וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק הנכסים שבידי הציבור גדל ב-7 החודשים הראשונים של 2006 ב-4.3% ל-1.7 טריליון שקל; מרביתו מושקע בפקדונות

טל לוי

26.9.2006 / 11:50

20% מהנכסים מושקעים במניות מקומיות - ירידה מתמדת מאז אפריל



שוויו של תיק הנכסים של הציבור עלה ב-7 החודשים הראשונים של 2006 בשיעור של 4.3% והגיע ביולי ל-1.7 טריליון שקל. כך נמסר היום ע"י המחלקה המוניטרית בבנק ישראל.



לגידולו של התיק תרמו בעיקר רכיב המניות בארץ ששוויו עלה מראשית השנה בכ-8%. עליית שוויין של המניות המוחזקות ע"י הציבור, בתקופה בה ירדו מדדי המניות בת"א, היא בעיקר תוצאה של מעבר מניות מתושבי חוץ לתושבי ישראל, בעקבות מימושי השקעות של תושבי חוץ בבורסה, מכירת מניות ע"י הממשלה לציבור במסגרת ההפרטה והנפקת מניות חדשות לציבור. ירידות השערים בבורסה במהלך התקופה והייסוף בשער החליפין מיתנו את עליית התיק ביחס לשנת 2005, בה נרשמה בו עלייה חדה של 15%, בעקבות עליות השערים התלולות בבורסה והפיחות בשער החליפין.



בבנק ישראל מציינים כי ההתפתחויות בתיק הנכסים במהלך 7 החודשים הראשונים של השנה הושפעו בעיקר מהמדיניות המקרו-כלכלית, מההתפתחויות העולמיות בשווקים המתעוררים ומהמשך השפעת הרפורמות המבניות בשווקים הפיננסיים על הרכב תיק הנכסים של הציבור.



בנוסף, מציינים בבנק כי הרפורמה תרמה לפיזור רחב יותר של ההשקעות באמצעות הגדלת רכיב ההשקעה בחו"ל של המשקיעים המוסדיים, אף כי שיעור ההשקעה בחו"ל של המשקיעים המוסדיים בישראל עדיין נמוך מהמקובל בעולם.



השיא: באפריל



חלקן של המניות בתיק הנכסים של הציבור עלה עד אפריל, בהמשך לעליית חלקן גם ב-2005, בעקבות הצמיחה המואצת במשק והציפיות להתמדתה והגיע ל-21.3% - שיעור שיא שלא נצפה כמותו מראשית העשור.



אולם ירידות השערים שפקדו את השווקים המתעוררים החל ממאי הובילו גם לירידות שערים בבורסה בתל אביב ולירידת חלקן של המניות בתיק ביוני, אך ביולי עם התאוששות הבורסה שב ועלה חלקן, על אף המלחמה בצפון.



גם לרפורמה במס היתה השפעה ניכרת על הרכב תיק הנכסים של הציבור והיא תרמה בין היתר לעליית חלקם של הנכסים הסחירים בתיק, בעקבות ביטול יתרון המס שהיה להשקעה בפקדונות שקליים לא צמודים ובתוכניות חיסכון לעומת השקעה באגרות חוב.



הציבור משחק על בטוח



הציבור הישראלי עדיין מעדיף "ללכת על בטוח" כפי שעולה מהתפלגות ההשקעות: 33% מסך הנכסים מושקעים בפקדונות ובתוכניות חיסכון ו-20.5% מושקעים במניות מקומיות. איגרות החוב הממשלתיות מחזיקות 11.6% מהשוק ואילו ההשקעה בחו"ל (הכוללת גם השקעה בניירות ערך ישראליים הנסחרים בחו"ל) תופסת 10.8%. יתרת הסכום מתפלג במק"מ (4%) ואג"ח פרטי.



בשל הרפורמה במס, ירד חלקם של הפקדונות ותוכניות החיסכון בתיק הנכסים של הציבור לרמתו הנוכחית לעומת 45.1% בסוף 2002 - ערב הרפורמה במס.

בבנק ישראל מציינים כי השינויים שחלו בהרכב התיק בשנים האחרונות בהשפעת הרפורמות והמדיניות המקרו-כלכלית, תרמו לשיכלול שוק ההון המקומי תוך הגברת הסחירות והנזילות בו, ולפיתוח מכשירים פיננסיים חדשים. התפתחויות אלו צפויות להימשך גם בשנים הקרובות בעקבות המשך התאמת התיק לשינויים המבניים שבוצעו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully