וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההתנגדות הרשמית של סין ורוסיה: הושגה הסכמה עקרונית להטלת "סנקציות רכות" על איראן

שלמה שמיר

7.10.2006 / 16:20

בין הסנקציות: מגבלות תנועה על בכירים איראנים בעולם והגבלת סחר בציוד שיכול לשמש בפיתוח גרעיני



מועצת הבטחון תתחיל לדון בשבוע הבא באופן בלתי רשמי בגיבוש נוסח החלטה חדשה בסוגיית הגרעין של איראן שתכלול קרוב לודאי סנקציות, כך מסרו מקורות במרכז האו"ם ל"הארץ". לדבריהם, בישיבת שרי החוץ חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה הושגה הסכמה עקרונית להכין החלטה חדשה שתכלול לראשונה סנקציות על איראן. "מדובר בסנקציות רכות והדרגתיות", אמר אתמול (שישי) ל"הארץ" דיפלומט מערבי בכיר.



לדברי דיפלומטים בניו יורק, למרות עמדן הרשמית של רוסיה וסין המביעות התנגדות לסנקציות על איראן ושהושמעו גם במהלך הישיבה בלונדון - במגעים המתקיימים מאחורי הקלעים, שתי הארצות שלהן זכות ווטו במועצת הבטחון מוכנות לשקול הצעת החלטה שתכלול צעדי עונשין מול איראן שיהיו מוגבלים והפיכים.



הניו יורק טיימס דיווח היום כי בדיונים הצפויים במועצת הבטחון בסוגיית איראן, יידונו סנקציות הכלולות ב"תפריט של עיצומים" שגובש במחלקת המדינה בתחילת השנה הנוכחית. הרשימה כוללת הכרזת אמברגו על עיסקאות רכש עם איראן הכוללות ציוד וחלקי חילוף שניתן להשתמש בהם גם בפיתוח גרעיני. בנוסף, יוטלו הגבלות על תנועות של בכירים איראנים בארצות שונות.



תת שרת החוץ האמריקאי, ניקולס ברנס, אמר אמש (שישי) בתדרוך לכתבים בלונדון כי ברור ש"האיראנים אינם מוכנים להפסיק את פעילות העשרת האורניום בנתנז ועל כן אין לנו אפשרות אחרת מלבד להמשיך בדרך השנייה שדיברנו עליה".



בתשובה לשאלות כתבים אמר ברנס כי ההחלטה האמריקאית הגיעה לפני הדיון בהטלת סנקציות של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה המתנהל כעת בלונדון. ברנס חזר על דברי שרת החוץ הבריטית, מרגרט בקט, שאמרה כי חבילת התמריצים מיוני האחרון "נשארת על השולחן".



אמש טענה בקט בתום כינוס שרי החוץ כי השש טרם הגיעו להחלטה והדיונים ימשכו. עם זאת, בקט הבהירה כי לדבריה, שש המדינות "מאוכזבות ביותר" מסירובה של איראן לקבל את ההצעה "שהיתה מוכיחה לקהילה הבינלאומית שתוכנית הגרעין האיראנית מיועדת למטרות שלום בלבד". בקט הוסיפה כי "כעת נתכנס ונדון בצעדים תחת סעיף 41 של פרק 7 כפי שצוין בהחלטת האו"ם 1696 (ההחלטה הקוראת להפסקת העשרת האורניום)".



"בווינה" אמרה בקט, "הצגנו בפני איראן שתי דרכים. אנו מצרים שאיראן טרם החליטה לבחור בדרך החיובית. נמשיך במאמצינו למצוא פתרון באמצעות משא ומתן".



שר החוץ של רוסיה, סרגיי לוורוב, אמר עם הגעתו אמש לפגישה, כי רוסיה אינה שוללת נקיטה ב"צעדים נוספים" נגד איראן אך קרא להאצת המאמצים הדיפלומטיים לפתירת הסוגייה. לדברי לוורוב, צריך לבחון שנית את חבילת התמריצים שניתנה לאיראן תמורת הפסקת ההעשרה, וכן את תגובת איראן אליה.



קודם לכן אמר סגנו של לוורוב, אלכסנדר אלקסייב, כי עמדתה של רוסיה וסין זהות בסוגייה, וכי שתי המדינות "לא יקבלו בשום פנים ואופן פעולה בכוח נגד איראן, איום בפעולה כזאת, או הצבת אולטימטום נגד איראן" וציינו כי שימוש באמצעים כאלה "יידחק את איראן לפינה, ויוביל למבוי סתום" .



קודם לכן העריך פקיד בממשל האמריקאי המתלווה לרייס, כי נציגי המעצמות צפויים להסכים עקרונית על הטלת עיצומים על איראן מבלי לקבוע ספציפית אילו עיצומים יוטלו. "אנו מצפים שהפגישה תניב החלטה לנוע לעבר השלב הבא בדיפלומטיה הבינלאומית, שמשמעותה החלטה על הטלת סנקציות", אמר הפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully