וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי: בנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.25%

טל לוי

4.10.2006 / 12:26

"אם לא יפחיתו הריבית בקרוב - האינפלציה תרד אל מתחת לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים"

"הריבית המוניטרית לחודש נובמבר צפויה לרדת בשיעור של 0.25%. בבנק ישראל אף עשויים לבחור ולהפחית את הריבית בשיעור גבוה יותר של 0.5%", כך כותבת הבוקר הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות אי.בי.אי, איילת ניר, לאור שני גורמים הלוחצים את האינפלציה במשק כלפי מטה ובשיעור ניכר בחודשים הקרובים - הייסוף החד בשער השקל והירידה החדה במחיר חבית נפט בעולם.

באי.בי.אי. מציינים כי הייסוף בשקל אינו מפתיע, שכן הכוחות הכלכליים הפועלים במשק כיום משפיעים לטובה על חוזקו של השקל. בין כוחות אלו ניתן למנות את העודף בחשבון השוטף במאזן התשלומים, את חולשתו של הדולר בעולם, את הגידול בהשקעות הזרות אל המשק ואת העצירה בהשקעות הישראליות בחו"ל על רקע המשבר שהיה בשווקים המתעוררים במאי.

גורם שני הוא מחיר הנפט אשר, בניגוד להערכות האפוקליפטיות שהסתובבו בשווקים על חבית נפט במחיר 100 דולר או רמה דומה, דווקא צנח בחודשיים האחרונים בכ-26%.

"שתי השפעות אלו לוחצות את מדדי המחירים הקרובים (ספטמבר-אוקטובר) חזק כלפי מטה, אל הטריטוריה השלילית", כותבת ניר. "בעקבות זאת מתעדכנת כלפי מטה גם תחזית האינפלציה לשנה הקרובה. הירידה במחיר הנפט והייסוף במטבע פועלים לריסון האינפלציה מצד ההיצע גם בטווח הארוך יותר, בשל השפעתם על עלות הייצור", היא מוסיפה.

"זו אינה הפחתה נוחה לבנק ישראל", מעריכה ניר, "בבנק היו מעדיפים בוודאי להפחית את הריבית על בסיס האטה בביקושים ולא על בסיס משתנים גלובליים (דולר ונפט) שיכולים להפוך כיוון בכל עת. בנוסף, העיתוי אינו נוח לבנק ? טרם אושר בכנסת תקציב הממשלה לשנת 2007".

אלא שאין ברירה. בקצב הייסוף הנוכחי ובשל רמת מחירי הנפט - מתחת ל-60 דולר לחבית - אם לא יפחיתו הריבית בקרוב, האינפלציה תרד אל מתחת לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים. השגת הגבול התחתון של יעד יציבות המחירים חשובה לנגיד לא פחות מהשגת הגבול העליון של יעד זה.

הריבית בישראל עומדת כיום על 5.5% - פער חיובי של 0.25% על פני הריבית בארה"ב. האם נכון הדבר להוריד ריבית במשק טרם נתקבלה ההחלטה על גובה הריבית בארה"ב? ניר מעריכה שכן. "ברמות שער החליפין והדלק הנוכחיות, אין סיכון גם בהינתן פער ריביות שלילי בין ישראל לארה"ב, ליציבות המחירים בטווח של שנה קדימה, ובין כה וכה, ההסתברות להעלאת ריבית קרובה בארה"ב נמוכה".

באי.בי.אי מזכירים כי בבנק ישראל הדגישו בעבר, כי לא נתקבלה החלטה לקבע את פער הריביות בין ישראל לארה"ב ברמה נתונה. "אם נכון הדבר, ולהערכתנו כך הוא, הרי שהמשתנים המקרו כלכליים כיום תומכים ומאפשרים את צמצום פער הריביות בין המשקים", כותבת ניר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully