וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקה בהיקף של מאות מיליוני דולר: פייזר תרכוש זכויות על גן שגילתה QBI

גיא גרימלנד

26.9.2006 / 16:45

ד"ר דני צור, מנכ"ל QBI: "זו העסקה הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם בתעשיית הביו-טק הישראלית"



"זו העסקה הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם בתעשיית הביו-טק הישראלית", כך מצהיר ד"ר דני צור, מנכ"ל חברת QBI הישראלית, בעקבות עסקת הענק עליה חתמה החברה עם ענקית התרופות האמריקנית פייזר. במסגרת ההסכם בין השתיים רכשה פייזר רשיון שיווק בלעדי לגן RTP-801i שגילתה חברת QBI. היקף העסקה מוערך במאות מיליוני דולר. החברה הישראלית תקבל את הכסף לפי אבני דרך שנקבעו, בטווח של שנתיים-שלוש.



הסיפור המעניין שעומד מאחורי QBI הוא שהמשקיע הגדול בחברה הוא לארי אליסון, המייסד והנשיא של חברת אורקל העולמית. בחברה הושקעו עד כה כ-150 מיליון דולר. אליסון הוא בעל השליטה העיקרי בחברה, והוא מחזיק פחות מכ-50% בחברה.



משקיעים נוספים בחברה הן החברות היפאניות מיצובישי-טוקיו פארמסוטיקלס, קבוצת מיצובישי פארמה, טאישו פארמסוטיקל וכן פרופ' יהושע רדלברג, חתן פרס נובל, וד"ר ג'וזף רובנפלד, שייסד את אמג'ן.



"איננו יכולים לחשוף נתונים כספיים על העסקה, אך זו עסקה גדולה מאוד. בכדי להבין את גודלה, צריך להבין ששילמנו תמלוגים בהיקף של 95 מיליון דולר לחברת Atugen AG עבור רכישת רשיון לתרופה שפיתחה, כמו גם תשלומים לחברת Alnylam עבור פיתוח אחר. על סמך רכישת הרשיונות הללו פיתחנו את התרופה שלנו למניעת עיוורון. זו עסקה של מאות מיליוני דולר", מבהיר ד"ר דניאל צור.



QBI גילתה גן המעורב בהתפתחות פתולוגית של כלי דם המזרזים את ניוון הרשתית בעין הקשור לגיל (Age related Macular Degeneration - AMD). ניוון מקולרי גילי (AMD) הוא הגורם המוביל להיווצרות עיוורון בעולם המפותח, והוא פוגע בלמעלה מ-15 מיליון אמריקנים מעל גיל 50. מטרת הגן RTP-801i היא למנוע את ה-AMD הניאו-ווסקולארי ה"רטוב", שהוא צורת מחלת ה-AMD ההרסנית ביותר, הנגרמת כתוצאה מגדילה פתולוגית של רשת כלי דם מתחת לרשתית. כלי דם אלה נוטים לדלוף, ולכן נוצרת הצטברות של נוזל ודם מתחת או בתוך הקרנית. הצטברות זו מובילה לאובדן חדות הראייה.



"למרות ההתפתחויות במחקר ונגישותן של שיטות טיפול חדשות, עדיין יש צורך בגישות חדשות לשיפור איכות חייהם של חולי ניוון מקולרי גילי", אמר מייקל מק'קיי (Ph.d), סגן מנהל בכיר בחטיבת המחקר והטכנולוגייה בפייזר.



פייזר תפתח תרופה על בסיס הגן שזיהתה QBI. פייזר תטפל בעיוורון שנוצר באמצעות חסימת פעילות הגן RTP-801i. בשלב זה הפיתוח התרופתי למחלת העיוורון הוא בשלבים קליניים ראשונים. פייזר רוכשת למעשה את הקניין הרוחני בפיתוח התרופה (IP) והיא תפתח אותה יחד עם QBI. לאחר מכן, כשיסתיימו הניסויים הקליניים - היא גם תפיץ ותמכור אותה בעולם. לפייזר יש כבר תרופה למחלת העיוורון הנ"ל, כך גם לחברת ג'ננטק, אך לדברי ד"ר צור התרופה הנוכחית טובה ואפקטיווית יותר. "אין חברות רבות בתעשיית הביו-טק הישראלית, בדומה ל-QBI, שמפתחות תרופות החל משלב גילוי הגן", מסביר ד"ר צור.



ל-QBI קווי מוצרים של תרופות למחלות שונות, כולן בשלבים קליניים שונים. בין היתר מדובר בתרופה לריפוי מחלת הסוכרת ובתרופות למחלת הסרטן. החברה מונה כ-120 עד 130 עובדים. היא ממוקמת בפארק המדע בנס ציונה ואין לה מכירות בשלב זה. עם זאת, יש לה הסכמים רבים עם חברות פארמה יפאניות. בעבר היא פיטרה עשרות עובדים. ד"ר צור מציין כי הפיטורים לא נבעו מקשיים, אלא מתהליך מעבר של החברה מהתמקדות במחקר לפיתוח תרופות. לחברה משרדים בארה"ב וביפאן. פעילות המו"פ של החברה מתבצעת בישראל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully