וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנטלי פישר: "אם לא נקדיש מספיק לצמיחה - נשלם"

צבי זרחיה

26.9.2006 / 12:04

נגיד בנק ישראל: "כדאי לקבוע יעד ולהוריד כל שנה את מספר האנשים שאין להם מספיק כסף"

נגיד בנק ישראל, סנטלי פישר, מזהיר כי "אם לא נקדיש מספיק לצמיחה - נשלם בטווח הארוך מחיר גבוה מאוד במונחים של עוני; אני חושש שאם לא נצליח לתת לאנשים את האפשרויות הכלכליות הראויות, תהיה ירידה". פישר אמר את הדברים בהופיעו היום בפני ועדת הכספים של הכנסת.

אם נצליח לצמוח בקצב של 5% בשנה בתקופה של עשר שנים, המצב החברתי ומצב המשק ישתנו לגמרי". לדברי פישר, "אנו צריכים להגיע לאיזון בטיפול בעוני בטווח הקצר. יש לחשוב איפה נעמוד בעוד עשר שנים. אם לא נצליח לצמוח המצב הבטחוני והמצב החברתי ייפגעו. לכן אני מדגיש את הצורך בצמיחה, ביציבות, ובשמירה על יעד הגרעון - יש צורך באיזון", הדגיש.

הנגיד הציע לקבוע יעד עוני אבסולוטי. "כדאי לקבוע יעד ולהוריד כל שנה את מספר האנשים שאין להם מספיק כסף כדי לעבור את היעד הזה. עד עכשיו לא עשינו זאת כי עסוקים בנתונים". פישר הבהיר כי חשוב להקטין את העוני במדינת ישראל, אבל יש לחשוב גם על אופק ארוך יותר ביחס לעוני.

בסקירה על מצב המשק בתקופת מלחמת לבנון השנייה, אמר הנגיד כי, "בתחילת מלחמת לבנון השנייה, אזרחים ישראלים הביאו את הכסף הביתה, בניגוד למה שקרה בעבר, אז הבריחו את הכסף החוצה. הדבר הוכיח שהיה להם אמון במשק וזה סימן טוב". פישר הוסיף כי המשקיעים הזרים לא יצאו החוצה בכמויות גדולות בזמן המלחמה. "בסוף המלחמה, המשקיעים הזרים עמדו פחות או יותר ברמת ההשקעות שלהם טרום המלחמה.

הצמיחה במשק תרד ב-0.8%

עוד אמר פישר כי בימים הראשונים של המלחמה היה פיחות של 3% בשער השקל, שהוא הגדול ביותר מאז המשבר הרוסי בשנת 1998. "הדולר הגיע ל-4.54 שקלים ואחר כך התחיל השקל לחזור לרמה שהגענו אליה לפני המלחמה. מאז היו זעזועים קטנים בערך השקל ובימים האחרונים היה יסוף שהביא את השקל לרמה של 4.32 שקל".

על הבורסה אמר פישר, כי גם היא הפגינה יציבות בתקופת המלחמה. בתחילת המלחמה היתה ירידה חדה של 8% בבורסה, אך לאחר מכן היא התחילה לעלות. "עד אתמול", ציין פישר, "הבורסה הגיעה כמעט לרמה שבה היתה לפני המלחמה. המצב בתל אביב יציב ביחס לבורסות דומות בעולם".

הנגיד העריך כי הצמיחה במשק תרד בשנת 2006 ב-0.8% בעקבות המלחמה ותגיע ל-4.6%. זאת, לעומת תחזית מוקדמת לפני המלחמה לצמיחה של 5.4%. מדובר בירידה של 4.7 מיליארד שקל בתוצר המקומי הגולמי. לגבי שנת 2007, העריך הנגיד כי התוצר המקומי הגולמי יעלה ב-4%, לעומת תחזית צמיחה של 3.8%, שגובשה במשרד באוצר. להערכתו, בשנה הבאה צפויה התייצבות במצב הבטחוני באזור הצפון, צמיחה של הסחר העולמי בשיעור של 7.5% והגדלת ההוצאה הבטחונית בשנים 2007 ו-2008.

עוד ציין פישר, כי בשנת 2007 תהיה תוספת לתקציב הביטחון, עלייה זמנית בהוצאות הממשלה מ-1.7% ל-3.3% - לעומת 2006 - לצורך מימון הוצאות הביטחון וסיוע נוסף לאיזורים שנפגעו. פער זמני זה מוסבר במלואו על ידי המלחמה. לדברי הנגיד, "המשק צריך להיות במצב חזק כדי לעמוד בפני הזעזוע הבא. העובדה שהצלחנו לשמור על היציבות במשך המלחמה הזו, היא תוצאה של המדיניות שהונהגה עד תחילת המלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully