וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה לבטל חובת הנזילות לבנקים לפקדונות מעל חצי שנה

הארץ

6.8.2001 / 9:09

הביטול יאפשר לבנקים להעלות את הריבית; ההמלצה עברה למשרד האוצר, והיא נמצאת כיום בהליך חקיקה בוועדות הכנסת

מאת עמית שרביט

בנק ישראל המליץ לבטל את חובת הנזילות שלה מחויבים הבנקים על פיקדונות של הציבור לתקופה של יותר מחצי שנה; ההמלצה עברה למשרד האוצר, והיא נמצאת כיום בהליך חקיקה בוועדות הכנסת.

לפי המלצות בנק ישראל, הבנקים לא ייאלצו להפקיד כסף בבנק ישראל בשל חובת הנזילות - מעין קנס מוניטרי המשמש להבטחת תשלום הפיקדונות בעת משבר - על פיקדונות לתקופה של יותר מחצי שנה. כלומר, לאחר שההוראה תתקבל על ידי המשרדים הרלוונטיים, יוכלו הבנקים להעלות את הריבית על פיקדונות לתקופה של חצי שנה עד שנה בשברי אחוזים.

בנק ישראל לא שילם לבנקים ריבית על ההפרשות המדוברות. לפיכך, כשתעבור התקנה החדשה יוזלו העלויות של הבנקים לגבי פיקדונות אלה.

עד כה הבנקים היו מחוייבים להפקיד שיעור מסויים מכל פיקדון שגייסו מהציבור לטובת חובת נזילות. הבנקים מחוייבים להפריש 6% לטובת חובת הנזילות בפיקדון לתקופה של עד חודש.

כמו כן, הבנקים היו מחויבים להפריש 3% לטובת פיקדון לתקופה של בין חודש לשנה. הבנקים לא נידרשו להפריש לטובת פיקדון שגוייס מהציבור לתקופה של מעל שנה. על פי ההצעה, הבנקים יפרישו 6% לפיקדונות לתקופה של עד חודש, ו-3% לפיקדונות לתקופה של בין חודש לחצי שנה. מעל חצי שנה הם לא יחוייבו להפריש.

הרעיון עלה לפני כמה חודשים ואושר על ידי הפיקוח על הבנקים ועל ידי המחלקה המוניטרית בבנק ישראל. מקורות בבנק ישראל אמרו כי מדובר בהשלמתו של צעד כולל לדה-רגולציה בשווקי הכספים בישראל.

בכיר במערכת הבנקאות אמר כי בכך נפתרה חלק מבעיית האפליה שבין הפקדת מט"ח בבנקים זרים בחו"ל לבין האלטרנטיבה של הפקדות בפיקדונות בישראל - בחו"ל יש חובת נזילות מצומצמת יותר, והצורך להבטיח את תשלום הפיקדונות בידי הבנקים בכל מצב מובטח בין השאר באמצעות ביטוח פיקדונות.

לפיכך אין הבנקים מחויבים להפריש לטובת הפיקדונות, ונוצר מצב שבו הפקדת מט"ח בשלוחות הבנקים הישראליים בחו"ל או בנציגויות ובסניפי הבנקים הזרים נושאת ריבית גבוהה יותר לעומת פיקדונות לתקופה זהה בישראל.

כמו כן נמסר, כי הציבור מעדיף פיקדונות לתקופות קצרות של עד שנה, משיקולים של חוסר ודאות לגבי הסמנים המאקרו-כלכליים של המשק. עם זאת, הפיקדונות לתקופה של חצי שנה עד שנה הם חלק קטן מהפיקדונות, ולכן מדובר בהוזלה של שברי אחוזים.

מנהל תחום פיקדונות באחד הבנקים הקטנים אמר כי הורדה זו תאפשר לבנקים הקטנים להתחרות ביתר יעילות ולנסות להוביל צעדים יותר אטרקטיוויים לציבור הלקוחות. כמו כן ניתן יהיה להסיט את ציבור המפקידים לאפיקים של בין חצי שנה לשנה.

כיום ניתן להשיג בבנקים הבינוניים ריבית של 5.75% בפיקדון לתקופה של שלושה חודשים, ו-5.9% לתקופה של ששה חודשים.

המנהל אמר כי אם יהיה פער בין פיקדון לתקופה של שלושה חודשים לבין פיקדון לתקופה של שבעה חודשים, ייתכן שהציבור יעדיף לעבור לפיקדונות יותר ארוכים.

במלים אחרות, לאור השינוי בחובת הנזילות הציבור עשוי להעדיף את הפיקדונות לתקופות של חצי שנה עד שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully