וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלירה הטורקית, בעלת הביצועים הטובים ביותר בשלושת החודשים האחרונים, התחזקה ב-11.5% מול הדולר

טלי גולדשטיין

25.9.2006 / 13:53

ההתחזקות באה על רקע מאמצי הבנק המרכזי של טורקיה לרסן את האינפלציה



הלירה הטורקית, המטבע בעל הביצועים הטובים ביותר בעולם בשלושת החודשים האחרונים, מתחזקת על רקע מאמצי הבנק המרכזי של טורקיה לרסן את האינפלציה. הלירה הטורקית התחזקה ב-0.313% מול הדולר והיא נסחרת ב-1.511 לירה לדולר. מאז חודש יוני, הלירה הטורקית התחזקה ב-11.5% מול הדולר - ההתחזקות הגבוהה ביותר מבין 71 המטבעות הנסקרים בבלומברג.



הבנק המרכזי של טורקיה העלה את הריבית כדי לעודד את ביטחון המשקיעים, שהתערער על רקע האטה בשווקים המתפתחים וגרעון מסחרי מתרחב. ההחלטה לעלות את הריבית בסך כולל של 4.25% ביוני, עודדה משקיעים זרים להגדיל את קנית האג"ח של ממשלת טורקיה ב-30% בחודשים יולי-אוגוסט. התשואה על אג"ח ממשלתיות לשנתיים ירדה, בחודש יוני, לשיעור של 21.4% משיא של 22.7%.



בחודש אוגוסט, משקיעים זרים רכשו אג"ח ממשלתיות של טורקיה הנקובות במטבע מקומי בסכום של 24.6 מיליארד לירה טורקית (16.2 מיליארד דולר) - או 7.1% מכלל האג"ח הממשלתי. זאת בהשוואה לאג"ח בסך 19 מיליארד לירה טורקית בחודש יוני.



תשואות על ני"ע בטורקיה עלו לשיעור של 20.5% בזמן הירידה שחוו השווקים המתפתחים, מאינדונזיה ועד מקסיקו. מניות, אג"ח ושערי מטבעות במדינות אלו נחלשו על רקע החשש שהבנקים המרכזיים בארה"ב, יפאן ואירופה יעלו את הריבית ויגרמו לירידה בהשקעות באזורים המתפתחים הנחשבים מסוכנים.



מדינות עם גרעון מסחרי גדול היו הנפגעות העיקריות, בעקבות החשש שאין ביכולתן למשוך השקעות הון מספיקות. המטבעות של דרום אפריקה וטורקיה ספגו את הירידה הגדולה מבין המדינות התפתחות במחצית הראשונה, אחרי זימבבואה. הגרעון של ממשלת טורקיה התרחב ב-85% בהשוואה לשנה שעברה, ל-2 מיליארד דולר בחודש יולי.



התאוששות המטבע עוזרת לצמצם את האינפלציה בטורקיה, אשר הואטה בחודש שעבר לראשונה מאז אוקטובר. הבנק המרכזי השאיר את הריבית ללא שינוי ב-24 לאוגוסט, על רקע הערכות שמדד המחירים לצרכן יירד. הבנק המרכזי צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, בשיעור של 17.5%.



צניחת הלירה הטורקית גרמה בחודש מאי להפסדים של איש העסקים אליעזר פישמן. ההפסדים שנגרמו כתוצאה מהימור עצום על חוזקה של הלירה הטורקית, הוערכו על ידי גורמים במערכת הבנקאות בחודשים האחרונים בטווח של בין 2 ל-3 מיליארד שקל.



מאז ההפסד נאלץ פישמן למכור נכסים בשווי 200 מיליון דולר. בין היתר דובר על מכירת חברת הדלק טן תמורת כ-60 מיליון דולר ועל מכירת חברת תנופורט תמורת כ-16 מיליון דולר. עסקה נוספת היא מכירת חלקו של פישמן (24%) בחברת כרטיסי האשראי ויזה כאל לבנק דיסקונט, לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד שקל. בתחילת חודש יולי נודע כי אינטרנט זהב שבשליטת איש העסקים שאול אלוביץ', רכשה את השליטה בקווי זהב (60%) מידי אליעזר פישמן, תמורת כ-84 מיליון דולר.



משקיעים שקנו אג"ח ממשלתיות של טורקיה לשנתיים באפריל בסכום של מיליון דולר, הפסידו 205 אלף דולר עד סוף יוני. קניה של אותו מספר אג"ח בסוף יוני הייתה מניבה, בשבוע שעבר, רווח של 116 אלף דולר.



ההתאוששות בלירה הטורקית עדיין אינה מספיקה בשביל לעורר צמיחה במכירת אג"ח ממשלתיות לחמש שנים, במכרז שאמור להתקיים מחר. האג"ח ל-5 שנים הניב תשואה של 19.57% ב-22 לספטמבר בהשוואה ל-14.5% ב-9 למאי, הפעם האחרונה שבה נמכרו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully