וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד הפורום החברתי העולמי, החלופה החברתית לוועידת דאבוס, זכה בפרס נובל האלטרנטיווי

נמרוד הלפרן

29.9.2006 / 17:46

ועדת הפרס: צ'יקו ויטקר פריירה מברזיל פעל לקידום גלובליזציה חלופית והראה כי "עולם אחר הוא אפשרי"



הפעיל החברתי הברזילאי צ'יקו ויטקר פריירה, מייסד הפורום החברתי העולמי (WSF) - כינוס עולמי של ארגונים חברתיים וסביבתיים הנערך מדי שנה בעיר פורטו אלגרה בברזיל כחלופה לוועידת הפורום הכלכלי העולמי (WEF) בעיירת הסקי דאבוס בשווייץ - הוכרז כאחד הזוכים ב"פרס הקיום הנכון", הידוע כפרס נובל האלטרנטיווי לשנת 2006. כך הודיעה אתמול ועדת הפרס בשטוקהולם.



פריירה זכה בפרס "בגין הקדשת חייו לעבודה למען צדק חברתי אשר חיזקה את הדמוקרטיה בברזיל וסייעה ללידתו של הפורום החברתי העולמי, אשר הראה כי 'עולם אחר הוא אפשרי'", נכתב בהחלטת ועדת הפרס. "הענקת הפרס מבציעה על כך שהעבודה שנעשית סביב הפורום החברתי העולמי היא חיונית, ומעודד אותי ואחרים להמשיך בעבודה זו", אמר פריירה לסוכנות הידיעות IPS.



הכינוס הראשון של הפורום החברתי העולמי, המאגד תחתיו אלפי ארגונים המבקשים לקדם מודל גלובליזציה חלופי מכ-120 מדינות, נערך בשנת 2001 בעיר פורטו אלגרה בברזיל. בשנת 2006 נערך הפורום במספר ערים בעולם, בהן קראקס בונצואלה, במאקו במאלי, וקראצ'י בפקיסטן.



הפורום נולד בהמשך ובמקביל להפגנות הענק שהתקיימו בשנים האחרונות לצד ועידות של ארגונים כמו קרן המטבע הבינלאומית (IMF), הבנק העולמי וארגון הסחר העולמי (WTO) במקומות כמו סיאטל, פראג וגנואה.



מפגשי הפורום החברתי העולמי עוסקים במגוון רחב של נושאים, החל מחופש מידע וגיוון תרבותי, דרך עצמאות כלכלית קהילתית ובלימת ההפרטה של נכסים לאומיים, וכלה ברפורמות בחלוקת אדמות, זכויות אדם, עוני ושינויים אקלימיים.



צורת הארגון של מפגש הפורום החברתי העולמי, המבקש לגבש סדר יום חלופי לזה של ועידת דאבוס, ממחישה את האלטרנטיווה שהוא מבקש לייצג. כך למשל, אתר האינטרנט הרשמי של הוועידה פועל על שפת php המבוססת על קוד פתוח.



דוגמה נוספת לגישה הייחודית של הפורום לסוגיות של קניין רוחני וזכויות יוצרים היא פרויקט קריאייטיב קומונס (Creative Commons) שנועד לספק מסגרת אלטרנטיווית וגמישה יותר לחוקי זכויות היוצרים והקניין הרוחני הנוכחיים. הפרויקט מפעיל מערכת המגדירה זכויות יוצרים על אתרי אינטרנט, תוכנות, מוסיקה, סרטים ויצירות ספרותיות. כך, למשל, יכול יוצר למנוע שימוש מסחרי ביצירתו, אולם בה בעת להתיר את השימוש בה שלא למטרות רווח.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully