וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבעון שלישי עלוב לשוק ההנפקות הציבוריות

שרון שפורר

27.9.2006 / 17:09

כך מסקירת תמיר פישמן. רק 3 הנפקות של מניות היו ברבעון והיתר - באג"ח

סיכום הרבעון השני של השנה בשוק החיתום זכה לכותרת "האם יצא האוויר מהבועה?". הרבעון השלישי, כך נדמה, כבר אינו נושא עמו את סימן השאלה ואפשר לקבוע - "האוויר אכן יצא מהבועה".

האשמה נעוצה כמובן במצב הבטחוני אבל גם בפופולריות של ההנפקות הפרטיות על חשבון הציבוריות, שצברה תאוצה ברבעון זה ואילו נראה כי עתידה לשכוך ברבעון הקרוב בשל ייקור הנפקות מסוג זה בשל העלאת שיעורי הריבית.

כמדי רבעון, סיכמו בתמיר פישמן את הנעשה בשוק הההנפקות לציבור. הסקירה שהגיעה לידי TheMarker מצביעה על כך שגם ברבעון החולף הגדילה פועלים אי.בי.אי את נתח השוק שלה עם הובלת 10 מבין כ-28 ההנפקות בשוק, בגיוס של 1.4 מיליארד שקל מתוך כ-4.3 מיליארד שקל שגויסו ברבעון זה (ובכלל זה גם הנפקת ענק של 900 מיליון שקל ברבוע כחול נדל"ן). מאידך, הובילה פועלים אי.בי.אי גם את רשימת התשואות הגרועות הן ביום הראשון לאחר ההנפקה והן בתשואה מאז ההנפקה.

את התשואות ניתן לחשב במספר דרכים ובהן גם תשואה על החבילה מאז ההנפקה שנעדרת מהסקירה של תמיר פישמן ויש שמעדיפים להבליט אותה דווקא או להבליט דרך אחרת של חישוב תשואות. אנחנו בחרנו להוציא מהסקירה דווקא את הנתון של התשואה מאז יום ההנפקה - שמייצג בעינינו בצורה הטובה ביותר את שעלה בגורל ההנפקה.

ההנפקות הכוללות לציבור ברבעון השלישי של השנה הסתכמו בכ-4.3 מיליארד שקל (ובכלל זה הנפקות עם הפצה או ייעוץ שהסתכמו בכמיליארד שקל ואינן כוללות חיתום של ממש).

לפי הסקירה של תמיר פישמן, מבחינת מספר ההנפקות, אחרי אי.בי.אי של צלניר ואליאב בר דוד ניצבת במקום השני כלל פיננסים חיתום, בהובלת צחי סולטן עם 7 הנפקות, ואחריה לידר שוקי הון עם 4 הנפקות. הבינ"ל והראל הובילו שתי הנפקות ואיפקס בניהול אהרון סמרה הובילה הנפקה אחת וכך גם תמיר פישמן.

הנפקות האקוויטי כללו את ביוקנסל, שהובילה כלל חיתום והניבה תשואה שלילית של 9.3%, ואת גילץ, שהובילה פועלים אי.בי.אי עם תשואה שלילית של 11.1%.

בהנפקות החוב התשואות נעו מיום ההנפקה בין 3.13% בהנפקה המוצלחת ביותר של טראס, שהובילה איפקס באג"ח, לבין תשואה שלילית של 5.2% בהנפקת מניות ואג"ח של בוני התיכון בהובלת פועלים אי.בי.אי. רק 16 הנפקות מבין ה-28 הניבו למשקיעים, מבחינת תשואה מיום ההנפקה, תשואה חיובית. עם זאת, סייג נוסף לכך היא העובדה שהמשקיעים המוסדיים מקבלים עמלות חיתום הפצה ועוד עמלות יצירתיות שונות ומשונות, כך שלמעשה ייתכן שעבורם חלק מההנפקות הניבו תשואה חיובית.

הנתונים של תמיר פישמן טומנים בחובם כמה דרמות משמעותיות ברבעון החולף. למשל, אי אפשר למצוא את לאומי ושות' בקונסורציום חתמים של אף הנפקה, כשלפני כשנתיים בלבד נאסר עליה לשתף פעולה עם פועלים אי.בי.אי משום שיחדיו הן שלטו על השוק. מצד שני, סיפרו באחרונה רינה הורנשטיין וקובי סיט, מנהלי לאומי ושות', כי ברבעון החולף הם ניהלו הנפקות פרטיות בכ-4 מיליארד שקל וברבעון הקרוב הם עתידים לשוב גם למגרש הציבורי עם הנפקות בצנרת.

בין החתמים ניתן למצוא גם שחקנים חדשים כמו אפריקה חיתום ואנליסט, למשל, המנוהלת על ידי מאיר דלאל, שעזב בחודש מאי החולף את חברת החיתום של בנק לאומי.

בימים אלו הסקירה של בית ההשקעות מסיימת סיבוב בין גופי החיתום השונים במטרה לקבל את השגותיהם של אלו בשוק התחרותי כל כך, שכן מדובר במספרים הנתונים למניפולציה אדירה אשר אפשר להציג אותם בדרכים רבות. ראיה לכך אפשר למצוא בהודעה לעיתונות ובנתונים שאספו בחברת החיתום פועלים אי.בי.אי, אשר שונים באופן מהותי מהסקירה של תמיר פישמן גם בשל התייחסות שונה לתקופה הנמדדת אבל גם בשל דרכי חישוב שונות. זו הסיבה בעטיה כמעט שאין חתם שמביע את שביעות רצונו מהסקירה של תמיר פישמן ודומה כי לא משנה מה יעשה דובי ססובר שעורך את הסקירה - הוא יזכה לקיתונות של זעם מצד גוף זה או אחר.

השגות אפשריות על סקירת תמיר פישמן יכולות לכלול את העובדה שלא כללה את הנפקת טאואר, משום שזו התקיימה ביום האחרון של הרבעון השני, ומאידך, היא גם לא הופיעה ברבעון השני; העובדה שכללו גם ייעוץ וליווי ולא רק חיתום נטו; העובדה שלא חישבה גם עמלות הפצה והתחייבות שיכולות לשנות את תמונת התשואות ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully