וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשון לציון 2030: עיר נמל ותיירות, שתהיה מטרופולין המשנה של תל אביב

אריק מירובסקי

28.9.2006 / 10:13

החזון של ראש עיריית ראשון לציון פורסם בתקופה שבה נראה כי הצמיחה המהירה של העיר בשנות ה-90 נבלמה



ראשון לציון תהיה העיר השלישית בגודלה בישראל, מרכז מטרופוליני של המרחב ממודיעין דרך רחובות ונס ציונה במזרח, חולון ובת ים בצפון ועד לאשקלון בדרום; עיר נמל ותיירות שתספק עבודה לכל תושביה - זה החזון של ראש עיריית ראשון לציון, מאיר ניצן, לשנת 2030.



החזון שפורסם באחרונה בחוברת, מגיע בתקופה שבה נראה כי הצמיחה המהירה של העיר בשנות ה-90 נבלמה. מרכז ראשון לציון התיישן במהירות, ומרבית הדירות שבו אינן אטרקטיוויות לאוכלוסיות צעירות. מחיריהן של השכונות במערב, שנחשבו למודל של חיקוי בשנים האחרונות, האמירו מאוד.



בנוסף התפתחה בתקופה האחרונה תחרות גדולה לראשון לציון מצד נס ציונה ורחובות, המציעות לזוגות צעירים דירות חדשות במחירים נמוכים הרבה יותר. אנשי נדל"ן הפועלים בעיר מתלוננים כי הבנייה בעיר פחתה משמעותית. בתחזית שערך מגזין



TheMarker לפני כחודשיים על השקעות הנדל"ן הטובות לתקופה הקרובה, נכלל רק משולש ז'בוטינסקי בראשון לציון בתחזית לעליית מחירים של כ-5% עד 2008.



למרות זאת, ניצן סבור כי בטווח הארוך תעבור ראשון לציון את חיפה במספר תושביה ותגיע ב-2030 ל-366 אלף תושבים. לכן הגה תוכנית שמטרתה לחזק את העיר, במיוחד מהבחינה הכלכלית, ולהגדיל משמעותית את מספר מקומות העבודה שיש בה.



בעזרת המתכננים אדם מזור, אלי פירשט וטומי לייטרסדרוף, הכלכלן עזרא סדן ואחרים עיצב ניצן את חזונו המורכב מכמה יעדים: איכות חיים גבוהה, שמירה על ערך הדירות, הפיכתה למטרופולין משני לתל אביב עם הפנים דרומה וניהול יעיל. ראשון לציון, נקבע, תהיה עיר טובה לכל הגילאים ולכל המשפחה "כך שאדם יוכל להיוולד בעיר ולמות בה".



כדי לתרגם את העקרונות למעשים מתכנן ניצן את דירות העתיד בעירו: 20% מהדירות יהיו בשטח של פחות מ-100 מ"ר, 20% יותר מ-140 מ"ר ו-60% בשטח של 140-100 מ"ר. השכונות יהיו בגדלים של 5,000-2,000 יחידות דיור והן יוקמו לפי תמהיל של 20% צמודי קרקע, 40% בגבהים של 10-4 קומות ו-40% במגדלים של יותר מ-10 קומות.



כמו כן תתמרץ העירייה פעילות של ההתחדשות עירונית בלב העיר ופרויקטים של עיבוי-פינוי ופינוי-בינוי בשכונות ישנות. יבוצעו גם עבודות חיזוק מבנים שאינם עומדים בתקני רעידות האדמה.



לשם הגדלת את התעסוקה בעירו והפיכתה למרכז מטרופוליני משני לתל אביב, מתכנן ניצן להקים אזורי היי-טק לאורך כביש 4 וכן מוסדות תרבות, מרכזי מסחר ומרכזי בילוי ונופש. יוקמו רצועת מלונות בחוף הים, שבשלב ראשון תגיע ל-1,400 חדרים, ופארק נופש בדרום העיר סמוך לשפד"ן.



בין היתר מעוניין ניצן, כאמור, להקים נמל שלישי בישראל לחוף הים התיכון. "מתוך שיחות שניהלנו עם רשות הנמלים למדתי שבאמצע המאה ה-21 ייווצר הצורך בהקמת נמל נוסף בחופי הים התיכון", כתב בחוברת החזון. בתשובה לשאלה טען כי באותה תקופה עתודות נמל אשדוד לא יספיקו לספק את צורכי הים של ישראל.



אפשר להניח כי התגובות לחזון יהיו ביקורתיות - בעיקר מצד רשויות מקומיות שכנות. אין בחוברת כל התייחסות אליהן, ואלמנטים הכלולים בחזון עלולים לפגוע בהתפתחויות ערים כמו אשדוד, רחובות ומודיעין. בעיה נוספת היא שהחזון אינו תואם את תוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35. זו מבוססת על תוכנית האב ישראל 2020, ואילו ניצן הולך קדימה ומביא תחזיות ויעדים ל-2030.



ניצן (74) מספר כי הוא מעוניין לממש את החלק הראשון של חזונו. בדעתו להתמודד על תפקיד ראש העירייה גם בבחירות של 2008 ולכהן עד 2013.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully