וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי ועדת וינוגרד מבהירים: קיימנו שיחות רקע לקביעת מתווה הבדיקה

Nfc/ניר יהב

29.9.2006 / 20:57

זאת בעקבות הביקורת שהופנתה כלפי חברי הוועדה על כך שנפגשו ל"שיחות רקע" עם אולמרט ופרץ



ועדת וינוגרד החוקרת את אירועי מלחמת לבנון השנייה, פירסמה הבהרות בעקבות הביקורת הקשה שהופנתה כלפיה, על-כך שחבריה נפגשו לשיחות רקע אתמול עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ועם שר הביטחון, עמיר פרץ. בהודעתה מסבירה הוועדה מדוע קויימו הפגישות ומה יהיו תחומי הבדיקה. "אין הליך של ירידה לחקר האמת שאינו כולל בתחילתו הליך של בירור ראשוני", מסבירים חברי הוועדה. "זה התהליך אותו ביצעה הוועדה בשלב הראשון". בהודעתה רומזת הוועדה, בנוסף, כי היא עומדת לבדוק את תפישת הביטחון שהיתה קיימת "משך שנים ארוכות".



במסמך נמסר, כי לאור ההתעניינות הרבה בציבור, הוועדה מבקשת לעשות את מלאכתה בצורה הטובה ביותר על ידי דיווח על דרכי עבודתה. חברי הוועדה מתייחסים לאופן הבדיקה ולתהליכים שבהם ינקטו ומבהירים: "הרגישות של נושאי הבדיקה מחייבת קיומם של תנאים נאותים של אבטחת מידע ובחינה יסודית של סיווג ביטחוני וניגוד עניינים של מועמדים להשתתף בעבודת הוועדה. תהליכים אלה לוקחים זמן".



במסמך נמסר גם, כי בשל רצונה להתחיל לעבודה, היא החלה לעסוק במה שניתן היה לעסוק בו בתנאים אלה. "תחום הבדיקה של הוועדה מתרכז אומנם באירועים הקשורים למערכה בלבנון בקיץ 2006, אולם הבדיקה מעלה שאלות הנוגעות הן למדיניות הביטחון ותפישת הביטחון של ישראל משך שנים ארוכות, והן לסוגיות יסוד בהתנהלות של המדינה והחברה", נמסר אודות תחומי בדיקתה של הוועדה.



"ניסיון לקבוע ממצאי אמת לגבי ההתרחשויות"



עקב הביקורת, מנסים חברי הוועדה להסביר את מטרת שיחות הרקע, ומציינים כי הוחלט לקיים אותן עם מקבלי ההחלטות הנוכחיים המרכזיים על מנת לקבל מהם תמונה כללית שתאפשר מיקוד ואיתור של נושאי הליבה.



"שיחות רקע אלה התקיימו אצל מקבלי ההחלטות מפני שלוועדה אין בשלב זה משרדים בהם היא יכולה לקיים את פגישותיה (משרדים אלה יועמדו לרשותה רק בעוד מספר ימים)", כך נמסר במסמך. "מטרתן אינה לברר אמת או לחקור, אלא למפות את תחום הבדיקה על-מנת לקבוע את הדרך הטובה ביותר להבנות את המשך הבדיקה".



עוד מוסרים חברי הוועדה, כי הוועדה "בוחנת את ההתרחשויות על מנת להגיע לממצאים ולמסקנות. לא סביר היה כי תקבל החלטה לגבי מתווה הבדיקה בלי לקבל את תמונת המצב ישירות מפי מקבלי ההחלטות העיקריים המכהנים כיום".



רק על בסיס שיחות הרקע, מציינים חברי הוועדה, תקבע הוועדה את דרך הבדיקה ואת מיקודה. על סמך החומר שייאסף על-ידי עוזרי הוועדה, היא תבחן את חומרי הרקע הנדרשים על מנת להגיע לשלב השני של עבודתה - שלב החקירה הממוקדת. "בשלב זה יוזמנו אנשים שונים, כאלה המכהנים בתפקידי מפתח, כולל ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ואחרים, ושמיעתם תיעשה בניסיון לקבוע ממצאי אמת לגבי ההתרחשויות".



"מעתה יהיה קשר עם התקשורת"



עוד נמסר כי בין השאר יוזמנו אנשים רבים שברור כי אין להם כל אחריות אישית למה שנעשה וכי עדויות אלה תתועדנה. עדויות שניתן יהיה לקיים אותם בפומבי בלי חשש לפגיעה בבטחון המדינה תנוהלנה כישיבות פומביות



"רק לאחר בדיקה זו תוכל הוועדה להחליט איך לנהוג בשאלת האחריות האישית לתקלות שהתגלו של מקבלי החלטות או ממלאי תפקידים בדרג הצבאי או המדיני, בהווה או בעבר. וכן לאחר הבדיקה, תוכל הוועדה לקבוע את המתודה לעיצוב המלצות שיפור לעתיד", מסרו חברי הוועדה.



חברי הוועדה מתייחסים לאלו הסבורים כי אין צורך בקיומה ולאלו המבקרים אותה על חוסר האובייקטיביות שלה: "הוועדה ערה כמובן לכך שיש בציבור הסבורים כי אין כלל צורך בחקירה, שכן העובדות כבר התבררו והאחריות כבר היתה צריכה להילקח. הוועדה מונתה על סמך הנחות אחרות. תפקיד הוועדה להגיע למסקנותיה רק לאחר חקירה ובדיקה. מועלית בתקשורת גם טענה נוספת - ומנוגדת - כי דרך עבודתה של הוועדה עד עתה מראה על כפיפות למקבלי ההחלטות ולכן מונעת ממנה לרדת לחקר האמת. לוועדה נראה כי הביקורת בנויה על אי הבנה של מהות עבודתה של וועדת בדיקה. הוועדה תפעל ללא מורא וללא משוא פנים".



עוד מסרו חברי הוועדה, כי הסידורים הטכניים הנדרשים לעבודת הוועדה כמעט הושלמו וכי מעתה תוכל הוועדה לקיים קשר סדיר ומקצועי עם אמצעי התקשורת.



כתב המינוי של ועדת וינוגרד



הוועדה מונתה על-ידי הממשלה ב 17 לספטמבר 2006. כתב המינוי שלה קובע:



הוועדה תבדוק ותקבע ממצאים ומסקנות וכן תגיש המלצות ככל שתמצא לנכון, בנוגע לדרג המדיני ולמערכת הביטחון בכל הנוגע למכלול ההיבטים של המערכה בצפון שהחלה ביום 12.7.2006 בנושאים הבאים:



הדרג המדיני:



הוועדה תבדוק ותקבע ממצאים ומסקנות באשר להתנהלות הדרג המדיני בכל הנוגע לניהול המערכה בצפון, שהחלה בפועל ביום 12.7.2006 מן ההיבט המדיני, הצבאי והאזרחי -
הוועדה תתייחס כפי שתמצא לנכון, גם להתנהלות הדרג המדיני בכל הנוגע להיערכות ולמוכנות לקראת אירועי לחימה ותרחישי איום מאז החל ארגון החיזבאללה להתבצר על גבול הצפון.



מערכת הביטחון



הוועדה תבדוק ותקבע ממצאים ומסקנות וכן תגיש המלצות ככל שתמצא לנכון, באשר להיערכות ולהתנהלות מערכת הביטחון בכל הנוגע למערכה בצפון (שהחלה בפועל ביום 12.7.2006), לרבות בתחומים ובנושאים כדלקמן:
(1) היערכות ומוכנות מערכת הביטחון מול האיום מלבנון : לרבות היערכות מודיעינית ובניית הכוח והכנתו מול תרחישי האיום השונים.



(2) ניהול הלחימה, הפעלת הכוחות ובכללם פיקוד העורף, והמערכים המסייעים והתומכים במהלך הלחימה, לרבות תהליכי קבלת ההחלטות, החל ממועד אירוע חטיפת החיילים ביום 12.7.2006 ועד למועד כניסת הפסקת האש לתוקף ביום 14.8.2006.



הוועדה תגיש את ממצאיה ומסקנותיה, וכן המלצות ככל שתמצא לנכון, לרבות באשר לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות בעתיד של הדרג המדיני ושל ראשי מערכת הביטחון, ובכלל זה החומרים והייעוץ הניתנים לגורמים הנ"ל.



הידיעה פורסמה במקור באתר Nfc


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully