וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעצרו חשודים שתיכננו לפגוע בשגרירת ישראל בנורווגיה

אסף אוני

22.9.2006 / 22:14

נחפשה תוכנית של קבוצה מוסלמית לערוף את ראשה של השגרירה; חשד למעורבות בירי לעבר בית הכנסת באוסלו



שלטונות נורווגיה חשפו היום (שישי) תוכנית של קבוצה מוסלמית לערוף את ראשה של שגרירת ישראל באוסלו, ולפוצץ את שגרירויות ישראל וארה"ב בבירת נורווגיה. ארבעת חברי הקבוצה, ששלושה מהם ממוצא מוסלמי, מואשמים גם בירי לעבר בית הכנסת באוסלו בשבוע שעבר, בו לא נפגע איש. הראיות נגד הארבעה נחשפו היום במהלך הארכת מעצרם, והן מבוססות על הקלטת שיחותיהם של החשודים באמצעות מתקני ציתות שהושתלו ברכבו של ראש הקבוצה. בקהילה היהודית אמרו היום כי הם "מזועזעים" מהתוכנית שסוכלה.



"הם דנו בפרוטרוט כיצד לפגוע בשגרירויות ישראל וארה"ב", סיפרה אתמול בדיון התובעת אוני פרייס, ממשרד התביעה הנורווגי. בראש הקבוצה, לפי החשד, עמד גבר נורווגי-פקיסטאני בן 29, בעל עבר עשיר של אלימות ומעצרים. לדברי פרייס, הגבר הביע בעקביות "דעות איסלאמיות קיצוניות". כמו כן, נעצרו שני נורווגים בני 28, שמוצאם מפקיסטאן ומטורקיה.



החשוד הצעיר ביותר, בן 26, אינו מהגר, והעיתונות במדינה דיווחה כי הוא בנו של עובד בבית המלוכה הנורווגי. כמו כן, דווח כי עד למאי האחרון התגורר החשוד במתחם המלוכה. הוא נעצר בעבר בחשד למעורבות בסחיטה, וכעת שונו סדרי האבטחה בבית המלוכה בשל החשש כי נחשפו.



"פרשת הירי על בית הכנסת היתה חמורה דיה", אמרה אתמול שגרירת ישראל בנורווגיה, מרים שמרת, לעיתון נורווגי, "אך אם אכן היו תוכניות להתנקש בחיי בני אדם, הרי שזה הופך לעניין חמור עוד יותר". ממשרד החוץ נמסר כי הם "עוקבים אחרי המצב".



השגרירה צפויה להשתתף הערב בטקס ראש השנה בבית הכנסת של אוסלו. ראש הקהילה היהודית הקטנה של אוסלו (המונה 7,000 חברים), אן סנדר, אמרה ל"הארץ" כי הקהילה לא שקלה לשנות את תוכניות ראש השנה בעקבות חשיפת המזימה. "המשטרה לוקחת את האיומים ברצינות, והציבה אבטחה סביב המוסדות היהודיים", אמרה סנדר. לדבריה, "רק בודדים ביטלו את השתתפותם מחשש להתקפה".



"התחושה בקהילה היהודית היא של זעזוע מוחלט", אמרה היום מונה לוין, עיתונאית יהודיה מאוסלו, "ובמידה רבה, המזימה שסוכלה הינה שלב נוסף בהתקפות נגד הקהילה היהודית בנורווגיה". בשבועות האחרונים רבו מעשי האנטישמיות בבירת נורווגיה, ובהם חילול בית כנסת, התקפה נגד יהודי חובש כיפה וחילול בית קברות יהודי. לוין טענה כי האווירה האנטי-ישראלית בעקבות המלחמה בלבנון מאפשרת לתוקפים להרגיש לגיטימציה לפעולותיהם. לדבריה, מכתבו של הסופר הנורווגי יוסטיין גורדר, בו התנבא בסגנון תנ"כי על סופה של מדינת ישראל בסגנון שהוגדר אנטישמי - תרם לתחושת הלגיטימציה.



מעצרם של הארבעה השבוע הינו אחד המקרים הבודדים של חשד לטרור איסלאמי במדינה הסקנדינווית. נורווגיה עוררה בשנה האחרונה זעם רב מצד העולם המוסלמי, לאחר שעיתון נורווגי שב והדפיס את הקריקטורות של הנביא מוחמד שפורסמו בעיתון דני בספטמבר 2005. כ-70 אלף מהגרים מוסלמים חיים במדינה - פחות מ-2% מהאוכלוסייה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully