וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבי רה"מ לאחר פגישת אולמרט-ליברמן: ליברמן שותף רצוי; קדימה תתמוך בהצעת החוק לכינון משטר נשיאותי

מזל מועלם

8.10.2006 / 13:50

לא התקבלה החלטה על הרחבת הקואליציה; אולמרט עידכן את פרץ בפגישה רק לאחריה



"אביגדור ליברמן הוא שותף רצוי בקואליציה"; כך אמרו אתמול מקורבי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לאחר פגישה שקיימו השניים בערב החג. לדברי המקורבים, "ראש הממשלה רצה את ליברמן בממשלה מלכתחילה, וליברמן היה זה שהערים קשיים". בפגישה, שהתקיימה לפי הזמנת אולמרט, סוכם כי מפתיחת מושב הכנסת הקרוב יקדמו קדימה וישראל ביתנו תהליכי חקיקה לשינוי שיטת הממשל ולחוקה לישראל. עוד סוכם, כי קדימה תתמוך בקריאה טרומית בהצעת החוק של ליברמן לכינון משטר נשיאותי.



לפי מקורבי הצדדים, בפגישה בין השניים נדונו נושאים פוליטיים וקואליציוניים, אך לא סוכם דבר בנוגע לכניסת ישראל ביתנו לקואליציה. עם זאת המקורבים הדגישו, כי ששני הצדדים "מביעים נכונות לכך". בכירים בקדימה ציינו אתמול, כי "גם ליברמן מעוניין מאוד בכניסה לממשלה, אולי יותר מתמיד, ולכן נראה שהסיכויים לכך גוברים". שיתוף הפעולה בין אולמרט לליברמן בעניין שינוי שיטת הממשל נחשב לצעד בונה אמון ראשון בין השניים, לקראת הכשרת המהלך.



בכירים בקדימה העריכו, כי אולמרט מעוניין להגיע למושב החורף של הכנסת כשבידיו כמה אופציות קואליציוניות ותוכן שלטוני חדש, לאחר הורדת ההתכנסות מסדר היום ולאור תוצאות המלחמה. אולמרט מקרב את ליברמן גם לקראת דיוני התקציב והבעיות הצפויות עם מורדי העבודה, וייתכן גם עם מורדים בקדימה.



מקורבי ליברמן אמרו הדגישו אתמול, כי הוא אינו שולל כניסה לממשלה ובלבד שיתקיימו כל חמשת התנאים שהציב: שינוי שיטת הממשל; התנגדות למהלכים מדיניים חד צדדיים; עצירת פינוי המאחזים; קידום ברית הזוגיות, והקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת מלחמת לבנון השנייה. לדברי המקורבים, לאחר שההתכנסות ירדה מעל הפרק, ומכיוון שאולמרט מוכן לשתף פעולה בשינוי שיטת הממשל, גדלים הסיכויים לצירוף ישראל ביתנו לקואליציה.



אולמרט עדכן את יו"ר העבודה, שר הביטחון עמיר פרץ, בפגישה עם ליברמן רק לאחריה. אתמול סירב פרץ התייחס למשמעויות הפוליטיות של הסיכומים בין השניים. "זכותו של ראש הממשלה להיפגש עם כל מי שהוא מוצא לנכון", נמסר מלשכתו. לדברי בכירים בעבודה, "ברור שאולמרט מאותת לפרץ שהוא יכול גם בלעדיו, זה טוב לאולמרט גם לקראת דיוני התקציב וטוב לאולמרט ולליברמן מול הכוח העולה ארקדי גאיידמק ברחוב הרוסי, שעשוי לשרת את ביבי נתניהו".



לדברי אנשי פרץ, בכוונתו לכנס את חברי הכנסת והשרים של מפלגת העבודה כדי לגבש עמדה מפלגתית בנוגע לשינוי שיטת הממשל. מי שכבר הודיע על התנגדותו במפלגת העבודה הוא שר התרבות והספורט, אופיר פינס, שאמר כי הניסיון הקודם לשנות את שיטת הממשל נכשל, ונראה ש"שוב מדובר במקסם שווא".



בכירים בעבודה העריכו, כי רוב שרי העבודה, כולל פרץ, ישלימו עם כניסת ליברמן לקואליציה, כיוון שהם מעוניינים להישאר בממשלה כל עוד המצב במפלגה אינו ברור. לדבריהם, פרץ ירצה להישאר בממשלה לפחות עד הפריימריס בעבודה, במאי 2007.



יו"ר ש"ס, אלי ישי, הביע הסתייגות מהמהלך לשינוי שיטת הממשל, והעריך כי הסיכויים לכך קלושים. "לא כל ניסיון להעתיק מודלים ושיטות מהעולם ראויים להתייחסות, בטח ובטח בעוד שמדובר ברעיון ראשוני שסיכוייו להפוך לממשיים מוטלים בספק", אמר.



גורמים בש"ס ציינו כי בהסכם הקואליציוני שנחקק עמם מופיע סעיף שלפיו כי חקיקה בנושאי דת חייבת להיות מקובלת על כל מרכיבי הקואליציה. לדבריהם, מבחינת ש"ס, חוק ברית הזוגיות שהוא אחד מתנאי הכניסה של ליברמן לממשלה הוא בלתי אפשרי מבחינתם.



ליברמן מתכוון להניח את הצעת החוק שלו למשטר נשיאותי ביום הראשון לפתיחת מושב החורף, תחת הכותרת "הפרדת רשויות ומשטר נשיאותי". בדברי ההסבר לחוק נאמר, כי הוא נועד להכניס יציבות למערכת הפוליטית ולמנוע חילופי שלטון תכופים, וכן למנוע את תלות הממשלה בשותפותיה הקואליציונית. לפי ההצעה יונהג בישראל משטר נשיאותי, שבו תתקיים הפרדת רשויות מלאה בין הרשות המבצעת למחוקקת. הממשלה תכהן כרשות מבצעת עצמאית, שחבריה לא יכהנו כחברי כנסת, והכנסת תקדיש עצמה לעבודת החקיקה ולביקורת פרלמנטרית.



גם הצעת החוק של קדימה לשינוי שיטת הממשל תונח על שולחן הכנסת בתחילת מושב החורף. לפי ההצעה, יועלה אחוז החסימה, ייושם "החוק הנורווגי" ותונהג שיטת בחירות אזוריות וארציות משולבת.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully