וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פז על סף חתימה להספקת דלקים לרשות הפלסטינית

שרון קדמי

3.10.2006 / 11:12

בערב יום הכיפורים הודיעה דור אלון לבורסה, כי הרשות הפלסטינית תפסיק לרכוש ממנה דלקים וגז החל מראשית 2007


חברת הדלק פז נמצאת על סף חתימה על חוזה עם הרשות הפלסטינית, לפיו פז תזקק עבור הרשות נפט גולמי, כך נודע ל-TheMarker. מדובר בהסכם המתגבש בימים האחרונים, לפיו הרשות תייבא נפט גולמי לבית הזיקוק באשדוד, שרכישתו על ידי פז הושלמה בשבוע שעבר. פז תזקק את הנפט הגולמי ותעביר את התזקיקים לידי הרשות.

פז נכנסת לנעליה של דור-אלון. בערב יום הכיפורים הודיעה דור אלון לבורסה, כי הרשות הפלסטינית תפסיק לרכוש ממנה דלקים וגז החל מראשית שנת 2007. זאת לאחר שדור-אלון סירבה לשפר את תנאי הרכישה שדרשה הרשות. עבור דור-אלון, המספקת את רוב הדלק לרשות הפלסטינית, מדובר בכ-40% מהכנסות החברה. דור-אלון מספקת את הדלק לרשות הפלסטינית מאז 1994. לפני כשנתיים הוארך חוזה האספקה לתקופה של חמש שנים וכיום דור היא הספקית הבלעדית של תזקיקים לרשות. במשק האנרגיה מעריכים כי מדובר באספקה של 1.5 מיליארד שקל לשנה בממוצע.

ל-Themarker נודע, כי הרשות הפלסטינית כבר החלה במו"מ מול פז, אך לא ברור אם חתמה עם אחת מחברות הדלק על הסכם. החברות ניסו בעבר לחדור לתחום חלוקת הדלק והגז לרשות אך ללא הצלחה. כעת הן צפויות להסתער על ההזדמנות. במשק האנרגיה מעריכים כי פז תשקיע מאמצים רבים כדי לזכות באפשרות לספק דלק לרשות, בעיקר אחרי רכישת בית הזיקוק באשדוד.

בחודשים האחרונים התגלעו מספר מחלוקות בין הצדדים, במסגרתן דור-אלון הפסיקה את הזרמת הדלק לרשות בשל אי תשלום חובות בהיקף של מאות מיליוני שקלים, אך בכל פעם ההזרמה חודשה, לאחר שהרשות הסדירה את חובה. על פי הערכות במשק האנרגיה, הסיבה שדור-אלון סירבה לשפר את תנאי המכירה שדרשה הרשות, היתה התנאים החדשים שנדרשו שהיו שונים מהותית מאלה הקיימים.

הדו"חות האחרונים של דור אלון ממשיכים להיות מחמיאים, אך הפסקתו של ההסכם מול הרשות עשוי לשנות את התמונה. ב-2005 רשמה החברה רווח שיא של 858 מיליון שקל - גידול של 556% לעומת 2004. הזינוק ברווח, לצד השיפור בפעילות, מיוחס בעיקר להנפקת אלון USA (רווח של חצי מיליארד שקל) והנפקת דור אלון אנרגיה בתל אביב (רווח של כ-60 מיליון שקל). בעלי המניות בקבוצת אלון הם קבוצת בילסול (37.2%), שמוחזקת על ידי שרגא בירן (80%) ודודי ויסמן (20%) וכן אפריקה ישראל (26.1%). כ-300 תאגידים כלכליים וארגוני קניות של הקיבוצים מחזיקים יחד ב-34.7% משאר המניות.

חברת דור אלון בארה"ב הנסחרת בנאסד"ק היא זו שנותנת את הטון בדו"חות הקבוצה, במיוחד לאור התרחבותה של החברה שם. חטיבת האנרגיה (כולל דור אלון ישראל) תרמה רווח של 198 מיליון שקל ברבעון - 50% יותר מהרווח ברבעון המקביל.

מנכ"ל דור אלון, ישראל יניב אמר בתגובה, כי לאחר שהרשות הפלשתינית דרשה מהחברה לשפר את התנאים בהם היא פועלת מול החברה ודור אלון סירבה, הודיע לה הרשות על סיום ההתקשרות ביניהם. לדברי יניב, גם כך מדובר בעסקה קשה עם רווחיות לא גדולה וכאשר העסק מתחיל להיות לא כלכלי אנחנו בחוץ. המציאות שנוצרה לא אהובה עלינו במיוחד אבל נתמודד עמה". יניב סרב להתייחס להשלכות של סיום ההתקשרות על דו"חות דור אלון, אך אמר שככל דבר, גם להתפתחות הזו קרוב לוודאי שיהיו השלכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully