בעולם מחוץ למזרח התיכון. הכלכלה האמריקאית תאוות הדלק, זקוקה לאספקה קבועה ויציבה של נפט ובמחירים סבירים, אולם לממשלת צ'אווס יש סדר עדיפויות משלה.



צ'אווס רואה בנפט הוונצואליאני נכס לאומי אשר יש לנצלו כדי להיטיב עם דלי העם, בעוד שארה"ב רואה ב"זהב השחור" שמן הכרחי בגלגלי הפרטת הכלכלה הגלובלית. מאז בחירתו לנשיא, הוביל צ'אווס את מה שזכה לכינוי "המהפכה היפיפייה" - ניסיון מוצהר להביא לחלוקה שוויונית יותר של העושר במדינה שמרבית הכנסותיה מקורן בנפט. במסגרת מדיניות זו הוקמו מרפאות קהילתיות לחסרי אמצעים, ותקציב החינוך הוכפל תוך פתיחתם של למעלה מ-3,000 בתי ספר חדשים, אשר איפשרו ליותר ממיליון בני אדם ללמוד קרוא וכתוב.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully