וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר שלושה חודשים אין דירקטוריון לרכבת ישראל; יו"ר חסר כבר ממאי

שרון קדמי

28.9.2006 / 10:02

גורמים ממשלתיים: "בסקטור הפרטי, חברה עם תקציב של מיליארד דולר בשנה לא היתה שורדת"



שלושה חודשים עברו מאז התכנס בפעם האחרונה דירקטוריון רכבת ישראל, חברה ממשלתית שתקציבה מגיע ליותר מ-4 מיליארד שקל בשנה. מאז הישיבה האחרונה, שהתקיימה בסוף יוני, אין לדירקטוריון קוורום מספק להתכנסות: מחלוקת בין שרי התחבורה והאוצר, באשר למינוי יו"ר דירקטוריון חדש, השביתה את הישיבות והדיונים בצוות ההנהגה של הרכבת.



הרכבת פועלת ללא יו"ר מאז סיום כהונתו של משה ליאון במאי, ובהרכב דירקטוריון מצומצם של 6 חברים, כמתחייב בחוק החברות, למרות שתקנון הרכבת מחייב הרכב של 11 חברים, כולל יו"ר. ואולם בראשית יולי סיימו שתי חברות דירקטוריון את כהונתן, כך שנותרו ארבעה דירקטורים בלבד - מה שעל פי חוק, אינו מתיר את כינוס הדירקטוריון.



הממונים על איוש דירקטוריון הרכבת, שרי האוצר והתחבורה, נתונים במחלוקת לגבי מינוי היו"ר - ולכן, עד עתה לא התמנו יו"ר וחברי דירקטוריון חדשים. שמותיהם של ארבעה מועמדים, שניים מכל משרד, כבר הועברו לוועדה לבחינת מינויים בשירות הציבורי בראשות השופטת טניה שפניץ, אך מכיוון שכל שר מסרב להעניק את אישורו להצעת המשרד המתנגד, בינתיים לא ניתן תוקף לאף מינוי.



בלשכת שר התחבורה, שאול מופז, ציינו כי השר חתם על מועמדותם של ארבעה דירקטורים וכן של המועמדת שלו לתפקיד היו"ר, רחל זכאי נוימן, אך המינויים לא קיבלו תוקף בשל העדר חתימתו של שר האוצר. אברהם הירשזון, מצדו, מקדם את מועמדותה של היועצת המשפטית של משרד האוצר, ימימה מזוז.



רשות החברות הממשלתיות התריעה על הבעיה כמה פעמים, האחרונה שבהן במכתב שנשלח לפני כשבוע - בו נידון השיתוק של פעולות הדירקטוריון מאז יולי. הרשות ציינה כי הבעיה הועברה לטיפול השרים הממונים, רשות החברות ומבקר המדינה, ועליה להיפתר מיידית.



במכתב, שהגיע לידי TheMarker, נכתב כי "ישנם נושאים רבים הדורשים את מעורבות הדירקטוריון בפיקוח על החברה: תקן לעובדי החברה, שינויים ארגוניים המצריכים מעקב, תוכניות ביטוח ופיתוח בהיקף של כ-20 מיליארד שקל, תקציב החברה ל-2007 ואישור דו"חות כספיים ל-2004 ו-2005".



גורמים במשרדי הממשלה מתחו ביקורת חריפה על ההתנהלות, באומרם כי לא ייתכן שחברה בסדר גודל שכזה תתנהל ללא פיקוח צמוד של דירקטוריון. "חברה עם תקציב של כמעט מיליארד דולר בשנה בסקטור הפרטי לא היתה שורדת יום ללא מועצת מנהלים. לא יעלה על הדעת שהמדינה תנהג בצורה חסרת אחריות שכזו", ציינו.



מרשות החברות הממשלתיות נמסר בתגובה, כי "נכון להיום מונה דירקטוריון רכבת ישראל ארבעה חברים, מתוך מקסימום של 11. הרכב הדירקטורים: איש ציבור אחד, עובד מדינה אחד ושני נציגים מטעם העובדים. החל מיולי 2006 דירקטוריון החברה לא התכנס, עקב העדר מניין חוקי של דירקטורים. בחברה לא מכהן יו"ר דירקטוריון מאז אפריל 2006. מועמדותם של שני דירקטורים, עובדי מדינה, נמצאת בתהליכי אישור שונים".



תגובת לשכתו של הירשזון לא התקבלה עד סגירת הגיליון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully